När ungarna på avdelning Venedig på Lindängehus förskola tog med sig in snäckor från skolgården var det naturligt för avdelningens Reggio Emilia-inspirerade pedagoger att använda detta som utgångspunkt i det pedagogiska arbetet med barnen.
I denna korta inspirationsfilm berättar pedagoger Lisa Nylén och Vivian Lindvall om allt från snäckornas utdragna parningsbeteende till det magiska ögonblicket då Venedigs 25 bebissnäckor först såg dagens ljus:
Foto: Lindängehus förskola
Filmreportage och brödtext:
Chris Munsey, Red. Pedagog Malmö
Det är imponerande att ni lyckats skapa en miljö där snäckorna trivs så bra! Men framför allt blir jag inspirerad av hur ni pedagoger tar vara på barnens nyfikenhet och lär er TILLSAMMANS.
Vad händer när ”bebisarna” växer till sig? Ska ni ”bygga ut”? Eller får de helt enkelt flytta hemifrån?
/Kajsa
Hej
Efter tips har jag hittat filmen om snäckorna på Lindängehus. Så härligt och kreativt ni har jobbat! På Augustenborg har man ett Kaninhotell – kanske skulle ni ha ett Snigelhotell??! :-) Och så kan man ju odla snäckor och faktiskt äta – det har jag gjort i min ungdom.. den sista tiden gick det på socker om jag minns rätt..
Väldigt bra och stillsamt berättat med närhet och engagemang! Ett stort tack!
Och jag har ju sett dem live också! På Venedig – eller heter det i Venedig?
Mvh
Henric
Uppmuntra ungarnas empatiförmåga genom att vara rädd om dessa små små djur… och sedan visa hur man kan döda och äta dem?! Inte riktigt konsekvent, tycker jag. Lägg till att snäckorna brukar släppas ner LEVANDE i kokande vatten… Hoppas att Venedigs fina ungar växer upp med andra värderingar.
[…] 10.000 besökare den senaste månaden. Här kan man läsa om Drömmarnas Hus, se film om Snäckorna på Venedig och lära sig vad ett flippat klassrum […]