Publicerat:

Sofielundsskolans 3:or skickar ut sin Nalle på uppdragsresa

Denna helg, mitt i november månad, ska barnen i klass 3a & 3b på Sofielundsskolan i Malmö ta farväl av ”Nallen” som de själva har sytt. Nallen ska ut och resa med uppdraget att knyta kontakter med andra barn, skolor och platser i Sverige. Kommunikation ska i en blogg: www.nalleresan.se

Barbro Sköldenberg (f.d. Cronberg), textilslöjdslärare på Sofielundsskolan är initiativtagare till projektet www.nalleresan.se Med i projektet är förutom barnen  Magnus Tobiazon, trä- och metallslöjd, Marianne Altoray och Isabella Fofic, klasslärare samt skolans bibliotekarie Emelie Ljungberg.

Från norr till söder – i Sveriges avlånga land

Nallen ska först åka direkt upp till det nordligaste Sverige för att sedan resa söderut i kringel-i-krokar från skola till skola. Förhoppningsvis ska Nallen vara tillbaka hos barnen på Sofielundsskolan i juni 2012. Syftet med Nallens resa är att hos barnen skapa ett intresse och engagemang för skolarbetet och att göra dem medvetna om existensen av andra människor, platser och företeelser. Det tror lärarna ska leda till nyfikenhet och en lust att veta mer. Överhuvudtaget tror lärarna att Nallens resa kommer att skapa många möjligheter till lärande och utveckling.

Nallens hus målas på träslöjden.

”Mönster, sömsmån, velour och vadd”

Nallar som tidigare varit på resa har varit köpta fabrikstillverkade nallar. Som textilslöjdlärare ville Barbro såklart att barnen själva skulle sy sin egen nalle. Alla barnen har gjort något på Nallen. De har fått lägga upp arbetet själva och fördela det som skulle göras. För att Nallen ska känna sig trygg på sin resa får den även med sig ett eget hus som har snickrats och målats på träslöjden. Under processen har Nallen börjat få liv och det har skapat starka band mellan barnen och Nallen.

Tydliga kopplingar till läroplanen

Att projektet är väl genomtänkt är tydligt. Barbro relaterar till det ena efter det andra i läroplanen, Lgr 11, och det ska ämnesintegreras. Ändå erkänner Barbro att känns det lite läskigt eftersom de inte vet exakt vad nallens resa kommer att ge dem. Men i nästa andetag räknar hon upp massor av möjligheter som bara måste dyka upp; geografiska platser i Sverige, väder och klimat, olika levnadsförhållanden m.m. som de kan koppla till kursplanerna. Hon tillägger att det så klart handlar om hur de som pedagoger kan förvalta de möjligheter som dyker upp och ge barnen tid att bearbeta allt de kommer att få ta del av.

Nallen är MFF-supporter.

Språkutveckling

Lärarna vill satsa mycket på språket. Eleverna ska själva skriva i bloggen och berätta om sig själva, om skolan och sin stad. Till en början ska de vuxna sitta med när de skriver. Man håller hårt på att eleverna ska öva sig på att skriva och att uttrycka sig korrekt. Då går det inte att bara skriva ”-Oh, my God.” eller ”-Hej, du mannen.” och liknande. Eleverna ska förstå att om man vill ha bra texter med ett bra innehåll från andra, måste man själv skriva bra texter med ett bra innehåll.

Nallen ska skapa självkänsla hos barnen

Lärarna vill också att projektet ska leda till ett socialt och kulturellt utbyte. Många barn på Sofielundsskolan har det ganska tufft och deras självkänsla behövs stärkas. Barbro förklarar:

– För att varje barn ska kunna bli trygg med sig själv krävs det att barnet ges möjlighet att upptäcka att andra är olika men också väldigt lika. När man som individ ser detta har man lättare att förstå andra, blir mer säker på sig själv och vad man själv står för – och det blir lättare att öppna sig för andra.

Nallen och huset har en särskild väska.

Säkrare resor för  Nallen

Skolbarn som skickar iväg nallar är inget nytt. Men ofta har dessa nallar försvunnit då nallarna har rest ensamma med buss och tåg. Barbro har grunnat och tror på en annan lösning. Egentligen ingen märkvärdig lösning men deras Nalle ska resa från skola till skola med någon som tar ansvar för att den kommer ordentligt fram. Det kan vara skolpersonal, en förälder, släkting, vän eller annan. Det finns tydliga instruktioner till Nallemottagarnabloggen. Skulle Nallen ändå försvinna har barnen redan en plan: att skriva till Bolibompa på SVT och efterlysa Nallen. En sak är säker – ingen annan nalle ser ut som deras Nalle.

En Nalle i tiden

Tidigare nalleprojekt har ofta använt sig av brev och vanlig postgång. Projekt Nalleresan.se använder sig av moderna kommunikationsmedel – en blogg.  Med hjälp av den har barnen större möjligheter att följa Nallen. De skolor som har haft besök av Nallen får genom bloggen möjlighet att se var Nallen har varit tidigare och dess fortsatta resa genom Sverige. Nallens resa kan därmed bli ett läromedel för många fler!

Barbro har sedan länge haft en idé om hur projektet kunde läggas upp. Men hon kunde inget om att blogga.  För att råda bot på detta gick hon i våras en kurs med WebbstjärnanCPI i Malmö. Där lärde hon sig hur man startar och sköter en blogg. Eftersom Webbstjärnan också är en årlig tävling för skolor så är nu barnens blogg även med i tävlingen.

Följ Nallens resa på www.nalleresan.se !

Charlotte Christoffersen
Red. Pedagog Malmö

13 Kommentarer

    Kära Barbro och alla ni andra på Sofielundskolan!
    Vilken fin nalle! Jag önskar lycka till på resan.
    Det blir spännande att se, vart nallen tar vägen.
    Hej då allesamman!
    Den här hälsningen kommer från Stuttgart i Tyskland

    Det är inget nytt på Sofielundsskolan, för en del år sen var det ett fritidshem där som skickade ut en nalle på tur i Sverige. Tyvärr försvann hann med sin packning någonstans på vägen. Hoppas det går bättre för denna nallen!

    Hej alla elever o lärare i klass 3a och 3b på Sofielundsskolan.

    Vilken jättefin nalle ni sytt och en sådan trevlig ide’ att låta Nalle se sig om i världen. Hoppas ni får många hälsningar från olika håll via Nalle.
    Lycka till
    Önskar Ingegerd Ekström

    Hej alla!
    Vilken jättefin Nalle! Så glad och pigg den ser ut.

    Ojoj, så fort det gick att komma så långt. Ända till Karesuando! Jag trodde att den kanske skulle resa en liten bit första gången, kanske till Eslöv. Och så blev det längst upp i Sverige.

    Jag hoppas Nalle har varma kläder, för det är nog kallt där nu.Det såg kallt ut på bilderna med alla som åkte skridskor på sjön. Men Nalle har ju ett fint hus att krypa in i om det blir kallt.

    Det ska bli spännande att se var Nalle hamnar nästa gång.
    Lycka till på resan!
    Gudrun

    Hej!
    Jag tycker det är en bra och viktig tanke med att ni vuxna ska sitta med (kanske mer i början och mindre efterhand) när barnen skriver just för att genom samtal och diskussion vägleda hur man skriver och uttrycker sig korrekt. Det är det som är det pedagogik. Det är här vi pedagoger i viktiga i datoranvändningen. Kanske kan eleverna sedan ta över liter mer själva genom att de sitter två-tre stycken och hjälps åt och innan de sänder inlägget har någon vuxen läst igenom inlägget och gett eleverna feedback. Jag tycker också det är ett bra och tydligt budskap till eleverna när di säger: ”Om man vill ha bra texter med ett bra innehåll från andra, måste man själv skriva bra texter med ett bra innehåll.”

      Hej!
      Häromdagen ville en flicka skriva en kommentar till ett inlägg efter lektionsslut. Det slutade med att ytterligare tre elever engagerade sig i skrivandet. De diskuterade kommentarens innehåll, om ord var rättstavade och om meningsbyggnaden var korrekt. De var helt uppslukade av de rader som de hade presterat. Samtalet flickorna emellan var givande och lärorikt utan att jag blandade mig i. Häftigt att se när det fungerar!

    Vad roligt att Nalleresan.se har gått tlll final i Webbstjärnan 2012! Bloggen är ett föredöme för skolbloggar. Den är informationsrik, spännande och har en tydlig och välbalaserad navigation. Hoppas att ni vinner.

    /Cia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.