Två lärare står i ett klassrum och ler.
Grundläraren Meltem Peri och försteläraren Johanna Baleska bygger upp olika stationer i klassrummet med olika uppgifter. Foto: Mette Mjöberg Tegnander

Stationsarbetet blir ett kvitto på lärandet

På Augustenborgsskolan har stationsarbete blivit en stor favorit hos både elever och grundläraren Meltem Peri och försteläraren Johanna Baleska. Genom olika stationer kan elever utmanas på olika nivåer och det skapar även utrymme för att se varje enskild elev.

När rasten är slut och det är dags att gå in ekar glädjeropen över skolgården från Meltem Peris och Johanna Baleskas elever.
– När jag hör elevernas: “Jaaaa nu är det stationsarbete”, direkt efter rasten, ja då är ju hälften redan vunnet, säger Johanna Baleska som undervisar en förskoleklass.
– Och mina elever uttrycker ofta att de vill ha stationsarbete ännu fler gånger i veckan, än bara onsdag och fredag, säger Meltem Peri som är grundlärare för årskurs ett.

De beskriver stationsarbete som en struktur där eleverna under en lektion besöker olika stationer med olika sorters uppgifter i klassrummet. Majoriteten av stationerna är anpassade för att eleverna ska kunna ta sig an dem utan lärare. Det skapar en öppning för läraren att sitta ned vid en enskild station och till exempel studera hur elever tar sig an en specifik uppgift.
– Det gör det möjligt att till exempel introducera nya saker i mindre grupper eller att säkerhetsställa att alla har hängt med i det vi jobbar med. Det är så effektivt, säger Meltem Peri.
– När jag sitter med vid en station så hinner jag prata med alla elever under en och samma lektion. Man hinner ställa en fördjupande fråga till varje enskild elev och verkligen vara där i deras lärande. Stationsarbete får mig att känna att jag räcker till som lärare och blir ett kvitto på lärandet, säger Johanna Baleska.

Två lärare står lutade över en skolbänk med utspridda bildstöd.
Meltem Peri och Johanna Baleska visar en station där eleverna i förskoleklass med hjälp av widgets ska sortera in vad som hör till vilken årstid.

Utmanar elever på olika nivåer

Inne i Johanna Baleskas klassrum har de två kollegorna delat med sig av fem olika stationer. Meltem Peri visar en station där eleverna ska samla på sig rätt bokstäver för att bilda det ord som finns på ett kort. De kan både fiska upp bokstäver ur en hög eller byta bokstav med en kompis. Meltem Peri plockar upp ett kort och visar:
– Jag älskar det här sättet att arbeta. Det är så effektivt. Alla elever lär sig samtidigt, på helt olika nivåer. Se här, på ena sidan står ordet gris utskrivet med både bokstäver och teckenspråk. Men de elever som behöver utmanas kan vända på kortet. Där finns bara en illustration av ordet och de behöver själva ljuda fram vilka bokstäver som ordet innehåller.

Två bilder med en gris. På ena sidan av kortet står ordet gris utskrivet med både bokstäver och teckenspråk. Men de elever som behöver utmanas kan vända på kortet. Där finns bara en illustration av ordet och de behöver själva ljuda fram vilka bokstäver som ordet innehåller.
På ena sidan av kortet finns ordet utskrivet, men på andra sidan får eleverna i spelet själva ljuda fram ordet.

– Ja, stationsarbete är fantastiskt eftersom det ger möjligheten att utmana elever som redan kommit väldigt långt. Det är så viktigt att de här eleverna får lämna rollen som eleven som alltid får förklarar för de andra. Här kan de eleverna istället få känna att det är riktigt svårt och att de behöver samarbeta och klura tillsammans med sina kompisar, säger Johanna Baleska och nickar.

Meltem Peri och Johanna Baleska tipsar om att olika former av spel kan fungera bra som stationer. Hos Meltem Peris elever är det till exempel populärt med mattespelet Magic Math, som är ett utmanande mattespel. Hon ser tydligt att just tävlingsmomentet i spelen kan öka många av elevernas motovation kring att lära sig nya saker.

– Många av våra elever har inte spelat spel innan de börjar hos oss. Vi ser att vi har så mycket att vinna på spelen, de tränar på att vänta på sin tur, förstå regler och att kasta tärning. Sedan följer all den kunskapen med ut till rastens lekar, lägger Johanna Baleska till.

– Det här blir också en social arena. Vi ser hur eleverna interagerar med varandra ute på stationerna och man kommer ifrån det här med att jag som lärare bollar ut en fråga i taget åt enskilda elever, säger Meltem Peri.

En spelplatta med ett barn som laborerar.
Ett av elevernas favoritspel är ett mattespel där facit kan gnuggas fram på baksidan av korten.

Effektiviserar barnens läsinlärning

Vissa stationer har blivit favoriter hos Meltem Peris elever och hon ser till att återanvända dem, eftersom hon vet att det kan vara en morot för eleverna att ha en extra rolig station framför sig. Hon ser tydligt hur stationsarbetet har effektiviserat elevernas läsinlärning. Även Johanna Baleskas elever får jobba med läsinlärning och bokstäver under stationsarbetet. I ena hörnan av klassrummet finns en vägg med bildstöd kopplade till de ämnen som klassen arbetar med. Just nu fylls väggen av ord kopplade till våren.

– I den här hörnan passar det perfekt att låta elever jobba i par med en dator och talsyntes. En elev bokstaverar ord med hjälp av bildstödet medan den andra eleven skriver på datorn. Det är en av stationerna där eleverna är väldigt självgående. Sedan märker jag hur viktigt det är att komplettera med praktiska stationer, till exempel att låta eleverna forma bokstäver i lera och inte fastna i att skriva på ett tangentbord. Det händer något i lärandet när de jobbar praktiskt, säger hon.

Kollage av två bilder med barns händer. I den ena bilden skriver de på ett tangentbord och på det andra skriver de med penna.
Så här kan det se ut på Meltem Peri och Johanna Baleskas lektioner. Foto: Meltem Peri och Johanna Baleska

Men hur mycket förberedelser krävs det av er?
– Jag började arbeta som lärare i augusti. Som nyutbildad hade jag ju ingen struktur alls att falla tillbaka på. Jag har fått lägga mycket tid på att skapa och samla på mig olika uppgifter. Sedan har jag reflekterat och gjort små ändringar efter varje lektion med stationsarbetet. Men nu har jag massor av uppgifter och det fina är att många av dem kan jag återanvända och bara skruva aningen på och använda till nya syften, säger Meltem Peri och ler stort.
 

Sprider sig till högstadiet

För Johanna Baleska har strukturen också varit användbar när det är dags att kartlägga elevernas kunskaper i förskoleklassen.
– Det gör det möjligt för mig att observera några få elever åt gången vid en station, medan de andra eleverna fortfarande är kvar i klassrummet och är sysselsatta på de andra stationerna, säger Johanna Baleska.
– Och jag har insett att jag lätt kan ta in speciallärarna i den här strukturen och ge dem en egen station. Då behöver vi inte skicka iväg enskilda elever mitt i andra lektioner, utan samma arbete kan ske inne i klassrummet. Eleverna har också varit tydliga med att det skulle kännas tråkigt att behöva missa stationsarbetet. Vi lärare upplever att det blir mer lustfyllt för eleverna när de får arbeta i mindre grupper tillsammans, fortsätter Meltem Peri.

Under en av skolans studiedagar delade Meltem Peri med sig av insikterna och strukturen till resten av kollegorna på skolan. På förstelärarnas initiativ fick skolans personal vandra runt till olika klassrum för att ta del av olika kollegors arbetssätt.
– Det var så roligt att höra att andra kollegor blev inspirerade av besöket i mitt klassrum. En lärare på högstadiet berättade i efterhand att hon använt stationsarbete under sina NO-lektioner. Sedan blir det så tydligt för mig att när man bjuder på sin egen kunskap så lär man sig även själv något nytt, säger Meltem Peri.
– Vi har så många grymma kollegor på vår skola som vi ville lyfta genom detta upplägg och det blev också väldigt bra. Här ville vi förstärka fördelarna med rörelse i stationsarbete. För om man tänker efter, så är det så ofta som vi vuxna sitter stilla många timmar under sådana här dagar och bara pratar om hur viktigt det är att vara aktiv, utmana sig själv och att mötas, säger Johanna Baleska.