Pedagogerna Anna Sahlin och Anna Landin säger att E-kampen är något de gärna hade gjort igen.

Tävling i entreprenörskap inspirerar elever

Saft och sylt gjord på fallfrukt, tygpåsar sydda i återanvänt tyg och klassisk kakförsäljning. Entreprenörsandan var stor när nior på Fågelbacksskolan genomförde E-kampen.

– Det bubblade verkligen i korridorerna och eleverna engagerade alla ämneslärare för tips och råd när de planerade sina affärsidéer, säger Anna Sahlin, matte och NO-lärare på skolan.

Ett stort engagemang bland eleverna och många bra och hållbara affärsidéer. Så sammanfattar Anna Sahlin och Anna Landin E-kampen på Fågelbacksskolan.
– Eleverna var kreativa och målinriktade. De visste nästan exakt vad som ska göras i ett företag, säger Anna Landin, hem- och konsumentkunskapslärare.
– Det var som en bikupa, alla satt inom sina grupper och det var aktivitet från det att vi började tills vi slutade. Ingen svävade ut och skulle göra annat utan det var stort fokus på uppgiften. Vi som pedagoger kunde iaktta och gå runt och lyssna, säger Anna Sahlin.

E-kampen är en tävling där högstadieelever under två dagar testar att driva företag och lär sig om entreprenörskap. Från idéstadie till färdig produkt där eleverna tränas i bland annat ledarskap, konflikthantering, marknadsföring och försäljningsteknik. Det är Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien som står bakom, vinnande företag och klass vinner en summa pengar.

Diskuterade entreprenörskap

Det var egentligen ren tur att de anmälde sig till tävlingen. Anna Landin och Anna Sahlin är mentorer för två av niondeklassarna. En av eleverna hörde av sig till Anna Landin och berättade om konceptet och tyckte att klassen skulle vara med. Sagt och gjort, tre av skolans niondeklassare anmäldes och förberedelserna drog igång.
– Det blev lite stressigt eftersom vi missade undervisningstid till detta, men i efterhand var det verkligen värt det, säger Anna Sahlin och berättar att de använde sig av klassdagen vilket underlättade.
Inför och under planeringsdagen pratade pedagogerna med eleverna om vad en entreprenör är.
– Vi tog Kamprad som exempel och en del bloggare/influerare som vi vet att eleverna känner till, säger Anna Sahlin.

Eleverna diskuterade företagsidéerna med sin SO-lärare och Anna Landin och Anna Sahlin uppmuntrade eleverna att få tips och hjälp av sina föräldrar och egna nätverk vid sidan av skolan. Mycket kunskap som eleverna fått genom tidigare undervisning gick att omsätta i praktiken under projektet.
– Något de till exempel lärt sig i hem- och konsumentkunskap är konsumenträttigheter, det fick de chans att utveckla i detta, menar Anna Landin.

Tydligt hållbarhetstänk

Eleverna fick kläcka idéer tillsammans och själva dela in sig i grupper. Pedagogerna hade tittat på tidigare vinnare i tävlingen och tryckte på att det kan vara bra med ett miljö- och hållbarhetstänk i företagen. Och det var något som många elever tog fasta på.
– En del använde gamla tyger i form av kläder och gardiner till att göra tygkassar av, vissa gjorde saft och sylt av fallfrukt, säger Anna Landin.
– Tre företag skänkte 10-15 procent av vinsten till Rosa bandet, WWF eller Vi-skogen, säger Anna Sahlin.

En annan grupp valde att göra en receptbok med hållbarhetstänk där recepten baserades på vad man ofta har hemma i kylskåpet eller som kan lagas på rester. När de sedan funderade över hur de skulle ge ut boken ville de inte trycka den på papper eftersom det kändes mindre hållbart. Så de skapade en receptbok online som man betalar för genom en prenumeration.

Här kan du läsa ett blogginlägg om Apelgårdsskolan som också deltog i E-kampen

Elever osäkra inför gymnasieval

Till våren är det dags för gymnasievalet, tanken med E-kampen var också ett sätt att försöka hjälpa eleverna att få upp ögonen för vilka möjligheter det finns i arbetslivet och att testa på olika roller man kan ha inom ett företag.
– När vi haft utvecklingssamtal är det många som pratar om gymnasievalet och många vet inte vad de ska söka eller vad de är intresserade av, säger Anna Landin.
– Vi har haft dagar då olika yrkeskategorier kommit till skolan och presenterat sig själva och vad de gör. Man läser många teoretiska ämnen i skolan så detta projektet omsätter elevernas kunskaper till praktiska färdigheter och öppnar upp för nya valmöjligheter till gymnasiet, säger Anna Sahlin.

Vinnarna får åka till Stockholm

Än är kampen inte avslutad. Just nu håller eleverna på att reflektera och utvärdera sina insatser. Därefter skickas alla bidrag in och en jury väljer en vinnare från varje region som vinner 10 000 kronor och av dem väljs sedan en ensam vinnare ut som får åka till Stockholm och ta emot ytterligare 20 000 kronor och träffa olika entreprenörer.
– Det är många av eleverna som är segervissa, som tror att vi kommer att vinna, säger Anna Sahlin.

Sedan artikeln publicerades har vinnarna utsetts av e-kampen. Grattis till klass 9G på Fågelbacksskolan!

Juryns motivering lyder:

Bee Reflective har identifierat ett viktigt problem, med synligheten i trafiken men lagt fokus på varför användandet av reflexer är låg. Man har sedan tacklat problemet genom att ta fram produkter som blandar både stil och funktion. Bee reflectives reflekterande produkter kan användas på många olika sätt och bara fantasin sätter gränser för vilka produkter som kan tas fram.