Utvecklingsdag på Hålsjöns förskola – samarbete genom kommunikation och möten

I slutet av oktober öppnade Hålsjöns förskola i helt nybyggda lokaler.

För att stärka arbetslagen och hitta vägar till ett gott samarbete genom kommunikation och möten har förskolan haft en utvecklingsdag med fokus på mångfald, glädje och språk.

– Förhoppningsvis har vi sått några frön och väckt tankar om hur man kan arbeta med flerspråkighet utifrån det vi vet och det vi kan, säger Christel Åkesson, specialpedagog på Hålsjöns förskola.

Förskolan rymmer nio avdelningar, alla med namn från solsystemet. Åtta planeter har fått ge namn åt varsin avdelning medan solen lyser över förskolans cykelavdelning. En uteavdelning som håller utepedagogiken levande genom att besöka platser i Malmö varje dag på cykel.

Utmana kommunikation och ha roligt

Tillsammans med förskolechef Anna Lundström funderade Christel kring en utvecklingsdag. Tanken bakom dagen var att hitta aktiviteter som utmanade kommunikation samt att ha roligt tillsammans. Anna lyfte matlagning som en gemensam aktivitet och Christel funderade på hur man kunde använda olika kulturer och språk i personalgruppen

– Det kändes viktigt att skapa relationer. Även om en del av oss har arbetat ihop tidigare så var alla arbetslag nya. Vi ville lyfta varandras styrkor, se varandra och lära känna varandra utifrån dem, berättar hon.

Språk och kulturer

Christel säger att dagen på många sätt var startskottet för en genuin vi-känsla och vikten av kommunikation. Det som är så grundläggande i arbetet med barn. Likaså hur betydelsefullt det är att kunna ha roligt och att skratta tillsammans, det också så centralt i barngruppsarbetet.

Efter att frågat runt i personalgruppen om olika språk blev det bestämt att dagen skulle utgå från just olika kulturer och språk. Det i sin tur skulle visa sig genom en fiktiv resa till de olika representerade länderna. Förutom svenska så har personalen språkkunskaper i danska, vietnamesiska, arabiska, bosniska, polska, pashto, dari, albanska, spanska och persiska.

Christel tog kontakt med Maria Visser Rundquist, specialpedagog/språkutvecklare i område H för tips och stöd. Maria nappade direkt och tillsammans med henne arbetade Christel och Anna fram en plan för vad dagen skulle innehålla.

Berättelser från olika länder

Under dagen var personalen indelad i olika länder utifrån bakgrundsland. Som uppgift hade de fått att tänka ut något som de ville berätta om sitt land och ta med sig något som symboliserar och stödjer det som de ville berätta om.

– Det är ert mandat, ni äger den här stunden, hade vi sagt till dem innan, berättar Christel.

Fraser på olika språk

Dagen till ära var Christel och Anna flygvärdinnor som visade personalen rätt medan Maria hade rollen som kapten. Vid ankomsten till varje land fick alla höra olika välkomstfraser på landets språk, inspelat i förväg på PENpal. Mellan resorna till varje land var det samling för alla med olika samtal, samarbets- och språkövningar som t. ex. att hitta någon med samma skostorlek, ögonfärg eller lika många år inom barnomsorgen. Innan resan gick vidare fick personalen säga efter och upprepa fraser som ”Det är roligt att träffa dig”, ”Välkommen till…”, och ”Tack så mycket”.

– Tanken med de här övningarna är att de ska kunna användas i arbetet med barnen utifrån deras ursprung och språk, säger Christel.

På besök i olika länder

I Danmark var det dags att lyssna på en flanosaga med inspiration från HC Andersen, i Bosnien visades olika handgjorda mattor medan man i Polen gjorde ett besök i en kristallgrotta. Väl kommen till Afghanistan togs personalen emot av en kollega iklädd nationaldräkt. I både Iran och Irak var det tyger och mattor som stod till beskådning samtidigt som det var möjligt att både lukta och provsmaka på kryddor och sötsaker.

– Alla hade verkligen lagt ner engagemang och tänkt till kring vad de vill visa, menar Christel.

Samarbetsövningar och matlagning

Under resans gång fick personalen vara med om en samarbetsövning som Christel serverade på en bricka. Med gemensamma förmågor skulle personalen para ihop sönderklippta bilder till en sammanhängande bild.

– Letande ledde till vilken grupp man skulle vara i under resten av dagens aktiviteter, berättar Christel

Resan avslutades tillbaka i Sverige. Därefter var det dags att laga mat tillsammans i gruppen. Varje grupp fick varsin matkasse fylld med olika matvaror som gemensamt kunde skapa en maträtt från varje land. Händer pusslar ihop bild.Uppdraget var sedan att laga en förrätt, en varmrätt och en efterrätt att ta med till dukat bord och avnjuta under en gemensam middag.

– Ingen rätt var den andre lik trots samma ingredienser, säger Christel. Det var väldigt roligt, alla bjöd till och var så engagerade.

Fortsatt arbete med barnen

Ann-Louise Christiansson och Susan Fatah, förskollärare på Hålsjöns förskola håller med. De har redan följt upp utvecklingsdagen i arbetet med barnen.

– Det har fastnat så pass att vi kommer att arbeta med att bygga flygplan gemensamt med barnen. Vi hoppas på att få med föräldrarna i arbetet och på vis uppmärksamma deras modersmål, berättar Ann-Louise.

– Det var så bra att bli inspirerad till olika teman med barnen. Det här med att flyga mellan olika länder väckte tankar på hur man kan få in olika språk och involvera föräldrar, säger Susan Fatah.

Text: Marina Walker
Foto: Gunilla Rodenstam