Avlasta hjärnan – för att orka lära

alt=””
Att den lilla hjärnan är en storkonsument av energi är förmodligen välkänt. Men visste du att den främre hjärnbarken (prefrontala hjärnbarken) är den sanna energitjuven? Berätta för eleverna hur de kan hjälpa hjärnan att spara på sina begränsade resurser. Då orkar de lära sig mer, när de tar itu med prov och läxor.

Medvetna mentala aktiviteter som att förstå, fatta beslut, plocka fram och skapa minnen involverar den främre hjärnbarken som drar mer energi än automatiserade beteenden och tankar (som att cykla eller minnas vad dina syskon heter). Det är också den prefrontala barken som hjälper dig att sätta mål, planera, lösa problem och visualisera.

Den frontala hjärnbarken må vara fenomenal när du lär dig men den har sina begränsningar. När hjärnan processar medvetna tankar förbrukas samtidigt ändliga resurser. När du lär dig något nytt går det alltså åt mycket energi (glukos). Ju mer din frontala hjärnbark arbetar, desto mindre tankekraft finns kvar. Så, hur sparar du hjärnkraft?

Hur du sparar hjärnkraft

Berätta för eleverna om hur de med små medel kan hjälpa hjärnan att spara energi.

  • Undvik distraktioner. Det är väldigt energikrävande för hjärnan att stänga ute distraktioner och behålla uppmärksamheten på det du försöker lära. I en stökig miljö slösar du alltså av hjärnans begränsade resurser på helt fel saker, vilket i sin tur innebär att du har mindre tankekraft kvar till att lära dig. Så av den anledningen är det så klart av största vikt att minimera alla tänkbara distraktioner (ett rum fullt av samtal, musik, folk som går in och ut genom dörren, mobiltelefoner eller andra prylar som kan distrahera dig).

 

  • Skriv ner en”to-do-lista” så slipper du slösa mental kraft på att hålla listan i minnet. Detta passar bra när studiestunden innehåller många olika uppgifter.

 

  • Prioritera sedan din lista medan du har energi kvar eftersom att prioritera är en av de mest energikrävande uppgifterna som finns för hjärnan.

 

  • Gör koncentrationskrävande uppgifter i början av studiepasset när du har energi kvar och lättare uppgifter i slutet av studiepasset.

 

  • Pausa med jämna mellanrum. Ställ dig upp och sträck på benen och gör något annat efter cirka 20 minuter. Förutom att du ökar din vakenhetsgrad när du pausar så ger du hjärnan tid för återhämtning.

 

/ Annika Nilsson och Lena Winqvist

 

Att vara hjärnsmart handlar oftast om de små justeringarna. Är du intresserad av att addera neurovetenskap till din undervisning på ett konkret och enkelt sätt så är du välkommen till våra workshops på Pedagogisk Inspiration – “Undervisa hjärnsmart” – med start den 5 april. Vill du hellre att vi kommer till din skola går det bra att kontakta PI så kommer vi till er. Hoppas vi ses!