
AI i franskundervisningen på Höjaskolan
Medvetna mentala aktiviteter som att förstå, fatta beslut, plocka fram och skapa minnen involverar den främre hjärnbarken som drar mer energi än automatiserade beteenden och tankar (som att cykla eller minnas vad dina syskon heter). Det är också den prefrontala barken som hjälper dig att sätta mål, planera, lösa problem och visualisera.
Den frontala hjärnbarken må vara fenomenal när du lär dig men den har sina begränsningar. När hjärnan processar medvetna tankar förbrukas samtidigt ändliga resurser. När du lär dig något nytt går det alltså åt mycket energi (glukos). Ju mer din frontala hjärnbark arbetar, desto mindre tankekraft finns kvar. Så, hur sparar du hjärnkraft?
Hur du sparar hjärnkraft
Berätta för eleverna om hur de med små medel kan hjälpa hjärnan att spara energi.
/ Annika Nilsson och Lena Winqvist
Att vara hjärnsmart handlar oftast om de små justeringarna. Är du intresserad av att addera neurovetenskap till din undervisning på ett konkret och enkelt sätt så är du välkommen till våra workshops på Pedagogisk Inspiration – “Undervisa hjärnsmart” – med start den 5 april. Vill du hellre att vi kommer till din skola går det bra att kontakta PI så kommer vi till er. Hoppas vi ses!