Matematik, motivation och stödmaterial!
Det snackas om…
Flera grundskolor runt om i Malmö har haft problem med hög frånvaro den senaste tiden. Framförallt är det elever i utsatta områden som inte har varit i skolan. Men nu börjar trenden vända och arbetet med att komma i fatt skolarbetet som eleverna har missat under tiden har börjat.
– Vi jobbar mycket med motiverande samtal och hela elevhälsoteamet är involverat. Eleverna har en del att ta igen när de kommer tillbaka. Det är en utmaning vi har framför oss, säger Amela Lagumdzija, rektor på Munkhätteskolan, till Sydsvenskan.
Läget i resten av Europa
Öppet eller stängt? Frågan om hur skolorna ska vara är ständigt aktuell med tanke på coronaviruset. Vi vet läget i Sverige. Men hur är det i resten av Europa? Skolvärlden presenterar europakartor som visar läget just nu.
Frågan om kostnaden för att hålla skolorna stängda går inte att se direkt. Men i Norge har norska statistikbyrån, SSB, släppt en rapport kring vad samhällskostnaden kan komma att bli. Resultatet? 1,7 miljarder om dagen. Dock är det en kostnad, som enligt forskarna, inte kommer att märkas förrän om många år när de som är elever idag är ute i arbetslivet.
Normkritik och interkulturalitet på förskolan
Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla har under en längre tid jobbat med ett normkritiskt och interkulturellt projekt inom förskolan. Något som stärkte både självkänslan och barnens egna lärande och kunskaper. De har också skrivit en längre artikel kring sitt arbete.
— Artikeln beskriver hur vi utifrån stöttande undervisning, som ger stor plats för barnens delaktighet och inflytande, genomförde ett arbete om kultur och livsstil, högtider, traditioner och religion. Syftet var att öka barnens kunskaper kring mångfald, olikheter och likheter men också om allas lika rättigheter och stärka barnens förståelse och solidaritet över kulturella gränser, säger de till Skolporten.
Återförening på Rosengårdsskolan
Kvällsposten har tidigare i en rad artiklar skrivit och följt upp hur det har gått för eleverna i klass 6B på Rosengårdsskolan. I veckan kom ytterligare ett reportage där en återförening mellan två av eleverna och Oriana Mazhari, lärare på Rosengårdsskolan. Det blir ett samtal kring minnen, skolans roll och om att göra skillnad som lärare.
– En förälder sa ”hon är inte artig, den läraren”. Nej, mitt uppdrag är inte att vara artig, mitt uppdrag är att få ditt barn att nå målen. Det är life changing. Och den tacksamhet vi lärare i Rosengård i slutändan får av föräldrarna bidrar till att vi stannar så länge. Vi möter otroligt mycket tacksamhet från föräldrar och från före detta elever, säger Oriana Mazhari till tidningen.
Trevlig helg!
Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!