Hur mår våra barn och unga?
Så satsar universitetet på forskning om elevers hälsa
Den svenska skollagen uttrycker att ett hälsofrämjande perspektiv ska genomsyra utbildningens alla delar. Detta understryks av forskning som visar starka samband mellan hälsa och lärande (se kunskapsöversikt för Malmö stad). Skolan är den enda institution som möter alla barn och därför är det av stor vikt att det i skolan måste finnas förutsättningar i form av kunskap och kompetens för att arbeta hälsofrämjande.
På Malmö universitet pågår det just nu flera forskningsprojekt med fokus på hälsa i en skolkontext. Samtliga projekt syftar till att undersöka möjligheter och förutsättningar för skolans hälsofrämjande arbete. Sedan 2023 pågår forskning om mindfulness (medveten närvaro) kopplat till förskola och skola, vilket är tänkt att bli en profil för Malmö universitet framöver. Efter kliniska framgångar av mindfulnessterapi världen över har mindfulness på senare tid utvecklats för att införlivas och anpassas för barn, elever, och till viss del även lärare, i förskole-, och skolmiljö. Detta kan ses som ett svar på den ökade psykiska ohälsan bland unga grundat i ökade akademiska och sociala krav.
Det råder ingen tvekan om skolans och lärares betydelse för barn och elevers utveckling och välbefinnande. Därför är Lisa Hellström och forskargruppen på Malmö universitet intresserade av att höra hur lärare, från förskola upp till gymnasieskola, arbetar hälsofrämjande och om de använder mindfulness. De bjuder in lärare att svara på några frågor om hälsofrämjande arbete som ett bidrag till forskningen inom detta viktiga fält. Tillsammans med er hoppas de kunna få större inblick i skolans arbete med att främja hälsa och välbefinnande. Även om du själv inte arbetar med mindfulness hoppas de att du vill svara på enkäten. Länk till enkäten: https://survey.mau.se/Survey/18539. Enkäten är öppen till 17/5.
Ansvariga forskare: Lisa Hellström, Torun Mattsson, Alexander Jansson (Malmö universitet). Läs mer om Malmö universitets arbete med mindfulness här: https://mau.se/forskning/mindfulness/