
Lust, motivation och värde genom lärprocesser och karneval
Författare och forskare är överens om att en entreprenör kännetecknas av en individ som
Exempel går att hämta från företagsekonomi, stadskunskap, socilogi, psykologi, pedagogik och pedagogiskt arbete.
Inom pedagogisk forskning studeras ofta relationen mellan entreprenörsskap och skolutveckling, undervisning och lärande samt lärares uppfattningar om entreprenörsskap.
Det handlar mycket om att skapa, lösa problem, reflektera och våga. Våga är en jättestor del. Våga tro på sin idé, våga tillföra gruppen sina tankar.
där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter och gör något med dem för att omforma idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter i sociala, kulturella och ekonomiska sammanhang.
Entreprenörer agerar även onom den offentliga sektorn genom att förnya skola, sjukvård eller politik. Slutligen kan en entreprenöriell person skapa nya ideella verksamheter som inte primärt styrs av marknadsregler eller offentliga krav. I NE definieras en intraprenör med en person som verkar som förnyare av affärsverskamheten inom ett större företag eller av en offentlig förvaltning.
Kompetensen kan också bidra till att unger mer framgångsrikt genomför sina studier.
har sedan två decennier tillbaka pläderat för ett mer entreprenöriellt samhälle. De definierar entreprenörsskap som ett förhållningssätt till lärande som innefattar alla arbetsformer som stimulerar elevers självtillit, självkännedom, kreativitet, handlingskraft, samarbets- och kommunikationsförmåga.
Det svenska handlingsprogrammet utgår från OECD:s definition och konkretiserar vad een skola med entreprenöriellt fokus kan innebära:
Detta var en kort sammanfattning av inledningen i boken ”Skapa och våga” . Boken finns att hämta som PDF hos Skolverket: http://skolverket.se/skolutveckling/larande/entreprenorskap
Skolverkets hemsida om Entreprenöriellt lärande: http://skolverket.se/skolutveckling/larande/entreprenorskap
Charlotte Christoffersen
Kursdeltagare under ht 2012 på en kurs om Entreprenöriellt lärande –
en uppdragsutbildning av Skolverket som hålls av institutionen ”Forskningscentrum Företagsamt Lärande och Entreprenöriell Pedagogik” vid Umeå universitet.