![](https://pedagog.malmo.se/app/uploads/2025/01/bokklubbspase-pm.png)
Bokklubbspåsar på turné
Detta är inlägg två av tre kring deras arbete. Vi har gått på djupet och intervjuat skolledning och personal för att ta reda på hur de ser på det arbete de utför och vi möttes av många olika röster som speglar vad pedagoger över hela världen funderar kring just nu.
Att visa oro inför vad som utspelar sig runt om oss är inte likställt med att inte vara positiv utan här blandades oro, osäkerhet och rädsla med nyfikenhet, kreativa lösningar och en tillförsikt till att det här kommer vi att lösa tillsammans. Till och med kan man säga att oron/rädslan triggade nyfikenheten på att hitta lösningar till hur de skulle nå ut till alla sina elever.
Pedagogerna tycker att de fått mycket hjälp med att bygga upp sin digitala kompetens genom bland annat när de fick gå specialpedagogiska lyftet där ett flertal digitala verktyg presenterades men de känner också ett stor stöd från skolledningen som inspirerar oss till att satsa på Google Certified Teacher vilket är något vi har lärt oss väldigt mycket om den Googlemiljö som vi har i Malmö stad. En pedagog säger: “Det finns en styrka i att alla Malmös kommunala skolor kör på samma linje med t ex GSuite, med gemensamma riktlinjer och samma digitala verktyg. Därför kan syskon vara stöd till varandra – eftersom de alla har samma homogena erfarenheter.” All input som de får berättar de, stärker deras kollegiala lärande och de vågar prova mer och mer tillsammans.
Ännu viktigare, poängterar de, är att de också lär sig tillsammans med sina elever. Det går inte att vara expert på allt men tillsammans kan vi klara vad som helst, pedagoger och elever. En pedagog uttryckte sig så här: ”I vårt kollegium finns det inte en pedagog som är expert på allt inom digitalisering utan här är vi alla experter inom olika områden och så hjälps vi åt.” Genom att lära av varandra, gå lugnt framåt och luta sig mot grundtryggheten i sin parallell så känner pedagogerna att det är roligt att ge sig ut på outforskad mark, att våga testa tillsammans med sina elever och kollegor och att detta leder till en gemensam grund, ett gemensamt lärande.
Här följer en del konkreta tips som kollegorna på skolan gärna vill dela med sig av:
Det är så lätt att påverkas och känna sig stressad av alla tips och möjligheter som sprids via sociala medier i all välmening men det är viktigt att vi är starka och trygga tillsammans på vår arbetsplats uttrycker de och säger vidare, att vi tar ett steg i taget och lär oss tillsammans och på så sätt blir alla utmaningar vi möter lättare att ta oss an.
“Vi ska gå in i det och så ska vi hjälpas åt – ingen har facit – ingen vet vad som kommer att funka –allas gemensamma kunskap/kompetens så kan vi lyckas tillsammans. Vi måste hitta en gemensam nivå tillsammans.”
På just den här skolan känner pedagogerna att de behöver tänka till lite extra bara då de arbetar med de yngsta eleverna men därmed inte sagt att inte yngre elever kan lära sig Classroom, Google Meet osv. Tvärtom säger de, här har vi upp till årskurs tre och vårt mål är att börja tidigt med ettor och nollor (F-klass) för att bygga upp deras digitala kompetens.
Här är del ett i bloggserien: IT-terapi på Tygelsjöskolan
Här är del två i bloggserien: Tygelsjöskolan – blickar framåt med ettor och nollor i sikte
Här är del tre i bloggserien: Tygelsjöskolan om digitalisering som så mycket mer än ettor och nollor