Att vända frånvaro till närvaro
Vem är glitteransvarig?
Att behöva springa fram och tillbaka för att försöka hålla reda på allt material, se till så att limkorkarna sitter på limstiften, att vi klipper papper med saxarna och inte gardiner… Det tar mycket energi att skapa men det är också bland det roligaste att göra med eleverna. Hur kan vi ta oss igenom detta mer smärtfritt?
Jag är nog inte den enda som inför pysseldagar har dragit en stillsam suck av vetskapen om att inte bara golvet kommer vara polerat med glitter utan även jag själv och eleverna. Trots att jag sagt till att vi ska hjälpas åt att plocka undan så står jag där i slutet av dagen; svettig, trött och sopar upp resterna av glitterkriget.
Men. Detta är nu ett minne blott!
Efter att jag började arbeta med ansvarsområden så krävs nu 0 % jobb från min sida. Inget mer glitter på golvet. Inget mer utnyttjande av stackars, trötta lärare.
Oavsett om det är pysseldag eller diskussionsövning på schemat så får eleverna ansvarsområden. Och oj, vad seriöst de tar sitt uppdrag. Häftigt att se hur ett tilldelat ansvar, oavsett om du är ansvarig för att hålla ljudvolymen nere eller hålla glittret på pappret, kan tas så seriöst.
Jag brukar fördela ansvarsområden på olika sätt. Ibland låter jag eleverna komma fram till vilka ansvarsområden som behövs för aktiviteten, ibland väljer jag ansvarsområden som de fördela sinsemellan. Här är några förslag på ansvarsområden i par- och grupparbeten som jag har använt mig av. Prova du också!
Ansvarig för att…
- Ställa frågor till läraren
- Material
- Hålla tiden
- Peppa kompisar
- Se till så att alla får prata
- Skriva
- Läsa
- Hålla rätt ljudvolym (vara tysta, viska…)
- Hålla sig till ämnet
- Plocka upp från golvet
- Torka av bänkar