
Lust, motivation och värde genom lärprocesser och karneval
Ni som läst tidigare inlägg har fått veta att PRIO utgår ifrån framför allt två studier som gjorts över framgångsrika skolsystem i världen. Men vad har de visat och hur kan det hjälpa oss att utveckla den svenska skolan? I detta inlägg presenteras den första av de två stora studier som är en viktig del i PRIO.
För drygt ett decennium sedan kom McKinsey & Companys rapport om vad som gör ett skolsystem framgångsrikt, ”How the World’s Best-Performing School Systems Come Out on Top”. Utgångspunkten för undersökningen är det faktum att resurserna till skolan i västvärlden har ökat i stor omfattning de senaste decennierna samtidigt som elevernas utbildningsresultat inte har utvecklats i samma utsträckning. Med tanke på att skolan och utvecklingen av den är en viktig diskussionspunkt i många länder runtom i världen så ville man se vilka faktorer som var avgörande för att lyckas i utvecklandet av skolsystemen om nu inte resurserna var det centrala.
I rapporten konstaterar man att oavsett hur mycket resurser ett land totalt sett satsar på skolan, så finns det ett antal faktorer som har varit avgörande för de tio OECD-länder som uppvisat bäst utbildningsresultat.
Trots att de undersökta skolsystemen skiljer sig väldigt mycket åt så var dessa faktorer gemensamma för de framgångsrika skolsystemen. Mer strukturella faktorer såsom val av huvudman eller driftsform visade sig inte spela någon roll för skolresultaten. Däremot såg man att det är viktigt att ledarna på både systemnivå och på den individuella skolan är goda ledare, men också hängivna och uthålliga i sitt utvecklingsarbete.
När vi kartlägger en skola i PRIO så utgår vi från kriterier som baseras på vad som bl a framkommit i denna och i McKinsey & Companys andra studie ”How the World´s Most Improved School Systems Keep Getting Better”. Det är också bl a dessa studier som ligger till grund för de framgångsrika exempel som används i PRIO-arbetet på skolorna under den lokala anpassningsfasen. Detta kommer jag berätta mer om i kommande inlägg.