Barn programmerar – varför då?
1 oktober 2024
Hur kan programmering främja barns lärande i förskolan? Det utgör fokus för denna rapport. Det…
1 oktober 2024
Hur kan programmering främja barns lärande i förskolan? Det utgör fokus för denna rapport. Det…
7 maj 2024
Digitala möjligheter finns sedan ett antal år tillbaka i samhället och skolan. Är det relevant e…
12 april 2024
Är kunskaper kring användning av AI en del av digital kompetens? Här kan du ta del av mina tankar…
27 mars 2024
Forskningskonferensen NERA är en viktig arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte rörande försko…
26 januari 2024
Det pratas mycket om AI och på många olika sätt. Inte bara utifrån möjligheter och problem, men…
24 januari 2024
I en nyligen publicerad artikel skriver vi om de dilemmaområden som lärare uttrycker att de upplev…
8 januari 2024
Hur kan digitala verktyg användas i matematikundervisningen för att främja kvalitet och inkluderi…
15 december 2023
Hur ser relationen mellan digitalisering och likvärdighet ut? Anna-Lena Godhe, professor vid JönkÃ…
18 oktober 2023
Den här rapporten sammanfattar uppdraget och det arbete som genomförts av Pedagogisk inspiration Malmö för att kartlägga och ge insyn i digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande inom grundskoleförvaltningen.
26 september 2023
Demokrati och digital kompetens går hand i hand, visar forskning. Vi har alla ett ansvar för att g…
3 mars 2023
I projektet Barn programmerar, används programmering som språk och metod när förskolorna arbetar…
14 november 2022
Lärare med fokus på olika ämnen och åldrar ser olika möjligheter och utmaningar med digitala ve…