Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

På vetenskaplig grund

En blogg om skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet av Pedagogisk inspirations forskargrupp. Här delas bland annat information pågående uppdrag, aktuell forskning, litteraturtips och tankar kring aktuella ämnen. Foto: Colourbox

Antal inlägg: 33

Digitala verktyg och ämnet teknik

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Teknikundervisningen handlar om att öka förståelsen för hur teknik fungerar. På senare år har digital teknik blivit en stor del av våra liv vilket påverkat innehållet i ämnet. Ämnesövergripande arbete där teknikämnet ingår har potential att bidra till utveckling av elevers digitrala kompetens. Det här blogginlägget har genomförts inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och…

Att läsa skönlitteratur med andraspråkselever

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

En viktig fråga för många lärare och specialpedagoger är hur de kan  stötta andraspråkselevers läsning och möjligheter att ta till sig skönlitteratur. I en text som nu publicerats på temabloggen Lärdomar från Malmö berättar två lärare om vad de fick syn på när de undersökte vilka utmaningar elever i svenska som andraspråk kan möta när…

Digitala verktyg i NO-undervisningen

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Vid undervisning i NO-ämnen, används fler specialiserade digitala verktyg än i exempelvis SO-ämnen. Det handlar bland annat om möjligheter med visualiseringar. Samtidigt beskriver lärarna som undervisar i NO-ämnena i hög grad möjligheter som är applicerbara på många andra ämnen. Detta och en hel del annat beskrivs i följande blogginlägg som är det nionde där resultat…

Vad krävs för att leda skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Jag upplever att vi ibland pratar om hur arbetet i skolor leds på ett förenklat sätt. Ganska ofta blir intrycket att skolledare fattar beslut som ska ”sippra” neråt i systemet medan lärare och annan personal ska förse skolledningen med information som gör att de kan fatta rätt beslut. I vissa fall stämmer en sådan beskrivning…

Lärares inkluderande och kompensatoriska arbete med digitala verktyg och resurser

Publicerat: Skribenter: Jens Ideland, Karin Ollinen

När vi som vetenskapliga utvecklingsledare (Pedagogisk inspiration Malmö) intervjuat lärare och specialpedagoger från Malmös grundskolor om hur digitaliseringen påverkar undervisningen och elevernas lärande finns det några teman som återkommer. Ett tema som kommer upp i alla de 23 fokusgruppsintervjuer vi gjort är att digitala verktyg och resurser hjälper lärare att stötta elever i behov av…

Hur får vi syn på elevers erfarenheter av digitala verktyg i skolarbetet?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Strax innan det var dags för sommarlov fick vi möjlighet att träffa högstadieelever från tre olika skolor. Vi intervjuade dem om deras erfarenhet och tankar om användning av digitala verktyg i skolarbetet. Att få ta del av elevernas upplevelser gav oss perspektiv på de intervjuer vi genomfört med lärare från 52 grundskolor i Malmö stad….

Delad läsning som väcker känslor

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Lässtimulerande och språkutvecklande arbete för delaktighet och inkludering är namnet på ett samverkansprojekt mellan Malmö stad och Malmö universitet som pågick under hösten 2021 och våren 2022. I projektet deltog elever i läsecirklar tillsammans med forskare, bibliotekarier och lärare. Syftet med projektet var att pröva och utforma läsfrämjande metoder inspirerade av ”Shared Reading”. Den litteratur-…

Digital kompetens i SO-ämnen

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Digital bildning, det vill säga, hur digitaliseringen av samhället påverkar oss på olika sätt får i svenska läroplaner ganska stort utrymme. Detta blir tydligt i SO-ämnen där lärare pratar om vikten av att eleverna lär sig att ha ett kritiskt förhållningssätt i digitala miljöer. Liksom i andra ämnen menar SO-lärare att digitala verktyg bidragit med…

Att använda digitala verktyg på lågstadiet - vad tillför det?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

När lärare på lågstadiet använder digitala verktyg i undervisningen, upplever de en del möjligheter och utmaningar som verkar vara specifika för just lågstadiet. Exempelvis så ser många av dessa lärare projektorn som ett oumbärligt arbetsredskap. I det här blogginlägget får du veta mer om det samt en del annat som framkommit vid tre olika fokusgruppsintervjuer…

Hur sprider vi erfarenheter av skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Lärarnas skolutvecklingskonferens anordnas vartannat år av Skånes kommuner (medlemsorganisationen för 33 skånska kommuner), med syfte att lyfta arbetet med kunskapsdelning och gemensam kritisk reflektion. Hittills har tre konferenser genomförts och många lärare har fått stöttning i att skriva utvecklingsartiklar där de berättar och sprider resultat och erfarenheter från sina utvecklingsarbeten. Vid en träff i Landskrona…

Vi gör både och – ofta tillsammans

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande fick vi möjlighet att genomföra fokusgruppsintervjuer med nio lärare som undervisar i förskoleklass. Den ena intervjun hade fokus på matematiskt tänkande och den andra handlade främst om språklig medvetenhet. Vid båda intervjuerna berördes även andra delar av undervisningen. I detta blogginlägg finns berättelser från intervjuerna, men också…