Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

På vetenskaplig grund

En blogg om skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet av Pedagogisk inspirations forskargrupp. Här delas bland annat information pågående uppdrag, aktuell forskning, litteraturtips och tankar kring aktuella ämnen. Illustration: Skolforskningsinstitutet/Karin Grönberg

Antal inlägg: 7

Publicerat:

Corona: Vad tar vi med oss från vårterminen 2020?

På avstånd har jag, som en av de vetenskapliga utvecklingsledarna på Pi, följt vårens utmaningar på skolorna i Malmö stad. Jag har också tagit del av konferenser, rapporter och blogginlägg som producerats i Sverige och internationellt kring skolans utmaningar då Covid-19 inneburit en ny vardag för många. Beroende på skolform och vilken förskola eller skola…

Barns händer håller i kritor och ritar på ett papper på golvet

Publicerat:

Vetenskaplig grund i förskolans barnråd

Den 16 mars 2019 var jag inbjuden till Lärarnas skolutvecklingskonferens i Hässleholm, som ett av 24 skolutvecklingsprojekt. Konferensen anordnas av Kommunförbundet Skåne och samlar lärare i alla skolformer för att dela kunskaper om olika skolutvecklingsprojekt med varandra. Jag skulle presentera ett arbete som jag tidigare hade skrivit i en forskningscirkel. Det var en undersökning kring barnråd, där…

Online learning står det på datorskärm.

Publicerat:

Forskningsgrundade råd för fjärr- och distansundervisning: skolahemma.se

I ett läge där många skolverksamheter måste ställa om till nätbaserad undervisning är det viktigt att snabbt få en inblick i vad forskning och beprövad erfarenhet säger om framgångsfaktorer och utmaningar i att undervisa via nätet. Skolahemma.se är en sajt som utvecklats för att stödja skolorna under Coronaepedimin och presentera forskningsgrundade råd för fjärr- och…

Ordmoln med massor av ord kopplade till forskning.

Publicerat:

Behöver pedagogisk personal verkligen jobba med forskning och vetenskapliga metoder?

Skolor och förskolor ska bygga och utveckla sin verksamhet på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men hur gör vi det på ett sätt som faktiskt hjälper lärare och personal i olika verksamheter att möta och stötta barns och elevers utveckling och lärande?  När jag är ute på skolor och förskolor slås jag ständigt av vilken…

Kugghjul som hakar i varandra.

Publicerat:

Hur kan forskning kring användning av digitala verktyg användas i praktiken?

Att undervisa i dagens skola innebär en stor mängd möjligheter och utmaningar. Inga snabba och enkla svar finns på frågan hur undervisning sker på bästa sätt när digitala verktyg finns att tillgå. Goda ämneskunskaper behöver kombineras med pedagogiska kunskaper, samt kunskaper i användning av digitala verktyg. Hur kan detta göras? För några månader sedan presenterade…

Färgglada träarbeten på marknad i Marrakech.

Publicerat:

ICSEI 2020: Malmöexempel leder till tankar om leading-from-the-middle

ICSEI-2020 (International Congress of School Effectiveness and Improvement) är en forskningskonferens kring skolutveckling, som riktar sig till forskare, praktiker och beslutsfattare. Det gör den ganska speciell. De flesta forskningskonferenser samlar bara forskare. I år var konferensen i Marrakech 6-10 januari. I det här blogginlägget tänker jag berätta vad som hände när jag på konferensen presenterade några exempel på hur vi arbetat med professionella…

Tecknade figurer med texten: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Publicerat:

Vad är egentligen vetenskaplig grund?  

Välkomna till den nystartade temabloggen ”På vetenskaplig grund”! Här kommer vi som arbetar som vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration (PI) Malmö att blogga om vårt arbete, aktuell forskning och annat spännande – allt med vetenskaplig grund som den gemensamma nämnaren.  All utbildning ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Som vetenskapliga utvecklingsledare är vårt uppdrag nära kopplat till denna formulering i skollagen…