Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

På vetenskaplig grund

En blogg om skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet av Pedagogisk inspirations forskargrupp. Här delas bland annat information pågående uppdrag, aktuell forskning, litteraturtips och tankar kring aktuella ämnen. Illustration: Skolforskningsinstitutet/Karin Grönberg

Antal inlägg: 25

Att använda digitala verktyg på lågstadiet - vad tillför det?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

När lärare på lågstadiet använder digitala verktyg i undervisningen, upplever de en del möjligheter och utmaningar som verkar vara specifika för just lågstadiet. Exempelvis så ser många av dessa lärare projektorn som ett oumbärligt arbetsredskap. I det här blogginlägget får du veta mer om det samt en del annat som framkommit vid tre olika fokusgruppsintervjuer…

Hur sprider vi erfarenheter av skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Lärarnas skolutvecklingskonferens anordnas vartannat år av Skånes kommuner (medlemsorganisationen för 33 skånska kommuner), med syfte att lyfta arbetet med kunskapsdelning och gemensam kritisk reflektion. Hittills har tre konferenser genomförts och många lärare har fått stöttning i att skriva utvecklingsartiklar där de berättar och sprider resultat och erfarenheter från sina utvecklingsarbeten. Vid en träff i Landskrona…

Vi gör både och – ofta tillsammans

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande fick vi möjlighet att genomföra fokusgruppsintervjuer med nio lärare som undervisar i förskoleklass. Den ena intervjun hade fokus på matematiskt tänkande och den andra handlade främst om språklig medvetenhet. Vid båda intervjuerna berördes även andra delar av undervisningen. I detta blogginlägg finns berättelser från intervjuerna, men också…

Stärkt elevaktivitet och digital kompetens med ämnesövergripande projekt

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

På Malmö idrottsgymnasium arbetar lärare med ett ämnesövergripande projekt där eleverna använder sina naturvetenskapliga kunskaper för att argumentera kring ett samhällsvetenskapligt problem. För att utveckla undervisningen och samarbetet mellan ämnena, och få syn på hur ämnesövergripande projekt kan bidra till elevers lärande och utveckling, har några lärare genomfört ett fördjupande forsknings- och utvecklingsprojekt. Nu har…

Digitala verktyg i svenskundervisningen

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Digitala verktyg används som stöd när lärare planerar och genomför undervisning men också för att stödja eleverna i sitt eget lärande. Att digitala verktyg stöttar elevers skrivprocesser och att filmer och bilder används både för att visualisera innehåll och så att eleverna kan visa sin kunskap är ämnesspecifika möjligheter som många pekar ut som en…

Vilka lässtrategier fungerar i naturvetenskapliga ämnen för elever med svenska som andraspråk?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Lärare på Pauliskolan upplevde att många elever hade svårt att läsa och och ta till sig innehållet i läromedlen i kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. Nu har resultaten från deras forsknings- och utvecklingsprojekt publicerats i syntesen från Lärarnas skolutvecklingskonferens och du hittar texten i temabloggen Lärdomar från Malmö. För att undersöka om upplevelsen att många…

Forskningsmiljö med fokus på likvärdighet, delaktighet och hållbarhet

Publicerat: Skribent: Anna Singhateh

Malmö stad och Malmö universitet utvecklar en gemensam forskningsmiljö med fokus på likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola. Forskningsmiljön ska utveckla undervisning och lärande på vetenskaplig grund och utgå från praktiknära forskning. Malmö stad och Malmö universitet har ett gemensamt behov av att utveckla kunskap om hur Malmös förutsättningar, såsom stora socioekonomiska skillnader…

Digitala verktyg i matematikundervisningen

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Digitala verktyg används som stöd när lärare planerar och genomför undervisning, men också för att stödja eleverna i sitt eget lärande. Ökade möjligheter att röra sig mellan det konkreta och abstrakta samt att visualisera abstrakta skeenden är ämnesspecifika möjligheter som lyfts när digitala verktyg blir en del av matematikundervisningen. Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning…

Lärare i Skåne delar resultat och erfarenheter från utvecklingsprojekt

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

  Nu har den äntligen kommit! I syntesen från Lärarnas skolutvecklinskonferens 2021 presenterar lärare och pedagogisk personal från Skåne utvecklingsprojekt som de gjort inom en rad olika områden och med en spridning från förskoleklass till komvux. Artiklarna har en fantastisk bredd och handlar om allt från klassrådet som pedagogisk balansakt till lässtrategier för naturvetenskapligt orienterade…

Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Hösten 2020 fick vi ett spännande uppdrag att försöka förstå och sprida kunnande om vad digitaliseringen innebär för elever och lärare i Malmö stads grundskolor. Uppdraget är ett led i grundskoleförvaltningens arbete med den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet och som ett första steg har vi gjort fokusgruppsintervjuer med lärare från olika stadier och ämnen. Under…

Forskning pågår - om digitalisering och digital kompetens i praktiken

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Sedan ett år tillbaka har jag drivit forskningsprojektet Skolor och förskolors digitalisering och digital kompetens i praktiken. Projektet är finansierat av Riksbankens Jubileumsfond och är ett samverkansprojekt vilket innebär att jag under två år är anställd på Pedagogisk Inspiration för att sedan återgå till min anställning på Malmö Universitet. ’Kort information om projektet finns här:…