Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

På vetenskaplig grund

En blogg om skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet av Pedagogisk inspirations forskargrupp. Här delas bland annat information pågående uppdrag, aktuell forskning, litteraturtips och tankar kring aktuella ämnen. Illustration: Skolforskningsinstitutet/Karin Grönberg

Antal inlägg: 13

Publicerat:

Elevers ökade möjligheter till lärande i en transspråkande NO-undervisning

I en transspråkande undervisning använder både lärare och elever alla tillgängliga språkliga resurser, såsom första- och andraspråk, bildspråk, gester, kroppsspråk och digitala hjälpmedel. Alltså hela sin språkliga repertoar för att underlätta meningsskapande. I NO-undervisning har detta visat sig öka flerspråkiga elevers möjligheter till kunskapsutveckling. Transspråkande som läranderesurs I min forskning har jag sett att flerspråkiga…

Publicerat:

Presentation om grundskolans digitalisering på nordisk skolforskningskonferens

Nu är vi på väg hem efter ett tre intensiva dagar i Odense på den nordiska utbildningsvetenskapliga konferensen NERA. Det har varit otroligt spännande att få en inblick i vad som är på gång inom forskning om skola och utbildning både i Sverige och andra nordiska länder. Konferensen är stor och vi har valt att…

Publicerat:

När det analoga blir digitalt!

  Jag avslutade mitt förra blogginlägg om elevers digitala arbetsmiljö med frågan hur eller om lärares undervisning har påverkats av att flyttas från ett fysiskt klassrum till en digital miljö. Utgångspunkten i detta blogginlägg är den digitala omställningen under pandemin, men mitt intresse för hur digitala verktyg påverkar och formar undervisningen väcktes långt tidigare. Under…

Publicerat:

Hur ser elevers digitala arbetsmiljö ut?

  Digitala verktyg och användningen av dessa har en viktig roll i dagens skola. Under omställningen i och med pandemin, har verktygen fått en delvis ny och utvecklad funktion. Hur skickliga lärare använder olika digitala verktyg  är avgörande för hur eleven upplever undervisningen och lärandet, inte minst i dessa tider med nätbaserad undervisning. Fokus i…

Publicerat:

Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande i Malmö

Under tre år ska digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande studeras på grundskolor runt omkring i Malmö stad. Samhällsutvecklingen, förändringar i läroplanerna samt Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet har för Malmö, liksom för en stor del av de svenska kommunerna inneburit satsningar av olika karaktär kring digitalisering. Nu är det dags att följa upp! Uppdraget utgår…

Välkommen står på en powerpointbild.

Publicerat:

Premiär för seminarieserie om likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i skola och förskola

Den 9 september var det premiär för en seminarieserie som arrangeras i samverkan mellan Malmö stad (Pedagogisk Inspiration) och Malmö universitet (Fakulteten för lärande och samhälle). Seminarieserien är ett led i att bygga upp en gemensam forskningsmiljö kring likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i skola och förskola.  Syftet med seminarierna är att låta röster från olika…

Publicerat:

Corona: Vad tar vi med oss från vårterminen 2020?

På avstånd har jag, som en av de vetenskapliga utvecklingsledarna på Pi, följt vårens utmaningar på skolorna i Malmö stad. Jag har också tagit del av konferenser, rapporter och blogginlägg som producerats i Sverige och internationellt kring skolans utmaningar då Covid-19 inneburit en ny vardag för många. Beroende på skolform och vilken förskola eller skola…

Barns händer håller i kritor och ritar på ett papper på golvet

Publicerat:

Vetenskaplig grund i förskolans barnråd

Den 16 mars 2019 var jag inbjuden till Lärarnas skolutvecklingskonferens i Hässleholm, som ett av 24 skolutvecklingsprojekt. Konferensen anordnas av Kommunförbundet Skåne och samlar lärare i alla skolformer för att dela kunskaper om olika skolutvecklingsprojekt med varandra. Jag skulle presentera ett arbete som jag tidigare hade skrivit i en forskningscirkel. Det var en undersökning kring barnråd, där…