Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

På vetenskaplig grund

En blogg om skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet av Pedagogisk inspirations forskargrupp. Här delas bland annat information pågående uppdrag, aktuell forskning, litteraturtips och tankar kring aktuella ämnen. Foto: Colourbox

Antal inlägg: 40

Att gräva efter historien på riktigt

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

På en höjd mellan Staffanstorp och Lund är den oansenliga platsen Uppåkra belägen. Vad blotta ögat inte kan se i landskapet är att denna plats historiskt sett är av stor betydelse. I själva verket döljer sig här ett geografiskt, socialt, ekonomiskt, religiöst och kulturellt centrum i den långa historiska utvecklingen av medeltida och moderna samhällen…

Digital kompetens i förskolans läroplan och i praktiken

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

På senare tid har det förekommit flera artiklar i olika medier där man på olika sätt kritiserar eller ifrågasätter att digital kompetens skrivits in i förskolans läroplan. I den här texten försöker jag reda ut vad som faktiskt står i förskolans läroplan om digital kompetens. Dessutom skriver jag om vad jag sett under mina fallstudier…

Superdiversitet och flerspråkighet

Publicerat: Skribent: Camilla Jonasson

Malmö präglas, som allt fler städer, av en omfattande diversitet. Detta får även en påverkan på staden och dess befolkning utifrån ett språkperspektiv. I syfte att öka kunskapen om frågor kring flerspråkighet finns därmed ett behov av samarbeten och erfarenhetsutbyte mellan förvaltningar, kommuner och lärosäten i storstadsregionerna såväl nationellt som internationellt. Med fokus på begreppen…

Digitala verktyg i praktisk-estetiska ämnen – hur fungerar det?

Publicerat: Skribenter: Karin Ollinen, Jens Ideland

I intervjuer vi gjort med 88 lärare från grundskolan blir det tydligt att lärare med fokus på olika ämnen och åldrar ser olika möjligheter och utmaningar med digitala verktyg. Det här inlägget fokuserar främst på skillnader och likheter när det gäller de ämnen som brukar kallas praktisk-estetiska ämnen, det vill säga bild, hem & konsumentkunskap,…

Hur resonerar mellanstadieelever om komplexa miljöfrågor?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Inom ett samverkansprojekt mellan Malmö stad och Malmö universitet benämnt Känsla av sammanhang och agency i relation till lokala och globala utmaningar har vi undersökt hur mellanstadie-elever resonerar om komplexa miljöfrågor, eller wicked problems. Vår utgångspunkt är ett intresse för att förstå hur kan det komma sig att mänskligheten är så handfallen och oförmögen att…

Om konsten att skapa inkluderande lärmiljöer

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Under flera år drev Komvux Malmö en ämnesintegrerad kombinationsutbildning där relativt nyanlända vuxna fick möjlighet att lära sig svenska och ett nytt yrke inom vården i en sammanhållen utbildning. Trots att de elever som antogs inte hade nått till den nivå i svenska som vanligtvis krävs för att påbörja yrkesutbildningen visade det sig att de…

Hur lär sig lärare att undervisa med digitala verktyg?

Publicerat: Skribenter: Jens Ideland, Karin Ollinen

I vår roll som vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration Malmö har vi intervjuat 88 lärare och specialpedagoger från Malmös grundskolor om hur digitaliseringen påverkar undervisningen och elevernas lärande. Under intervjuerna passade vi också på att fråga lärarna hur de själva lär sig att använda och undervisa med digitala verktyg och hur deras skolor organiserar för…

Digitala verktyg och ämnet teknik

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Teknikundervisningen handlar om att öka förståelsen för hur teknik fungerar. På senare år har digital teknik blivit en stor del av våra liv vilket påverkat innehållet i ämnet. Ämnesövergripande arbete där teknikämnet ingår har potential att bidra till utveckling av elevers digitrala kompetens. Det här blogginlägget har genomförts inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och…

Att läsa skönlitteratur med andraspråkselever

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

En viktig fråga för många lärare och specialpedagoger är hur de kan  stötta andraspråkselevers läsning och möjligheter att ta till sig skönlitteratur. I en text som nu publicerats på temabloggen Lärdomar från Malmö berättar två lärare om vad de fick syn på när de undersökte vilka utmaningar elever i svenska som andraspråk kan möta när…

Digitala verktyg i NO-undervisningen

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Vid undervisning i NO-ämnen, används fler specialiserade digitala verktyg än i exempelvis SO-ämnen. Det handlar bland annat om möjligheter med visualiseringar. Samtidigt beskriver lärarna som undervisar i NO-ämnena i hög grad möjligheter som är applicerbara på många andra ämnen. Detta och en hel del annat beskrivs i följande blogginlägg som är det nionde där resultat…

Vad krävs för att leda skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Jag upplever att vi ibland pratar om hur arbetet i skolor leds på ett förenklat sätt. Ganska ofta blir intrycket att skolledare fattar beslut som ska ”sippra” neråt i systemet medan lärare och annan personal ska förse skolledningen med information som gör att de kan fatta rätt beslut. I vissa fall stämmer en sådan beskrivning…

Lärares inkluderande och kompensatoriska arbete med digitala verktyg och resurser

Publicerat: Skribenter: Jens Ideland, Karin Ollinen

När vi som vetenskapliga utvecklingsledare (Pedagogisk inspiration Malmö) intervjuat lärare och specialpedagoger från Malmös grundskolor om hur digitaliseringen påverkar undervisningen och elevernas lärande finns det några teman som återkommer. Ett tema som kommer upp i alla de 23 fokusgruppsintervjuer vi gjort är att digitala verktyg och resurser hjälper lärare att stötta elever i behov av…