Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 44

Publicerat:

Hemma med krassligt barn? Här är tips på språkstimulerande lekar och aktiviteter

Extra många är hemma med krassliga barn just nu. Dessutom kanske ganska så pigga barn, som vill aktiveras. Jag har tagit hjälp av några logopeder, Julia Andersson, Andrea Wallenberg, Pernilla Gustafsson, Jessica Palm, Suvi Karjalainen, Elin Weitoft och Catarina Sjöberg, för att tipsa om olika språkstimulerande lekar och aktiviteter att sysselsätta barn i olika ålder… Läs mer

Publicerat:

Tillgänglig information om coronaviruset/covid-19

Många, både vuxna och barn, känner just nu oro kring coronaviruset/covid-19. Det är viktigt att få tag på tillförlitig information om sjukdomen, men mycket av informationen som sprids kan vara svår att förstå. I det här blogginlägget samlar jag därför information som kan vara lättare att ta till sig. Den lättlästa tidningen 8 sidor har… Läs mer

Publicerat:

Såhär vill jag ha det: idrott och rörelseaktiviteter - material med bildstöd för att prata om stödbehov

Skollogoped Julia Andersson fortsätter att utveckla den uppskattade serien med Såhär vill jag ha det-material! Jag har tidigare bloggat om Såhär vill jag ha det i skolan och Såhär vill jag ha det på fritids. Det senaste tillskottet i serien med material med bildstöd som samtalsunderlag när vi pratar med eleverna om vad som stöttar… Läs mer

Publicerat:

Skugga en språknörd!

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att… Läs mer

Publicerat:

För- och eftertestning

Idag tänkte jag beskriva lite hur jag praktiskt lägger upp arbetet med träningsperioder och varför jag tycker att det är väldigt användbart att för- och eftertesta.  I just mitt uppdrag som skollogoped ingår inte utredning, varken av språksvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter. Huvudfokus är att stötta elever i att utvecklas i enlighet med läroplanen. Detta innebär… Läs mer

Publicerat:

Sommarlov – hur påverkar det egentligen elevernas utveckling?

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Nu nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Sommaren är en tid för utveckling och liv. Men vad händer egentligen med barnens kunskaper när det ringer ut till ett långt sommarlov? Blomstrar även de? Eller är det tvärtom så att det är en tid när… Läs mer

Publicerat:

Det var en gång ett material...

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör… Läs mer

Publicerat:

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni… Läs mer