Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 39

Publicerat:

Sommarlov – hur påverkar det egentligen elevernas utveckling?

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Nu nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Sommaren är en tid för utveckling och liv. Men vad händer egentligen med barnens kunskaper när det ringer ut till ett långt sommarlov? Blomstrar även de? Eller är det tvärtom så att det är en tid när… Läs mer

Publicerat:

Det var en gång ett material...

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör… Läs mer

Publicerat:

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni… Läs mer

Publicerat:

Fakta och myter om flerspråkighet

För att räknas som flerspråkig ska man regelbundet använda och exponeras för mer än ett språk. Flera elever i den svenska skolan är simultant flerspråkiga medan andra är successivt flerspråkiga. Att vara simultant flerspråkig innebär att man har båda språken från början eller att det ena kommer efter hand upp till det att barnet är… Läs mer

Publicerat:

Språk i matematiken

När vi screenar skolordförråd märker vi att eleverna här, som på de flesta skolor, har svårast att förstå orden i matematikdelen. Under våren har jag som skollogoped tillsammans med specialläraren i matematik samarbetat med pedagogerna i årskurs 1-3 här på Sofielundsskolan, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig lite av vad vi arbetat med.… Läs mer

Publicerat:

Dyslexi- ta en kik på teknik

När en elev har läs- och skrivsvårigheter vet vi att läsning och skrivning är svårt men vi får inte reda på vad svårigheterna grundar sig i eller vilka insatser som behövs. Genom att använda underordnade begrepp eller mer detaljerade beskrivningar av läs- och skrivsvårigheter kan vi planera hur vi går vidare. Som Rebecca Rindhagen skrev i… Läs mer

Publicerat:

Handlingsplan för läs- och skriv

På vår skola träffas vi logopeder och specialpedagoger/lärare en fast tid i veckan för att samarbeta kring olika frågor. Vi tar upp små praktiska saker, men även mer långsiktiga och tidskrävande frågor, och detta läsår har vi valt att lägga mycket tid på läs- och skrivundervisningen. Det finns en mängd olika material och metoder att… Läs mer

Publicerat:

“Det skulle vara bra om eleven hade ett individuellt schema”

Vad menas egentligen med att en elev behöver ett individuellt schema? Och vad behöver man tänka på när man ska utforma ett? Dagens inlägg handlar just om detta.  Gemensamt för elever som behöver individuella scheman är att de ofta behöver hjälp med att planera, organisera, strukturera och förtydliga sin skoldag. I samband med kartläggningar och utredningar… Läs mer