Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 41

Publicerat:

Skugga en språknörd!

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att… Läs mer

Publicerat:

För- och eftertestning

Idag tänkte jag beskriva lite hur jag praktiskt lägger upp arbetet med träningsperioder och varför jag tycker att det är väldigt användbart att för- och eftertesta.  I just mitt uppdrag som skollogoped ingår inte utredning, varken av språksvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter. Huvudfokus är att stötta elever i att utvecklas i enlighet med läroplanen. Detta innebär… Läs mer

Publicerat:

Sommarlov – hur påverkar det egentligen elevernas utveckling?

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Nu nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Sommaren är en tid för utveckling och liv. Men vad händer egentligen med barnens kunskaper när det ringer ut till ett långt sommarlov? Blomstrar även de? Eller är det tvärtom så att det är en tid när… Läs mer

Publicerat:

Det var en gång ett material...

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör… Läs mer

Publicerat:

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni… Läs mer

Publicerat:

Fakta och myter om flerspråkighet

För att räknas som flerspråkig ska man regelbundet använda och exponeras för mer än ett språk. Flera elever i den svenska skolan är simultant flerspråkiga medan andra är successivt flerspråkiga. Att vara simultant flerspråkig innebär att man har båda språken från början eller att det ena kommer efter hand upp till det att barnet är… Läs mer

Publicerat:

Språk i matematiken

När vi screenar skolordförråd märker vi att eleverna här, som på de flesta skolor, har svårast att förstå orden i matematikdelen. Under våren har jag som skollogoped tillsammans med specialläraren i matematik samarbetat med pedagogerna i årskurs 1-3 här på Sofielundsskolan, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig lite av vad vi arbetat med.… Läs mer

Publicerat:

Dyslexi- ta en kik på teknik

När en elev har läs- och skrivsvårigheter vet vi att läsning och skrivning är svårt men vi får inte reda på vad svårigheterna grundar sig i eller vilka insatser som behövs. Genom att använda underordnade begrepp eller mer detaljerade beskrivningar av läs- och skrivsvårigheter kan vi planera hur vi går vidare. Som Rebecca Rindhagen skrev i… Läs mer