Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Skollogopederna i Malmö Stad

Välkomna till skollogopedbloggen! Här kommer ni att få ta del glimtar ur vardagen för några av oss som arbetar som skollogopeder i Malmö Stad. Mycket fokus kommer att vara på språk- och kommunikationsutveckling i praktiken! Stig på!

Antal inlägg: 51

Vad betyder skillnad? - Ny forskning om elevers förmåga att definiera ord

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Om man gör en sökning på ’ord och begrepp’ I Lgr11 får man 118 träffar. Eleverna ska kunna, och kunna använda, ord och begrepp relaterat till ämnet, oavsett om det handlar om kursplanen för hem- och konsumentkunskap, geografi eller matematik. I centralt innehåll för Idrott och hälsa i åk 7-9 ingår exempelvis Ord och begrepp…

Såhär vill jag ha det i skolan och på fritids - nu även på norska!

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

I samarbete med Statped har nu stödmaterialet Såhär vill jag ha det i skolan och Såhär vill jag ha det på fritids blivit översatt till norska. Det är ett material som många verkar ha nytta av i sina verksamheter så det är roligt att det kommer fler skolor och elever till gagn. Förhoppningsvis kommer det…

Språklig sårbarhet, inte en sällsynthet

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Som vi känner till sedan tidigare är skolans läroplan fylld av språkliga krav, vilka inte alltid är så lätta att nå för elever i språklig sårbarhet. Men vad är egentligen språklig sårbarhet och hur stöttar vi elevernas resa mot målen?  Begreppet språklig sårbarhet introducerades av Bruce, Ivarsson, Svensson och Sventelius (2016) i boken ”Språklig sårbarhet…

Meningsfullt skrivande

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

Under några år har vi på Sofielundsskolan arbetat för att vi ska kunna ge tidiga insatser gällande läsning. Fokus har varit på avkodning i första hand, och att bli ännu bättre på att veta var alla våra elever befinner sig i sin läsutveckling. Detta är en del i arbetet med att uppfylla läsa-skriva-räkna-garantin. Något som blivit…

Lärare + logoped = sant

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

På Sofielundsskolan arbetar logopeder och lärare tillsammans för att utveckla våra språkliga lärmiljöer och nå fler elever. Samarbetet inleds ofta då en eller flera elever i en klass har behov av språklig färdighetsträning och språkliga anpassningar i klassrummet. Ett välfungerande samarbete hos oss på Sofielundsskolan utgår från lärarens planering av ett arbetsområde och från vad…

Screencastify- ett inspelningsverktyg

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Genom att använda tillägget Screencastify kan du spela in din skärm samtidigt som du pratar. Gratisversionen av programmet kan användas till kortare genomgångar på fem minuter, då längre inspelningar kräver en uppgradering som kostar. Det går självklart bra att göra flera korta inspelningar istället för en längre.      Verktyget har några olika funktioner som…

Distansundervisning? - Att flytta symboler till egna mallar

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Att det är viktigt att bildstöd finns tillgängligt i uppgifter och genomgångar vet vi sedan tidigare. I tider då distansundervisning är eller kan bli en verklighet för oss är det nödvändigt att vi vet hur vi kan få in bildstöd i olika dokument och program.  I en klass behöver flera elever extra anpassningar för att…

Hemma med krassligt barn? Här är tips på språkstimulerande lekar och aktiviteter

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Extra många är hemma med krassliga barn just nu. Dessutom kanske ganska så pigga barn, som vill aktiveras. Jag har tagit hjälp av några logopeder, Julia Andersson, Andrea Wallenberg, Pernilla Gustafsson, Jessica Palm, Suvi Karjalainen, Elin Weitoft och Catarina Sjöberg, för att tipsa om olika språkstimulerande lekar och aktiviteter att sysselsätta barn i olika ålder…

Tillgänglig information om coronaviruset/covid-19

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Många, både vuxna och barn, känner just nu oro kring coronaviruset/covid-19. Det är viktigt att få tag på tillförlitig information om sjukdomen, men mycket av informationen som sprids kan vara svår att förstå. I det här blogginlägget samlar jag därför information som kan vara lättare att ta till sig. Den lättlästa tidningen 8 sidor har…

Såhär vill jag ha det: idrott och rörelseaktiviteter - material med bildstöd för att prata om stödbehov

Publicerat: Skribent: Ida Rosqvist

Skollogoped Julia Andersson fortsätter att utveckla den uppskattade serien med Såhär vill jag ha det-material! Jag har tidigare bloggat om Såhär vill jag ha det i skolan och Såhär vill jag ha det på fritids. Det senaste tillskottet i serien med material med bildstöd som samtalsunderlag när vi pratar med eleverna om vad som stöttar…

Skugga en språknörd!

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att…

För- och eftertestning

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

Idag tänkte jag beskriva lite hur jag praktiskt lägger upp arbetet med träningsperioder och varför jag tycker att det är väldigt användbart att för- och eftertesta.  I just mitt uppdrag som skollogoped ingår inte utredning, varken av språksvårigheter eller läs-och skrivsvårigheter. Huvudfokus är att stötta elever i att utvecklas i enlighet med läroplanen. Detta innebär…