Temabloggsbild

Språkutveckling

"Språkinriktad undervisning inom alla ämnen är en didaktik där de ämnesmässiga målen och språkfärdighetsmålen är explicita. Undervisningen mot dessa mål är kontextrik, full av rika möjligheter till interaktion och innehåller språklig stöttning" (Hallgren & Fallgren 2010). Vår tanke med bloggen är att utforska hur detta kan se ut i praktiken, välkommen!

Antal inlägg: 48

Publicerat:

Vibrations of music i Aten

Sist jag skrev ett blogginlägg lovade jag att jag skulle skriva om vad som händer kring Erasmusprojektet Vibrations of Music som Lillstjärnans förskola deltar i.  Det har hänt en del sedan vi hade första träffen här i Malmö i november men bättre sent än aldrig. För er som missat detta så startade projektet i november och Sverige är huvudansvarig i projektet och… Läs mer

Publicerat:

"Alla språk är språk för lärande"

Sedan februari i år pågår ett pilotprojekt i Malmö stad gällande Translanguaging (transspråkande) inom ramen för Statsbidraget för ökad jämlikhet. Translanguaging innebär att läraren strategiskt använder sina elevers flerspråkighet som resurs i undervisningen och därigenom utvecklas elevernas språk, kunskaper och identitet. Alla språk i klassrummet, och i samhället för övrigt, ses som likvärdiga och som… Läs mer

Publicerat:

Simsalabim och barns lek blir kulturarbete!

60 förskoleklassbarn gör ett teatermanus LEKEN! Smaka på ordet, leken och fundera en stund på vad det innebär för dig. För mig som är förskollärare/dramapedagog spelar leken en väsentlig roll. Hur ska vi tänka om vi i skolan ska göra exempelvis en teater och ett teatermanus? Ofta har jag märkt att barns tankar om lek… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 12)

Vi har inlett vår translanguagingprocess, gjort en omstart av vårt lässtrategiprojekt, fortsatt arbetet med språkutvecklande studiecirklar och även arbetat vidare med våra övriga utvecklingsprocesser. Men detta inlägg kommer framförallt att fokusera på hur vi skapar gemensamma målbilder att förhålla oss till i syfte att skapa och bibehålla samsyn och gemensamt fokus när ledarskapet för våra… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 11)

Samtidigt som regnet öser ner över ett grått Malmö i februari, pågår det lärande och skolutveckling i systematikens tecken bakom de röda tegelväggarna på Rörsjöskolan-Zenith. När vi kastade ankar inför juluppehållet hade vi precis avslutat och utvärderat vårt lässtrategiprojekt (LSP), som visade sig ha haft mycket goda resultat på elevernas läsförståelseförmåga och en rad andra… Läs mer

Publicerat:

Stolta, men inte nöjda!

“Språk är kraft och makt att lära och påverka. Att kunna läsa eftertänksamt, kritiskt, strategiskt och med nyfikenhet är avgörande för skolframgång och varje elevs rättighet” (Westlund, 2017). Glädjande nog kom positiva resultat från PIRLS-undersökningen  före jul om svenska fjärdeklassares läsförståelse. Trenden har vänt!  Vi är dock inte i mål än,  utan vi måste fråga… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 10)

När nu året går mot sitt slut och vi knyter ihop säcken för denna termin återstår att utvärdera våra systematiska insatser med språkutvecklande arbete och undersöka om vårt lässtrategiprojekt (LSP) hunnit ge några mätbara avtryck gällande elevernas läsförståelse. Men först bjuder vi på en traditionsenlig tillbakablick, nämligen till fortbildningsdagen den 24 november då vårt systematiska… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 9)

Såhär i slutet av terminen kastar vi tillfälligt ankar för att summera delar av vårt arbete på Rörsjöskolan-Zenith. Vad är då ett bättre sätt än att använda sig av kollegialt lärande och anordna ett TeachMeet där pedagogerna ges möjlighet att presentera sitt språkutvecklande arbete i klassrummet? Såväl framgång som motgång lyssnar vi gärna till då… Läs mer