Temabloggsbild

Språkutveckling

"Språkinriktad undervisning inom alla ämnen är en didaktik där de ämnesmässiga målen och språkfärdighetsmålen är explicita. Undervisningen mot dessa mål är kontextrik, full av rika möjligheter till interaktion och innehåller språklig stöttning" (Hallgren & Fallgren 2010). Vår tanke med bloggen är att utforska hur detta kan se ut i praktiken, välkommen!

Antal inlägg: 56

Publicerat:

Vad är transspråkande? Hur arbetar Malmös pedagoger med transspråkande och flerspråkighet som resurs? Vad har vi hittills lärt oss av vår egen praktik? Vad säger forskarna? Hur fungerar hjärnan i fråga om språkinlärning? Den 2 oktober besvaras frågorna i en konferens kring transspråkande på Folk, Mat  & Möten, Olof Palmes plats 1 i Malmö. Förskollärare och lärare i Malmö stad välkomnas.… Läs mer

Publicerat:

Språkveckan- det finns kraft i Malmö stad!

Under vecka 21 genomfördes den femte språkveckan sedan den startade 2014. I fyra år har den drivits av Förskoleförvaltningen. En härlig vecka fylld av aktiviteter för förskolorna där vi synliggör mångfalden och språken. Inte bara de verbala språken utan även de kroppsliga och estetiska uttrycken. Veckan avslutades i år precis som tidigare år med en språkfestival i Folkets park, och vädrets… Läs mer

Publicerat:

Tingdammsskolans satsning på NT!

Vårterminen 2018 valde Tingdammsskolan, med rektor Kerstin Sjöberg som initiativtagare, att gå med i Malmö stads satsning på NTA. Nedan kan du läsa om Kerstins tankar nu ett år senare och få ta del av hennes tankar kring satsningen. Vad skulle du säga var den största anledningen till att du satsade på NT på din… Läs mer

Publicerat:

Hållbar språk-, kunskaps- och identitetsutveckling

Malmö språknätverk finns sedan drygt ett år. Representanter från de tre skolförvaltningarna träffas regelbundet med syfte att samverka för samsyn, hållbarhet och kollegialt lärande med fokus på språk- och kunskapsutveckling. Första årets fokusområde har varit flerspråkighet som resurs i våra verksamheter. Vi har läst gemensam litteratur och diskuterat den under ledning av Manuela Lupsa, doktorand… Läs mer

Publicerat:

Språk i matematiken

När vi screenar skolordförråd märker vi att eleverna här, som på de flesta skolor, har svårast att förstå orden i matematikdelen. Under våren har jag som skollogoped tillsammans med specialläraren i matematik samarbetat med pedagogerna i årskurs 1-3 här på Sofielundsskolan, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig lite av vad vi arbetat med.… Läs mer

Publicerat:

Med förhoppning om ett förändrat perspektiv

Nytt år, nya möjligheter. Så brukar många av oss säga när ett nytt år tar vid. En av mina förhoppningar för 2019 är att varje lärare, skolledare, utbildningschef – ja, alla som arbetar med skolelever på något sätt – ska arbeta för varje elevs bästa skola genom att lägga ett flerspråkighetsperspektiv på allt som rör… Läs mer

Publicerat:

Resursmaterial för läsutveckling

” Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi talar om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Samtal och aktivitet kring läsningen är nödvändigt för att utveckla läsförståelsen. Som ett stöd i detta arbete finns nu nytt resursmaterial kring läsutveckling på Malmö delar. Det… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 14)

“Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå, så länge solen den glittrar på böljan den blå” så tar vi varje chans att fortsätta utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete genom nya grepp. Den här gången tar vi färjan från Landskrona över till Ven för att tillsammans med all personal cykla i SKA-hjulets tecken för… Läs mer