Temabloggsbild

Språkutveckling

"Språkinriktad undervisning inom alla ämnen är en didaktik där de ämnesmässiga målen och språkfärdighetsmålen är explicita. Undervisningen mot dessa mål är kontextrik, full av rika möjligheter till interaktion och innehåller språklig stöttning" (Hallgren & Fallgren 2010). Vår tanke med bloggen är att utforska hur detta kan se ut i praktiken, välkommen!

Antal inlägg: 51

Publicerat:

Med förhoppning om ett förändrat perspektiv

Nytt år, nya möjligheter. Så brukar många av oss säga när ett nytt år tar vid. En av mina förhoppningar för 2019 är att varje lärare, skolledare, utbildningschef – ja, alla som arbetar med skolelever på något sätt – ska arbeta för varje elevs bästa skola genom att lägga ett flerspråkighetsperspektiv på allt som rör… Läs mer

Publicerat:

Resursmaterial för läsutveckling

” Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi talar om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Samtal och aktivitet kring läsningen är nödvändigt för att utveckla läsförståelsen. Som ett stöd i detta arbete finns nu nytt resursmaterial kring läsutveckling på Malmö delar. Det… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 14)

“Så länge skutan kan gå, så länge hjärtat kan slå, så länge solen den glittrar på böljan den blå” så tar vi varje chans att fortsätta utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete genom nya grepp. Den här gången tar vi färjan från Landskrona över till Ven för att tillsammans med all personal cykla i SKA-hjulets tecken för… Läs mer

Publicerat:

Vibrations of music i Aten

Sist jag skrev ett blogginlägg lovade jag att jag skulle skriva om vad som händer kring Erasmusprojektet Vibrations of Music som Lillstjärnans förskola deltar i.  Det har hänt en del sedan vi hade första träffen här i Malmö i november men bättre sent än aldrig. För er som missat detta så startade projektet i november och Sverige är huvudansvarig i projektet och… Läs mer

Publicerat:

"Alla språk är språk för lärande"

Sedan februari i år pågår ett pilotprojekt i Malmö stad gällande Translanguaging (transspråkande) inom ramen för Statsbidraget för ökad jämlikhet. Translanguaging innebär att läraren strategiskt använder sina elevers flerspråkighet som resurs i undervisningen och därigenom utvecklas elevernas språk, kunskaper och identitet. Alla språk i klassrummet, och i samhället för övrigt, ses som likvärdiga och som… Läs mer

Publicerat:

Simsalabim och barns lek blir kulturarbete!

60 förskoleklassbarn gör ett teatermanus LEKEN! Smaka på ordet, leken och fundera en stund på vad det innebär för dig. För mig som är förskollärare/dramapedagog spelar leken en väsentlig roll. Hur ska vi tänka om vi i skolan ska göra exempelvis en teater och ett teatermanus? Ofta har jag märkt att barns tankar om lek… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 12)

Vi har inlett vår translanguagingprocess, gjort en omstart av vårt lässtrategiprojekt, fortsatt arbetet med språkutvecklande studiecirklar och även arbetat vidare med våra övriga utvecklingsprocesser. Men detta inlägg kommer framförallt att fokusera på hur vi skapar gemensamma målbilder att förhålla oss till i syfte att skapa och bibehålla samsyn och gemensamt fokus när ledarskapet för våra… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 11)

Samtidigt som regnet öser ner över ett grått Malmö i februari, pågår det lärande och skolutveckling i systematikens tecken bakom de röda tegelväggarna på Rörsjöskolan-Zenith. När vi kastade ankar inför juluppehållet hade vi precis avslutat och utvärderat vårt lässtrategiprojekt (LSP), som visade sig ha haft mycket goda resultat på elevernas läsförståelseförmåga och en rad andra… Läs mer