Temabloggsbild

Språkutveckling Pi

I temabloggen Språkutveckling Pi bloggar Lisa Bolin, Birgitta Ryding, Pamela Nasr, Maja Bergqvist och Cristina Nordman, som arbetar med språkutveckling på Pedagogisk Inspiration Malmö.

Antal inlägg: 58

Publicerat:

"Alla språk är språk för lärande"

Sedan februari i år pågår ett pilotprojekt i Malmö stad gällande Translanguaging (transspråkande) inom ramen för Statsbidraget för ökad jämlikhet. Translanguaging innebär att läraren strategiskt använder sina elevers flerspråkighet som resurs i undervisningen och därigenom utvecklas elevernas språk, kunskaper och identitet. Alla språk i klassrummet, och i samhället för övrigt, ses som likvärdiga och som… Läs mer

Publicerat:

Stolta, men inte nöjda!

“Språk är kraft och makt att lära och påverka. Att kunna läsa eftertänksamt, kritiskt, strategiskt och med nyfikenhet är avgörande för skolframgång och varje elevs rättighet” (Westlund, 2017). Glädjande nog kom positiva resultat från PIRLS-undersökningen  före jul om svenska fjärdeklassares läsförståelse. Trenden har vänt!  Vi är dock inte i mål än,  utan vi måste fråga… Läs mer

Publicerat:

Har du koll på Bedömningsstödet?

Sedan 1 juli 2016 är det obligatoriskt att använda Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i årskurs 1. Genom att använda stödet för att följa elevernas utveckling får läraren stöd för planering av sin undervisning. Under förra läsåret implementerades materialet på flertalet skolor i Malmö med stöd av Pedagogisk Inspiration. Nu fortsätter arbetet ute på skolorna… Läs mer

Publicerat:

Redskap för en språkutvecklande undervisning

Alla lärare måste arbeta språkutvecklande för att en elev ska få tillräckligt med träning för att utveckla sitt skolspråk. Det tar tid att nå målet och vi måste använda den på bästa sätt och ha en plan för att lyckas. För att försäkra oss om att varje elev verkligen utvecklar ett rikt skolspråk behöver vi… Läs mer

Publicerat:

Stödmaterialet för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt - en stöttning för lärare och skolledare.

Begreppet stöttning/scaffolding (Gibbons, 2013) är vedertaget inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det handlar om att hitta en tillfällig, strategisk och framåtsyftande anpassning som eleven använder tills hen klarar av uppgiften på egen hand. Stöttning  måste finnas på olika nivåer så att alla kan klara av den kognitivt krävande uppgiften. Bra exempel på stöttning är att… Läs mer

Publicerat:

Stötta tänkandet!

 Ibland vill man ha snabba tips och inspiration utan krusiduller. Då funkar Vicki Davis, eller @coolcatteacher som hon kallar sig online, perfekt. 10TM eller The 10-minute Teacher Podcast  är som gjord för snabb input på väg hem från jobbet eftersom varje avsnitt är max 10 minuter långt. Snacket är på engelska, men samtidigt får man input… Läs mer

Publicerat:

Genom flerspråkiga glasögon

I sin senaste bok Flerspråkiga elever – effektiv undervisning i en utmanande tid (2017) använder Jim Cummins begreppet ”flerspråkiga glasögon”. Han menar att vi genom ett förändrat synsätt kan upptäcka de flerspråkiga elevernas förmågor och se deras språkkunskaper som en resurs. Detta bidrar till att elevernas identitet stärks och skapar goda förutsättningar för lärande. Att undervisa… Läs mer