Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Språkutveckling PDM

I temabloggen Språkutveckling PDM bloggar Cristina Nordman, som arbetar med språkutveckling på Grundskoleförvaltningens utvecklingsavdelning.

Antal inlägg: 71

Publicerat:

Språkutvecklande arbete – stort utvecklingsområde

Nu lackar det mot jul och sen nytt år. Jag tänkte därför titta tillbaka för att reflektera lite kring min första höst som utvecklingssekreterare i Språksektionen, PDM. Under flera månader sedan september har jag haft möjlighet att lyssna, lära och läsa mycket om det övergripande området Språk-, läs- och skrivutveckling, både internt i Malmö stad…

Publicerat:

Vad pågår kring Språk- Läs- och Skrivutveckling på PDM?

Så här efter en veckas läslov och ungefär halva terminen i backspegeln, vill jag både presentera mig, och också ge er lite input framåt kring Språk- läs- och skrivutvecklande förhållningssätt för alla elever i alla åldrar i alla ämnen. Min ambition är att hålla er uppdaterade efter hand (ungefär en gång i månaden) kring vad…

Publicerat:

Språk och kunskap? Dags för mötesplatser!

Vi som tidigare hette Vägledning & Stöd på Språkcentralen har nu blivit Språksektionen på PDM. Här på PDM jobbar vi för att stödja, inspirera och vägleda både skolledare och pedagoger i arbetet med ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt för alla elever i alla skolämnen. Arbetet för nyanlända och flerspråkiga elevers skolframgång är såklart också fortsatt i…

Publicerat:

Flerspråkighet som resurs - Modersmål och andra ämnen

Ett transspråkande arbetssätt innebär att elevens alla språkliga resurser används medvetet i syfte att utveckla språk, kunskap och  identitet. Arbetssättet vilar på en flerspråkighetsnorm, vilket betyder att lärare och annan personal i skolan har ett förhållningssätt som ser alla språk som kunskapsbärande. Målet är alltså att elevens alla språk ska utvecklas , inte bara svenskan. …

Publicerat:

Flerspråkighet som resurs - Transspråkande hemuppgifter

Ofta har föräldrar till flerspråkiga elever betraktas som ett problem. De är svåra att komma i kontakt med, de visar inget engagemang i skolans verksamhet och det är svårt att kommunicera med dem. Föräldrarnas brister i svenska anges som orsaken till problemen och sällan har skolans roll i misslyckandet undersökts (Svensson, 2017). Genom att arbeta…

Publicerat:

Flerspråkighet som resurs - "Ensamma i språket"

Att arbeta medvetet med flerspråkighet som resurs eller ett transspråkande perspektiv på undervisningen kan innebära att man använder eleverna som lärresurser för varandra.  I ett tidigare blogginlägg (https://pedagog.malmo.se/2020/04/03/flersprakighet-som-resurs-sprakgrupper/ ) skrev jag om hur språkgrupper kan vara ett sätt att arbeta. En vanlig invändning mot språkgrupper är lärares oro för de elever som är ensamma om sitt språk….

Publicerat:

Flerspråkighet som resurs - Språkgrupper

Att arbeta medvetet med flerspråkighet som resurs eller ett transspråkande perspektiv på undervisningen kan innebära att man använder eleverna som lärresurser för varandra. Vanligt är att lärare placerar elever med samma språklig bakgrund tillsammans. Innan detta är möjligt måste man dock undersöka vilka olika nivåer av färdigheter på olika språk en elev har. T.e.x kan…

Publicerat:

Nya språket lyfter 2020!

Nya språket lyfter är Skolverkets bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Det har nyligen reviderats och nya perspektiv har lyfts in som en spegling av de senaste årens utveckling av den svenska skolan. Nu är specialpedagogik, jämlikhet, digitalisering och flerspråkighet viktiga kännetecken och återfinns därför även i detta material.  Nya…