Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Tankar från förskoleområde C6

Här skriver ledningsgruppen om utvecklingsarbetet i förskoleområde söder 6, i vilket följande förskolor finns: Högaholms förskola, Gånglåtens förskola & Brandvaktens förskola och Lindängehus förskola.

Antal inlägg: 16

Måltidspedagogik kan öka språkförståelse och ordförråd

Publicerat: Skribent: Amira Masic

Måltidspedagogik ska framförallt vara roligt, barn ska delta i vissa moment i köket och kunna diskutera sina villkor och önskemål. Smakerna ska vecka lustfyllda känslor och till olika smakprover ska vi komma fram genom lek. Tanken är även att vi använder oss av Sapere-metoden som anser att en smakupplevelse inte bara påverkas av smaksinnet, utan…

Lekens väg till känslighet

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Återigen fick vi på Lindängehus förskola äran att möta tillitsverket. Efter totalt fyra veckor hos oss i ett nära samarbete med barn och pedagoger var det så dags för alla pedagoger att få möta dem under en förmiddag på en verksamhetsutvecklingsdag. Precis som barnen möttes vi av magisk lekmiljö full av möjligheter. Där fanns trollskogen…

Tillitsverket del 2 - Känslighet. Ingenting & allting

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

”Woow, titta, kolla här” … Barnen smög högaktningsfullt in i de rum som Tillitsverket hade inrett under sina två kommande veckor hos oss på Lindängehus. Rummet talade till barnen – viskande röster vittnade om häpnad, nyfikenhet och lust. Blickar sökte och tog in rummets mystik samtidigt som något tändes i dessa nyfikna blickar. En förundran…

Tillitsverket del 1 - Med lekens förändringskraft i fokus

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Hösten 2019 var jag inbjuden till en upplevelsebaserad workshop med Tillitsverket och jag visste inte vad jag hade att vänta eller vad jag skulle förvänta … Tillitsverket, jag tänkte att det skulle ha något med tillit att göra. Framför allt eftersom det var ledningsgrupper som var inbjuda – kanske hur vi skapar och förebygger tillit…

Äventyrspedagogik - en inre resa mot ett gemensamt mål

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Ungefär efter sin första mening hade han fångat oss, det blev knäppt tyst i rummet. Ni som tidigare träffat pedagoger i grupp vet hur svårt det är för oss att hålla tyst, men nu kunde vi nästan höra en knappnål falla. Förväntningarna fanns i luften och de verkade kunna infrias under denna soliga fredag i…

Högläsningens betydelse som språkstödjande insats

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Språkstödjare, kan det vara något tror ni? Jag ställer frågan till ett arbetslag som en tid haft svårt för att få in högläsningen i sin grupp som en aktiv del av vardagen, vilket de vill prioritera för de vet hur viktigt just detta är för barns språkutveckling. De behöver inspireras och få in någon utifrån…

Projekterande arbetssätt och vägen framåt

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Lindängehus förskola har en lång tradition av ett projekterande arbetssätt med pedagogisk dokumentation och reflektion som grund för att driva arbetet framåt. Likaså har Reggio Emilia filosofin inspirerat förskolans arbetssätt och kultur sedan en lång tid tillbaka. Ord som det kompetenta barnet, hundraspråklighet och miljön som den tredje pedagogen är begrepp hämtade från Reggio Emilia…

Med blicken riktad mot oss själva, del 2

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Rejält boostade av Christinas ord var det sedan dags för en gemensam lunch innan eftermiddag fortsatte i förmiddagens tecken – teambuildning och gruppdynamik. Indelade i fem lag var det nu dags för vår egen version av ”Bäst i test”. I varje lag skulle vi tillsammans lösa tre utmaningar, instruktioner till dessa utmaningar låg i tre…

Med blicken riktad mot oss själva, del 1

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Efter ett år när ingenting varit sig likt kände vi att där fanns ett behov av att rikta blicken inåt. Alltså med blicken tydligt riktad på oss själva, vårt välmående och de rådande ”oskrivna regler” som eventuellt råder bland oss vuxna på arbetsplatsen. Året har påverkat oss på olika sätt och därav behövde vi nu…

Om punctum - och att skapa digitalt meningsskapande

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Någon månad in i terminen har vi på Lindängehus förskola sakta men säkert börjat närma oss ett digitalt meningsskapande tillsammans med barnen i vår utbildning och undervisning – vi upptäcker, undersöker och skapar mening med det digitala som ytterligare ett sätt att uttrycka sig med och förstå sin omvärld på … Men för att vi…

Med det digitala i fokus ...

Publicerat: Skribent: Emy Cederblad

Med vårt nya kommunövergripande utvecklingsområde ”Digitalt meningsskapande” kändes det rätt i tid att ägna terminens första pedagogiska kväll åt just detta. Syftet var att få möjlighet till kollegialt erfarenhetsutbyte, få inspireras men också vidga våra kunskaper kring just det digitala meningsskapande och vad det kan innebära för de barn som finns i vår undervisning. Därmed…