Gå direkt till innehållet
Temabloggsbild

Tankar från förskoleområde C6

Här skriver ledningsgruppen om utvecklingsarbetet i förskoleområde söder 6, i vilket följande förskolor finns: Högaholms förskola, Kastanjegårdens förskola, Gånglåtens förskola & Brandvaktens förskola och Lindängehus förskola,

Antal inlägg: 13

Publicerat:

Tillitsverket del 1 - Med lekens förändringskraft i fokus

Hösten 2019 var jag inbjuden till en upplevelsebaserad workshop med Tillitsverket och jag visste inte vad jag hade att vänta eller vad jag skulle förvänta … Tillitsverket, jag tänkte att det skulle ha något med tillit att göra. Framför allt eftersom det var ledningsgrupper som var inbjuda – kanske hur vi skapar och förebygger tillit…

Begrepp kring "samarbete" nedskrivna.

Publicerat:

Äventyrspedagogik - en inre resa mot ett gemensamt mål

Ungefär efter sin första mening hade han fångat oss, det blev knäppt tyst i rummet. Ni som tidigare träffat pedagoger i grupp vet hur svårt det är för oss att hålla tyst, men nu kunde vi nästan höra en knappnål falla. Förväntningarna fanns i luften och de verkade kunna infrias under denna soliga fredag i…

Tygstycken och bok ligger på fönsterkarm.

Publicerat:

Högläsningens betydelse som språkstödjande insats

Språkstödjare, kan det vara något tror ni? Jag ställer frågan till ett arbetslag som en tid haft svårt för att få in högläsningen i sin grupp som en aktiv del av vardagen, vilket de vill prioritera för de vet hur viktigt just detta är för barns språkutveckling. De behöver inspireras och få in någon utifrån…

Färgmönster och skivor av citrusfrukt.

Publicerat:

Projekterande arbetssätt och vägen framåt

Lindängehus förskola har en lång tradition av ett projekterande arbetssätt med pedagogisk dokumentation och reflektion som grund för att driva arbetet framåt. Likaså har Reggio Emilia filosofin inspirerat förskolans arbetssätt och kultur sedan en lång tid tillbaka. Ord som det kompetenta barnet, hundraspråklighet och miljön som den tredje pedagogen är begrepp hämtade från Reggio Emilia…

Pinne med marshmallow mäts med tumstock.

Publicerat:

Med blicken riktad mot oss själva, del 2

Rejält boostade av Christinas ord var det sedan dags för en gemensam lunch innan eftermiddag fortsatte i förmiddagens tecken – teambuildning och gruppdynamik. Indelade i fem lag var det nu dags för vår egen version av ”Bäst i test”. I varje lag skulle vi tillsammans lösa tre utmaningar, instruktioner till dessa utmaningar låg i tre…

Fyra animerade gubbar lägger ihop ett pussel.

Publicerat:

Med blicken riktad mot oss själva, del 1

Efter ett år när ingenting varit sig likt kände vi att där fanns ett behov av att rikta blicken inåt. Alltså med blicken tydligt riktad på oss själva, vårt välmående och de rådande ”oskrivna regler” som eventuellt råder bland oss vuxna på arbetsplatsen. Året har påverkat oss på olika sätt och därav behövde vi nu…

Hand håller upp digitalt skapad teckning.

Publicerat:

Om punctum - och att skapa digitalt meningsskapande

Någon månad in i terminen har vi på Lindängehus förskola sakta men säkert börjat närma oss ett digitalt meningsskapande tillsammans med barnen i vår utbildning och undervisning – vi upptäcker, undersöker och skapar mening med det digitala som ytterligare ett sätt att uttrycka sig med och förstå sin omvärld på … Men för att vi…