Publicerat:

Bakade Skulpturer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Vilket sammanhang saker hamnar i är avgörande för hur de tolkas och vilken innebörd de får. Genom att främmandegöra både material och dess funktion kan man hitta nya vägar för att lära sig, menar Anders Marner, professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bilddidaktik, som förespråkar estetiska och kreativa läroprocesser. Även här blir materialet som vanligtvis förknippas med ett ämne som hemkunskap, ett medium för att upptäcka nya saker. Trolldeg används kanske mest i de lägre årskursen men hur blir det när det något underskattade materialet kommer i händerna på lite äldre elever och i en ny kontext?

Efter en kort presentation av min konst var det dags för eleverna att börja knåda sina skulpturer. Jag hade några av mina skulpturer som exempel och visa av eleverna använde dem som stansar vid tillverkning av sina. Ett oväntat initiativ som gav konstverken ytterligare en dimension.

so2

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Så var det dags fler elever att göra experimentet om det taktila sinnet och sen var det dags att börja baka skulpturer. Det knådades ordentligt, hela händerna arbetade, det var klibbigt och ibland svårt att få till den rätta konsistensen.

 

c_a

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

m2

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Se även tidigare inlägg:

Rullande Mattor:  https://pedagog.malmo.se/2016/04/27/rullande-mattor/

Det Taktila Lärandet:  https://pedagog.malmo.se/2016/04/19/det-taktila-larandet/

1 Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.