Matematik, motivation och stödmaterial!
Kulturprojekt ger elever en röst i stadsplaneringen
20 glada elever från Sorgenfriskolans fritidshem har travat iväg 10 ggr under höstterminen för att tillsammans med ett gäng seniorer och ett par konstnärer skapa ett offentligt konstverk. Projektet har utgått från Mary Anderssons bok ”Dåliga människor” och tillsammans med de äldre deltagarna har de diskuterat och funderat över barndom förr och nu.
Att det blev just Mary Anderssons bok är bland annat för att både fritidset och konstkollektivet Muralcentralen som de samarbetat med ligger i bostadsområdet Sorgenfri, där Mary Andersson växte upp och där boken utspelar sig. I det här området jobbar också MKB just nu med att utforma en ny lekplats och nya parkytor i den centralt belägna Arildsparken. Som ett led i att ge de boende i området möjlighet att påverka planeringen av parken har man samarbetat i en mängd olika projekt där konst och kultur varit metod eller utgångspunkt för diskussionerna. Genom detta konstprojekt samt några samarbeten med andra skolor i området har även barnen fått vara med och påverka. Att lekparken ska bli en Mary Anderson-lekplats är en idé som från början kläcktes av en äldre herre som bott länge i området. (På bilden: Mary Andersson i Arildsparken)
Konstverket som fritidsbarnen skapat ihop med konstnärerna Ingrid Sandsborg och Björn Carnemalm heter Marys Mural och sitter på husfasaden i hörnet Båstadgatan Sorgenfrivägen, på just det ”barnrikehus” som Mary växte upp i. Under arbetsprocessen har barnen och seniorerna fått lyssna på boken högläst och sedan skapa bilder utifrån det de hört. Konstnärerna har sedan valt ut några av bilderna och förstorat upp dem. Bland annat ser vi huvudpersonerna i boken på väg till sitt arbete på senapsfabriken, bara 12 år gamla. Detta var en av detaljerna som barnen reagerade starkt på, att en del barn var tvungna att börja jobba så tidigt förr i tiden.
Hela arbetet med Marys Mural har följts av MKBs projektledare Mary Toreld som sammanställer alla idéer och tankar som dyker upp i de olika projekten och för dem vidare till landskapsarkitekterna som ritar den nya parken.
Barnen på Sorgenfris fritidshem har erbjudits att vara med i konstprojektet precis som vilken vanlig fritidshemsaktivitet som helst, och det var inte svårt att fylla de 20 platserna berättar Max Lundquist. Max jobbar på Sorgenfris fritidshem och är den pedagog som varit med barnen under hela resan.
– Det har varit ett jätteroligt projekt och barnen har varit superengagerade!
Den lokala förankringen i projektet, vad har det inneburit?
– Det har stärkt barnen. De har fått en större förståelse för hur området har förändrats och hur det fungerade förr. En del av barnen som varit med i projektet bor också i ”barnrikehusen”. Just det huset där muralmålningen sitter. Många andra bor i närheten, och visst märker vi att barnen både är stolta och glada att berätta om det de har lärt sig om sitt närområde, berättar Max.