Matematik, motivation och stödmaterial!
Strategi formad i keramik
Vi ser också att många skolor har tänkt till kring hur och varför man vill arbeta på skolan med kultur. Många vill komma bort från att kultur blir ett eget stuprör utan i stället blir integrerat i skolans verksamhet. Ett sätt att jobba med ett hur och ett varför när det gäller kultur kan vara att som Möllevångsskolan, arbeta fram en kulturstrategi. Skolans kulturstrategi beskriver ett syfte med kulturens närvaro och att den ska ske i den ordinarie verksamheten som ett pedagogiskt redskap. Skolan har också definierat vilka aktiviteter de olika årskurserna ska fokusera på. Ett ytterligare steg skolan kommer att ta till hösten är att bilda ett kulturråd med elever.
Som en del i kulturstrategin och inom ramen för Skapande skola har Möllevångsskolan under våren samarbetat med en keramiker, Margit Brundin. En solig vårdag blev jag inbjuden att vara med när årskurs fem hade sin första träff med Margit. Margit visade bilder från sitt eget konstnärskap med fantastiskt fantasifulla, vackra djur i lera. Hon berättade om var leran kommer ifrån, vad som händer när den torkar, bränns och glaseras. Många nya begrepp och en del kemi men allting förklarades på ett fint, pedagogiskt sätt av Margit.
Första övningen var att alla fick, två och två tillsammans, modellera en bit lera under ett tygstycke utan att prata. Här måste eleverna lita på sin känsel, uppleva hur det är när man ser med sina händer. Det blir oväntade figurer som dyker upp under duken. En kaningris till exempel.
Innan Margit träffade eleverna har hon träffat alla vuxna som kommer att vara med under projektet. De har fått inspiration och sedan kunnat sätta igång elevernas arbete. Temat är djur och alla har valt ett djur som de vill arbeta med och också skrivit ut en bild på sitt djur. De har under arbetet skrivit faktatexter om sitt djur men även en återberättande text om processen. Josefin Thomsen Vartanian som är klassens mentor ser att projektet går att koppla till många ämnen men framförallt till skrivande och självklart till bildämnet.
Nu blev det dags att börja forma sitt eget djur och alla fick varsin lerklump. Många stirrade på sin bit lera och sin bild och en viss frustration utbröt. Hur ska jag kunna forma detta till en tiger? Det blev mycket jobb för de vuxna som fanns med i klassrummet, bland annat två studenter som läser till fritidspedagog med bildinriktning.
Några veckor senare återvände jag till klassen och fick se hur deras lerklumpar har tagit form i underbara, fantasifulla djur i alla former och uttryck. Vargar, tigrar, ekorrar, harar, lodjur och björnar och många andra djur står och väntar på att bli målade. Eleverna började blanda akrylfärg och arbetade koncentrerat och det blev en lugn stämning. Den här dagen var de i bildsalen och även skolans bildlärare Maja Neumann fanns med. Hon ser stora vinster med projektet där eleverna får direkt användning av sitt arbete med färglära och skulptur som de nyligen har haft på schemat.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se
Josefin pratar om vinsten i att arbeta ämnesöverskridande där personalen får syn på varandras kompetenser på ett nytt sätt. Hon berättar också att hon har fått syn på nya kompetenser hos eleverna som till exempel att se hur elever kan ta instruktion och organisera sitt eget arbete, saker som hon kanske inte hade fått syn på annars. Projektet har varit motiverande för eleverna, det kan man se i att det har varit full närvaro på alla tillfällen. Klassen har arbetat med projektet under tre dagar utspritt under våren och arbetet avslutades med ett tydligt mål, en utställning där hela skolan fick ta del av alla djurfigurer.
Här kan ni läsa en tidigare artikel om skolans arbete med kultur och deras kulturstrategi.