Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Vår sociala hjärna eller varför vi reagerar som vi gör!

Bilder på tecknade människor.

För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera förändringar, konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att våra elever ska lära och samarbeta är att de befinner sig i en ”till-respons” då hjärnans belöningssystem är aktiverat, istället för en “ifrån-respons” då hjärnan är upptagen med att möta hot och faror. Om man som pedagog är medveten om en del “sociala triggers” och vad de gör med oss kan vi lättare förstå och reglera våra egna känslor och dessutom blir det lättare att bli uppmärksam på liknande reaktioner hos våra elever. 

Nu finns ett fortbildningsmaterial för dig som pedagog att ta del av på den didaktiska resursen Malmö delar som du når här! Fem korta filmer att se när och var det passar dig och som är en introduktion till vår sociala hjärna utifrån SCARF-modellen. Under hösten tillkommer dessutom konkreta undervisningsstrategier kopplat till modellen.

 

Nedan följer en kort sammanfattning av fem ”sociala triggers” fem filmer:

1. Status är en drivande faktor i många av våra beteenden såväl på arbetsplatsen som på fritiden. När vi upplever att vår status är på väg upp aktiveras våra belöningskretsar i hjärnan och på liknande vis aktiveras våra hotkretsar när status är på väg ner. Vi ägnar mycket tid och energi åt att skydda och bygga upp vår status. Att vara medveten om hur status får oss att reagera kan förklara många reaktioner hos oss själva och andra.

2. Säkerhet eller förutsägbarhet och är av stor betydelse för oss. När vi inte vet vad som ska hända eller vad som förväntas av oss tolkar hjärnan det som ett hot vilket utlöser en ifrån-respons. Osäkerheten försvinner när vi upplever kontroll. Kontroll över förväntningar, hur dagen eller veckan kommer att se ut, listor eller scheman gör att vi upplever att vi har kontroll vilket aktiverar hjärnans belöningskretsar och vi känner tillfredsställelse och en till-respons.  

3. Autonomi. Den obehagliga känslan av att vara detaljstyrd och inte ha handlingsfriheten att bestämma själv har fått många att sky sin arbetsplats. Obefintligt utrymme för flexibilitet, hårt styrda tider och detaljstyrning kan få oss att reagera starkt. Vi behöver uppleva att vi har val och då handlar det inte om att stora val utan det kan räcka med små val som att imorgon kan jag ta lunch lite senare eller att ha möjlighet att gå hem och rätta de sista proven i lugn och ro.

4. Tillhörighet. Hjärnans sociala nätverk gör att vi kan förstå och knyta an till andra människor och även förstå och kontrollera oss själva, vilket underlättar för oss när vi samarbetar. En hel del av skolarbetet innebär just samarbete. Sociala relationer kan lätt leda till motstånd och konflikter och med kunskap om vad som triggar sociala hot kan onödiga minor undvikas. Nya relationer och konstellationer innebär i regel att hjärnan uppfattar människor som fiender och hot, vilket blir en viktig påminnelse om att viga tid åt att lära känna varandra och skapa känslan av tillhörighet.

5. Rättvisa. Att livet inte är rättvist är vi alla medvetna om. Ändå reagerar vi starkt och med avsky mot orättvisor och har till och med svårt att känna empati med den vi tycker har varit orättvis. Det är svårt att uppleva orättvisa men det är inte alltid lätt att uppfattas som rättvis heller. Därför kan det vara bra att vara medveten om hur man kan reagera på upplevd orättvisa.

 

Vi önskar er ett riktigt Gott Nytt Läsår!

Lena Winqvist och Annika Nilsson

 

kommentarer

  1. Hej!

    Jag är en människa som har insikten om hur viktigt det är i livet att kunna röra på sig och springa.

    I början av året talade jag i EFS-Kyrkan på Råå utanför Helsingborg. En lyckad kväll.

    Rehab Finspång i Östergötland var jag i vår och gjorde min inspirationsföreläsning.
    ”Under en timme tog Jojje med oss på sin resa tillbaka efter en bilolycka som föranledde honom svåra hjärnskador.
    Medvetslös i 18 dygn. På gränsen till hjärndöd. Först var han multihandikappad.
    Att behöva lära sig skriva, prata och gå på nytt i vuxen ålder. Hur det är att leva i Sverige med funktionsnedsättningar som inte alltid syns.
    Svårigheterna i att komma in på arbetsmarknaden, att vara ensam i ingenmansland och bemötande från myndigheter och företag.
    Jojje berättar också om glädjen i att ha hittat skrivandet, målandet och löpningen.
    Han har bland annat genomfört 22 stycken maraton.
    Föreläsningen beskriver Jojjes vilja och driv men också en enorm livsglädje som trots många motgångar alltid vinner.”

    Kom i form till löpartävlingar tillsammans med med mina böcker:
    -Jojje, den meningssökande löparen (2014).
    -Jojje, the runner searching for meaning (2017).
    -Triumfens ögonblick – maratonlöparen Jojje (2018).

    Mina svenska böcker finns att låna på Stadsbiblioteket som talbok.

    Skolfilm ”Att leva med funktionsnedsättning – Den meningssökande löparen” (2016).
    En film som jag medverkar i. Filmen bygger på min första bok Jojje, den meningssökande löparen.
    Inspelad av HamarkFilm AB.
    Trailer Göran Wallin – funktion löparen:
    http://www.youtube.com/watch?v=2RRPAOw7czA

    Förra året har jag talat till Arbetsförmedlingen i Växjö. Totalt 150 åhörare.
    ”I sin föreläsning berättar han om hur löpningen har blivit betydelsefull för honom. Hur han har mött motgångar men även en hel del framgångar och det med hjälp av envishet och löpning.
    Han talar om glädjen över livet och att springa maraton efter maraton.
    Det är möjligt att komma tillbaka till livet, vilket Göran är ett stort bevis på. Han gör en spännande, medryckande och välformulerad föreläsning.
    Ta chansen, lyssna och bli berörd av hans föreläsning Upploppet – Jojje maratonlöparen – mot alla odds!”

    Göran Wallin Årets Kämpe Springtime Helsingborg 2018
    http://www.youtube.com/watch?v=x-W7HDPK-LQ

    Hederspris till Göran Wallin Springtime Helsingborg 2018
    http://www.youtube.com/watch?v=g6WytDU6iv4

    Kontakta gärna mig som föreläsare.

    Hälsningar

    Göran Wallin, person med dyslexi och löpning

    Malmö universitet
    Socialmedicinskutbildning 120 högskolepoäng inom huvudområdet Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

    1. Skolfilm https://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=33&article=V9273

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Slumpa en artikel