Modersmålslärare i arabiska utvald till finalist på årets Framtidsgala

Porträttbild på Språkcentralens modersmålslärare Faouzie Shamali.

Språkcentralens modersmålslärare Faouzie Shamali är finalist på Framtidsgalan 2020 i kategorin årets insats.

– Det är spännande och samtidigt lite nervöst. Jag är så glad över att yrket, modersmålslärare, lyfts fram som viktigt för barns skolgång. Det betyder mycket inte bara för mig utan för alla som jobbar som modersmålslärare, säger Faouzie Shamali.

Positiv utveckling i samhället

Den 16 november koras vinnarna i fem olika kategorier. Framtidsgalan har sedan 2015 uppmärksammat personer som varje dag gör skillnad inom offentlig sektor. Kategorin årets insats går till en person som genom en särskild insats har bidragit till en positiv utveckling i samhället eller en medmänniska.
Faouzie är modersmålslärare i arabiska och har undervisning och studiehandledning för låg- och mellanstadieelever på Kirsebergsskolan i Malmö. Hon studerar vid sidan om arbetet och hoppas så småningom bli legitimerad lärare i Sverige. Faouzie blev nominerad till galan av föräldrar till hennes elever.
– Jag fick reda på att jag blivit nominerad i juni, men då behöll jag det för mig själv. Det var först när jag fick reda på att gått vidare till finalen i oktober som jag berättade för mina kollegor, säger Faouzie Shamali.

Engagerar föräldrar

Föräldrarna spelar en viktig roll för Faouzie. Hon ringer varje dag till tre till fyra föräldrar för att berätta hur det går för deras barn i skolan.
– Jag talar om exakt vad jag lärt dem på en lektion. Jag berättar alltid först om det som är positivt och vad som fungerar bra. Sen går jag in på vad som behövs för att utveckla barnen. Mina elever blir mer aktiva när föräldrarna är involverade i skolarbetet, säger hon.

Språkcentralens modersmålslärare Faouzie Shamali gör tummen upp.I motiveringen till finalplatsen står det bland annat att ”Faouzie lyckats med det ingen annan lyckas med, att nå ut till samtliga elever. Det är inte ovanligt att andra lärare ber Faouzie om hjälp att nå ut till vissa elever som är svåra att nå”.
– Ingen kan vara perfekt helt och hållet. Jag är inte perfekt. Jag lyckas inte alltid. Det är mitt samarbete med föräldrar, lärare och kollegor som ger resultat. Vi hjälps åt, säger hon.

Ger självförtroende

Hon menar att många gånger när man inte når nyanlända elever med ett annat modersmål beror det på att de inte förstår ord och begrepp på svenska.
– Det betyder mycket för dem att ha en lärare som pratar samma språk. Jag vill ge eleverna självförtroende. Många elever som inte är så starka i svenska har inte det. Jag säger till mina elever att jag inte vill höra att de inte kan. Jag vill höra att jag ska försöka, säger Faouzie.

I år blir Framtidsgalan annorlunda än tidigare år på grund av covid-19. Den blir digital utan publik. Enbart arrangörerna och finalisterna kommer att vara på plats i Bryggarsalen i Stockholm.
– Det gör inget, bara det att ha blivit finalist känns stort. Mina barn är stolta över mig.

Läs mer på: www.framtidsverket.com/framtidsgalan