Livscykelmässa på Mellanhedsskolan

Elever som jobbar framför datorer i grupp.
Livscykelmässa som engagerade besökarna
Hur tillverkas en glödlampa? Var kommer ostbågen ifrån? Ska du välja en dunjacka eller en med fakedun? Vad innehåller egentligen chicken nuggets?

Detta var bara några utav alla frågor du kunde få svar på om du besökte femmornas livscykelmässa på Mellanhedsskolan i fredags.

Tillsammans med Mellanhedsskolans miljöpedagog/humanekolog Hanna Gröhn så skapade vi ett projekt för årskurs fem där livscykler och hållbar utveckling stod i fokus. Häng med på resan och låt dig inspireras!

Som uppstart fick eleverna skriva ner vilka elektroniska prylar de hade hemma. Häpnadsväckande många… Därefter tittade vi på Klimatresan på urplay om Ghanas elektroniksoptipp och förfärades över hur de elektroniska produkter som vi inte vill använda mer hanteras av barn, utan skyddsutrustning och för knappt någon lön.

Ung elev står framför tavla med post-it lappar.
Hur många elektroniska prylar har du hemma?

I grupper fick eleverna sedan ta sig an en valfri produkt som de skulle kartlägga och följa, från råvara till avfall. PS4, banan, mikrovågsugn, soffa, plastflaskan, jeans, chips och kakao var några av produkterna som valdes. Med en kartläggningsmall fick de hjälp att strukturera upp sitt arbete. De kunde arbeta på en grundläggande eller mer fördjupande nivå.

Alla delade med sig av sina bästa tips för att göra livscyklerna så bra som möjligt. Grupperna fick också bedöma varandras arbeten i förhållande till kunskapsmatrisen och se vad som kunde förbättras.

Kartläggningsmall med blå och röd flagg illustrerad på berg.
Kartläggninsmall och kunskapsberg

Klasserna fick under projektet också besöka Kretseums utställning ”Den hållbara staden” där vi fick uppleva och diskutera de utmaningar jorden står inför och hur vi har möjlighet att påverka. Mycket intressant och lärorikt!

Barngrupp framför panoramaskärm.
Studiebesök på Kretseum

Sen kom dagen. Livscykelmässan. Åk 4, åk 6 och skolans ledning var inbjudna. Nervositeten hängde i luften när grupperna förberedde sina bord. Allt för att göra det så inbjudande som möjligt. En viktig del i arbetet med livscyklerna var att försöka skapa ett material som var så intresseväckande och roligt som möjligt för att kunna fånga besökarna. Och det gjorde grupperna med råge! Besökarna fick se filmer, delta i quiz, få smakprov, känna på olika material och produkter, se pizzor som snurrade i ihopbyggda mikrovågsugnar… Besökarna var så imponerade över femmornas insatser och det var de själv också.

Delar av utställningsmaterial och datorer.
Livscykelmässan

Lyckliga och matta efter en heldag avslutades projektet. Vilken succé det blev! Något som vi definitivt ska göra om, ifall femmorna och besökarna får bestämma!

Kartläggningsmall

Kunskapsberg

Tips på faktasidor

Vi har inte hunnit tillgänglighetsanpassa pdf-dokumenten till den här posten. Är du intresserad av att ta del av materialet, hör av dig till pedagogmalmo@malmo.se