Tillgänglighetsfunktioner i Chromebook och Google Workspace for Education – för ALLA elever!

Elever i ett klassrum
Foto: Sanna Dolck Wall
Assisterande teknik är bra för alla, men nödvändig för vissa. Har du koll på vilka tillgänglighetsfunktioner som ryms i en Chromebook? Och känner du till hur du kan använda inbyggda tillgänglighetsfunktioner i Google Workspace for Education? 

Genom Malmö stads satsning på Chromebooks i grundskolan så har alla våra elever tillgång till en inbyggd talsyntes (textuppläsning/ text till tal) och diktering (taligenkänning/ tal till text) i sina datorer. Och i Google Workspace for Education finns det röstinmatning, stavnings- och grammatikkontroll, översättning samt OCR för uppläsning av text i PDF:er och bildfiler. Allt detta på mindre än en armlängds avstånd för ALLA våra elever från förskoleklass till årskurs 9.

Hur gör du för att komma igång?

Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till de lärverktyg som de är i behov av för en tidsenlig utbildning. Bekanta dig med en Chromebook för att kunna hjälpa våra elever med att anpassa och hantera datorn utifrån sina behov. På så sätt hjälper du dem även med att “utveckla sin förmåga att använda digital teknik” på ett sätt som “främjar kunskapsutveckling”. Allt enligt Lgr 11.

Börja med att aktivera tillgänglighetsfunktionerna på din Chromebook.

  1. Klicka på klockan nere till höger eller använd kortkommandot Alt + Skift + s för att systemmenyn ska öppna sig. Klicka därefter på kugghjulet för Inställningar.
  2. Välj Avancerat och sedan Tillgänglighet. Aktivera Visa alltid tillgängliga alternativ i systemmenyn för att den lilla figuren ska bli synlig.
  3. Under Hantera tillgänglighetsfunktioner kan du göra detaljerade inställningar för text till tal, skärm, tangentbord och textinmatning, mus och styrplatta samt ljud och textning, som du önskar ska vara aktiva hela tiden. I menyn nere till höger på din Chromebook aktiverar och avaktiverar du tillgänglighetsfunktioner utifrån behov.
  4. Under Lägg till tillgänglighetsfunktioner kan du botanisera bland olika tillgänglighetstillägg utöver Chromebook-datorns inbyggda tillgänglighetsfunktioner. 

De inställningar som du gör på din Chromebook följer automatiskt med ditt användarkonto.


Några tillgänglighetsfunktioner att aktivera på Chromebook

 

  • Diktering: Du kan tala in text på en Chromebook på de flesta ställen där du kan skriva. Klicka på den lilla mikrofonen nere till höger på datorns skärm och prata in det du vill att datorn ska skriva. Läs mer: Aktivera tillgänglighetsfunktioner på Chromebook  (under rubriken Skriva med rösten).

Läs mer om tillgänglighet i Chromebook: Enhet utformad för alla elever


Inbyggda tillgänglighetsfunktioner att använda i webbläsaren Chrome

  • Röstinmatning: Du kan använda diktering och skriva med rösten i både Google Dokument och i anteckningar i Google Presentationer när du inte vill eller kan skriva. Med diktering kan du testa ditt uttal för att se om datorn förstår dig. Genom att prata in text på andra språk så kan du även få tillgång till tecken, som kanske inte finns på din dators tangentbord. Röstinmatning finns under Verktyg > Röstinmatning. Det är viktigt att du pratar tydligt och långsamt och det är en fördel om du kan använda hörlurar med inbyggd mikrofon när du vill skriva med rösten. Kontrollera att rätt språk är valt eller byt till det språk som du önskar använda. Du kan lägga till skiljetecken genom att säga ”komma”, ”punkt”, ”frågetecken” eller ”utropstecken”. För att göra en radbrytning så säger du “nytt stycke”. Använd textuppläsning för att lyssna på det som datorn har skrivit åt dig och redigera det som eventuellt har blivit fel. Läs mer: Skriva med rösten

 

  • Stavnings- och grammatikkontroll: I Google Dokument kan du få förslag på stavning och grammatik under Verktyg > Stavning och grammatik. Du kan lägga till ett ord i ordlistan för att undvika att det markeras som felstavat och du kan ta bort det från din ordlista under Verktyg > Stavning och grammatik > Egen ordlista. Läs mer: Korrigera stavning och grammatik i Google Dokument

 

 

  • Översättning: Du kan översätta webbsidor genom att högerklicka på sidan och därefter välja det språk som du önskar översätta sidans innehåll till. Du kan även översätta ett helt Google Dokument till en mängd olika språk under Verktyg > Översätt dokument. Använd textuppläsning för att låta datorn läsa upp texten på det valda språket på webbsidan eller i Google Dokument. Läs mer: Översätta webbsidor och dokument

 

  • OCR-funktion i Google Dokument: Det finns även en inbyggd OCR-funktion i Google Dokument, som kan användas för uppläsning av PDF:er och bildfiler. Genom att spara din PDF eller bild i Google Drive kan du få en redigeringsbar text, som du även kan markera för textuppläsning. Du högerklickar på filen i Google Drive och väljer Öppna med > Google Dokument. Läs mer: Konvertera PDF- och fotofiler till text

 

  • Tillgänglighetstillägg: I Chrome Web Store kan du installera tillgänglighetstillägg för att anpassa webbläsaren Chrome efter dina behov. Under rubriken Tillägg för grundskolan kan du se vilka tillägg som är godkända för användning för oss i Malmö stads grundskolor. Läs mer: Använda Chrome med tillgänglighetstillägg
    • Hög kontrast: Tillägget ändrar eller inverterar färgschemat för att göra det enklare att läsa en webbsida. Läs mer: Hög kontrast
    • Färgförbättrare: Du kan använda detta färgfilter på webbsidor för en förbättrad färguppfattning. Läs mer: Färgförbättrare
    • Mercury Reader: Med hjälp av detta tillägg kan du ta bort överflödig information på webbsidor och aktivera en mer avskalad läsvy. Läs mer: Mercury Reader.

Läs mer om tillgänglighet i Google Workspace for Education: Tillgänglighet för alla elever