Rosettens återkomst!

Texten 'Jag älskar dig' på ett papper.
Pandemivikarie på fritids, tänkte att vi i kyla, social distansering och i en tid av digitalisering ska jobba med tema känslor och kärlek, i närtid Alla hjärtansdag också.

Pennor på papper där någon skrivit "Kärlek", "varm", "söt" och "pirrig".

Jag är ju egentligen betydligt mer grammatiker och språkmänniska än vad som syns här i bilderna, men det blev ganska fint; en kreativ, givande, språkande och lärande stund med eleverna som valde att vara inne. Vi nämnde orden poesi, vers, rim, förälskad och…. Vi tränade på att göra rosett! För flera av eleverna ( även flickorna) var det första gången. Rosettens återkomst!Röda rosetter ligger på papper.

– Skriv många ord du kommer på uppmanade jag, skriv på alla dina språk, sade jag även om den här gruppen var relativt ”enspråkigt svensk”.

– Jag kan inte skriva på mitt första språk, sade en elev.
– Jag har glömt vad mitt första språk heter, sade någon annan.Konturerna efter ett utklippt hjärta på gult papper.

Konturerna efter ett utklippt hjärta på gult papper.

Vi genomförde också under dagen en sådan detalj, som att träna på att sätta in sladden själv i sin dator vid laddvagnen, kanske under visst tandagnissel på en del håll, men snart kommer det säkert flyta på perfekt med det momentet.

En vagn med platser för elevernas datorer, där de kan laddas.

Nästa tillfälle följer vi upp och reflekterar; sätter ord på stunden med temat kärlek. Hur kände och tänkte vi under vårt skapande, vi lyfter fram orden kring det.

//johanna.soderlund@malmo.se