Matematik, motivation och stödmaterial!
Digital avslutningskonferens för Forskarhjälpen Pollenjakten
Syftet var att ta reda på vilka växter som bina pollinerar och eleverna har färgsorterat pollenkorn, mikroskoperat och undersökt former på pollenkornen och därefter försökt ta reda på vilken typ av växter detta pollen kommer ifrån med hjälp av en pollenformnyckel. Det som var extra intressant för oss var att vi använde pollen från våra egna bikupor som vi har på skolans tak.
Sema och Zahra, som vann Apelgårdsskolans lokala postertävling, var först ut i postersession 1 under förmiddagen där 7 olika skolor skulle redovisa för varandra. De skulle redovisa sitt arbete 2 minuter per grupp och därefter skulle en annan grupp ge respons i form av en stjärna och en fråga. Redovisningen gick mycket bra och flickorna fick bra feedback både av den responderande gruppen och av Pernilla Wittung Stafshede, professor i kemisk biologi vid Chalmers. Hon lyfte att våra elever gjort en personlig poster med koppling till de globala målen och att skolans egna bikupor fick komma till god nytta. Zahra och Sema fick ge feedback till eleverna från Asmundtorps skola, som har min syster som lärare!
Under lektionen efter fick hela klassen uppskattade presenter; Nobelprismedaljer i choklad, dynamitstänger av lakritspolkagris samt varsin blyertspenna med periodiska systemet. På eftermiddagen var det dags för en digital rundtur bland Nobelpristagare på Nobelprismuseet och föreläsningar med Jenny Ekman, biolog från Naturskyddsföreningen som pratade om biologisk mångfald och pollinatörer, och då i synnerhet bin, paleontologen Vivi Vajda från Naturhistoriska riksmuseet som pratade om pollen på dinosauriernas tid och hur man med fossilstudier kan förstå klimatförändringarna och vikten av biologi mångfald samt Anna Sjöström Douagi som deltog från Washington och berättade hur det är att vara forskare. Slutligen var det prisutdelning och Eva Funck Beskow delade ut priser till tre olika skolor. Imponerande arbete av de deltagande skolorna!