AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Nu kör vi trafikvecka på Malmö delar
Nu är många ute och rör på sig, cyklar och går och eleverna kommer att möta både mopeder, bilar, elsparkcyklar och andra cyklister och vi vill såklart att de ska lära sig identifiera riskfyllda platser även i sin närmiljö.
I arbetsområdet Trafik – identifiera farliga platser kommer dina elever att använda närmiljön för att identifiera riskfyllda platser samt diskutera och träna på ett säkert beteende.
Eleverna kommer att lära sig använda ord, begrepp och trafikregler. När ni arbetat med samtliga delar kommer eleverna kunna ge exempel på hur man kan minska riskerna genom ett säker beteende i trafiken. I arbetsområdet får eleverna träna på att göra en enkel muntlig presentation och när vi skriver en gemensam text om farliga platser i närmiljön tränar vi demokrati, delaktighet och att försöka påverka.
Arbetsområdet sträcker sig över såväl trafikbegrepp med övningar som vikten av cykelhjälm, reflex och hur de ska tänka när de korsar en gata. Vill man kan hela arbetsområdet sluta med att de testar sina kunskaper och tar ett “gåkort”.
Varför inte passa på att ge er ut i er närmiljö och bli medvetna tillsammans? På veckans framsida på Malmö delar finns även en samling andra resurser som passar bra vid terminens sluttamp.
Nu kör vi!