Tillsammans kommer Cecilia Hansson och Sofia Lönqvist Gonzalez driva bloggen Med händerna i jorden och grönsakerna på bordet. Foto: Fredrik Thunberg.

Ta med nyfikenheten till matbordet

Grönsaker är ofta en utmaning för barn. Men det vill folkhälsopedagogen Sofia Gonzalez Lönnqvist vill ändra på. Nu sprider hon kunskap om hur du blir en medforskande pedagog under måltiderna.

Grönsaker är ofta en utmaning för barn. Det är något som folkhälsopedagogen Sofia Gonzalez Lönnqvist vill ändra på tillsammans med kollegor inom Malmö stad. På Pedagogisk inspiration kommer hon att ge verktyg och kunskap om hur du blir en medforskande pedagog under måltiderna, men även vid sidan av.

Ett av tio barn i Sverige äter tillräckligt med frukt och grönt i dag. I Malmö beräknas livslängden skilja hela sex år mellan olika stadsdelar i staden.

– Om vi ska förändra folkhälsan på lång sikt så måste vi börja med barnen. Maten är en sådan stor del av vår hälsa. Där har vi ansvar som skola och förskola att faktiskt försöka uppmuntra till att äta mer frukt och grönt. Här har vi också chans att utjämna socioekonomiska skillnader, säger Sofia González Lönnqvist.

Efter att ha arbetat flera år inom förskolan med mat på olika sätt, vet Sofia González Lönnqvist att mat och måltider är väldigt komplext.

– Man får vända blicken in mot sig själv och fundera. Vem är jag som pedagog vid de här tillfällena när vi äter? När och hur kan jag skapa nyfikenhet hos barnen och uppmuntra till att våga smaka fler grönsaker, säger hon.

Upptäck grönsaker med Sapere-metoden

Sofia González Lönnqvist minns själv hur vuxna slevade upp berg av mat åt henne som barn och sedan förväntade sig att hon skulle äta upp allt.

– Jag tror många av oss vuxna i dag bär med oss den här tanken om att en måltid är klar först när tallriken är helt tom, för det har vi själva blivit hårt drillade i. Det är något som förstör mycket idag. Vi vuxna måste våga släppa kontrollen och lyssna på barnen när de till exempel säger att de är mätta och har ätit klart, säger Sofia González Lönnqvist.

Genom att låta barn själva lägga upp mat och att göra inbjudande uppläggningar kan man komma långt. Men det finns väldigt mycket som går att göra vid sidan av matbordet, till exempel arbeta med månadens grönsak och låta barnen utforska olika grönsaker. Sofia González Lönnqvist arbetar utifrån sapere-metoden som kortfattat handlar om att uppleva mat med alla sinnen och att träna våra sinnen. Det var något som hon till exempel arbetade med i projektet Grönsakslandet.

På Pedagogisk Inspiration kommer hon bland annat att erbjuda ett Sapere-paket med verktyg och föreläsningar kring metoden. Hon kommer även att blogga tillsammans med sin kollega Cecilia Hansson som ansvarar för pedagogiska gröna gårdar.

– Nu när vi har Sofia på plats på Pedagogisk Inspiration kan vi erbjuda ännu mer och varierad kunskap. Våra två ämnen gynnar varandra. Vi erbjuder till exempel odlingslådor att odla i, så detta kommer att bli superbra, flikar Cecilia Hansson in.

LÄS MER: MÅLTIDEN SOM PEDAGOGISK RESURS

Att lära barn äta mer grönsaker

Den viktigaste ingrediensen för att lyckas med barns intresse för grönsaker är nyfikenhet enligt Sofia González Lönnqvist. Hon tror mycket på att följa barnets intresse och låta barn utforska grönsaker på olika sätt. Under sin tid som kock inom förskolan märkte hon att många barn var fascinerade av hennes köksverktyg.

– Då använde vi äppelsvarven för att utforska hur olika grönsaker såg ut utan skal. Vi använde en råsaftcentrifug för att se vilken färg det blev på olika grönsakers juice när vi mixade. Barnen älskade det, berättar hon.

Men det är inte bara barnens nyfikenhet som spelar roll. Som pedagog är det också viktigt att våga använda sig av sin egen nyfikenhet.

– Vid matbordet kan jag som pedagog till exempel fundera högt och säga: ”Åh jag undrar hur den här moroten smakar tillsammans med fetaost? Moroten är så knaprig och fetaosten är så mjuk. Eller, jag undrar hur det kommer att låta när jag biter i den här rädisan”, säger hon.

Hon minns tillbaka till när hon själv var ny inom förskolan och såg att det till största del serverades majs, gurka, tomater och isbergssallad vid måltiderna. I framtiden hoppas hon att det serveras flera olika rotfrukter och grönsaker i regnbågens alla färger som lockar och utmanar både stora som små.

LÄS MER: MÅLTIDSPEDAGOGIK ÖPPNAR UPP FÖR MATUPPLEVELSER PÅ MÖLLEBACKENS FÖRSKOLA