Kreativa sagostunder skapar läslust

Tecknade spöken mot gul bakgrund.
Läsning behöver inte vara en tråkig stillasittande aktivitet, den kan också vara en magisk stund full av fart och fläkt. Följ med på en resa med avdelningen Utforskaren som arbetat för att skapa kreativa sagostunder med barnen för att höja deras läslust och skapa en gemenskap i barngruppen.

Efter en inspirerande verksamhetsutvecklingsdag i våras som handlade om förskolans arbete med språkutveckling fick jag och min förskollärarkollega Karin en idé om att starta läsgrupper med barnen på vår avdelning. Vi hade sett att våra barn inte visat så stort intresse för högläsning och böcker vilket gjorde oss lite fundersamma. För som vi vet är högläsningen en viktig del i barns språkutveckling på förskolan. Men många av våra barn uttryckte att lässtunderna var tråkiga och att de hellre ville leka. Vi kände därför att vi behövde göra en pedagogisk kullerbytta för att hitta nya sätt att väcka barnens läslust igen.

Vi kombinerade våra kompetenser

Karin är en hejare på att förställa röster och läsa på ett sätt som även kan få mig som pedagog att bli fängslad i en saga. Jag och min sida älskar drama och att iklä mig olika karaktärer. Därför bestämde vi oss för att slå ihop våra kompetenser för att skapa spännande sagostunder som skulle fånga barnen.

Det blev resultat direkt. Barnen kändes mer engagerade under högläsningen, började samtala om det vi läst och efterfrågade nu våra lässtunder mer. Högläsningen gick från att vara en ansträngd aktivitet med många tillsägelser till att kännas meningsfull och rolig.

Spöktåget

Denna veckan läste vi exempelvis ”Sagan om den underbara familjen kanin och spöktåget”. Lässtunden började med att barnen fick klä ut sig till olika sorters spöken. Några barn ville vara svarta och läskiga spöken medan andra hellre ville vara gula solspöken. I vårt dramarum hade vi byggt upp en tågscenografi med hjälp av rumsavdelare, stolar och en projektion på väggen av en tågfärd i natten. Innan avfärd behövde spökbarnen ha biljetter för att komma på spöktåget. Därför skapade barnen sina egna biljetter som vi vuxna kontrollorerade innan ombordstigning. Sedan tog barnen plats. Innan högläsningen började serverades frukt i tågvagnen. Vad är ett tåg utan en bistro liksom?

Efter högläsningen lekte barnen i tåget med inspiration från boken. Det var delen om den hemska färden ner i avgrundshålet som fångade barnens intresse vilket de sedan återskapade i leken. Självklart var också vi vuxna med i leken. Själv gick jag runt i tågvagnen och sålde taxfree varor till barnen, bara spökartiklar såklart. Barnen följde efter och började i sin tur sälja artiklar. Några andra barn lekte att de ramlade av tåget och fick springa ikapp det igen. leken ville aldrig ta slut.

Lässtunderna har blivit meningsfulla

Genom att ha dessa kreativa lässtunder tror vi att barnen både får en mer meningsfull och rolig läsupplevelse vilket förhoppningsvis också bidrar till deras språkutveckling. När alla barn dessutom läser samma berättelse skapas en gemenskap då barnen kan dela en kulturupplevelse ihop och därigenom skapa en gemensam lek.

Våra lässtunder har verkligen gett mig en ny insikt om hur en högläsnings situation kan struktureras. Läsning behöver inte vara en tråkig stillasittande aktivitet, den kan också vara en magisk stund full av fart och fläkt.