Strukturer för skolstarten

Välkomna tillbaka till ett nytt läsår! Vårterminen är här och vad känns bättre än att starta med struktur? När ramarna är tydliga är det lättare att jobba mot mål och till och med lättare att vara kreativ. När de stora ramarna är på plats vill vi passa på att påminna om andra strukturer som underlättar lärandet!

Denna vecka fyller vi framsidan på Malmö delar med stöttande modeller och strukturer. Självklart finner du många fler om du söker på sidan. Idag lyfter vi särskilt några användbara modeller:

Cirkelmodellen är en stöttande arbetsmodell där man efter att ha byggt upp förförståelse gör gemensamma aktiviteter för att till sist låta eleven skriva på egen hand.

S8 (Struktur 8) är åtta punkter som rör struktur i klassrummet. Använd underlaget för att diskutera tillsammans i kollegiet hur ni ska arbeta med dessa punkter och sätt upp listan i klassrummen för att såväl elever som kollegor ska påminnas av en gemensam struktur.

Fiskbensdiagram används för att identifiera, sortera, illustrera, kartlägga och skapa en gemensam bild av olika orsaker till ett problem eller ett tillstånd.

Venndiagram kan vara till hjälp för att jämföra olika begrepp eller kanske två litterära verk. Det blir enklare att tänka kring och visualisera likheter och skillnader.

Kooperativt Lärande skapar strukturer såväl i upplägget av lektionsplaneringen som i arbetet med eleverna. I det här arbetsområdet får du ta del av vad Kooperativt Lärande handlar om och olika strukturer att arbeta med i klassrummet.

Vi hoppas att ni har haft en fin ledighet och är peppade på att starta 2024!

Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar