Kristina Westlund och Annika Karlsson. Foto: Kristian Ingers

”Barnskötarnas yrkesidentitet har stärkts”

I den andra delen av rapportserien "Forskning och skolutveckling i samverkan" redovisas uppföljningen av en yrkesspråkskurs för barnskötare. Rapportförfattare är Kristina Westlund och Annika Karlsson, vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk Inspiration Malmö.

– Ge en bakgrund till varför förskoleförvaltningen satsat på en yrkesspråkkurs för barnskötare?

– Förskoleförvaltningen har sett ett behov av att stödja förskolorna som språkutvecklande arbetsplatser, det vill säga att på olika sätt bidra till att de som arbetar i förskolorna utvecklar sitt språk och därmed sin förmåga att stödja barnens språkutveckling. Därför har SVA-lärare anställts i förvaltningen. De arbetar med en rad olika insatser, ofta med stöd till förskolornas ledningsgrupper. Yrkesspråkskursen har varit en insats för att ge extra stöd till medarbetare som behövde utveckla sin förmåga att läsa och skriva på svenska för att kunna vidareutbilda sig.

– På vilka sätt har kursen bidragit till deltagarnas språkutveckling? Vilka har varit framgångsfaktorerna?

– Att delta i en fortbildning är utvecklande på många sätt. Deltagarna har deltagit i en relativt omfattande insats som har varit speciellt inriktad mot de former av läsning och skrivande som de har nytta av i sitt dagliga arbete. De upplever själva att de har blivit mer delaktiga på sitt arbete genom att deras yrkesspråk utvecklats, vilket även deras chefer upplever. Samtidigt som deras läs- och skrivförmåga på svenska utvecklats, har även deras yrkesidentitet stärkts. En styrka i kursupplägget har varit den nära dialogen med deltagarna, där kursinnehållet har kunnat anpassas och utvecklas utifrån deras behov.

– Vad skulle behöva utvecklas/förändras i kursupplägget?

– Uppföljningen har visat hur viktigt det är att syftet med en kurs är förankrat hos alla iblandade och att det finns en samsyn kring vilka mål det finns för deltagarnas lärande. Just den här kursen var från början tänkt att vara ett pilotförsök som skulle kunna ligga till grund för fortsatta, liknande kurser. Sedan dess har Skolverket initierat en satsning på att utveckla förskolepersonals yrkesspråk, så därför har det inte blivit aktuellt att just nu återigen erbjuda denna fortbildningsmöjlighet i egen regi.

– Vem bör läsa den här rapporten?

– Den som är intresserad av frågor om språkutvecklande arbetsplatser eller kompetensutveckling för personal. Även om just den här uppföljningen rör en kompetensutvecklingsinsats med fokus på läs- och skrivförmåga på svenska i relation till yrkesspråk, finns det i resultaten även sådant som kan vara av intresse för den som ska arrangera eller medverka i kurser eller utbildningar inom andra områden.

Läs och ladda ner rapporten här!