
Att synliggöra både styrkor och utvecklingsområden
7 maj 2025
En av de över 600 lärare som deltagit i programmet Lärare som ledare är Catalina Lindgren på Bäckagårdsskolan.
7 maj 2025
En av de över 600 lärare som deltagit i programmet Lärare som ledare är Catalina Lindgren på Bäckagårdsskolan.
30 april 2025
Desirée Bentzer, Rana Abi Haidar och Maria Thulin, som alla arbetat med barn och elever i InnoCarnival, berättar om sina lärdomar från processen i det här avsnittet av Pedagog Malmös podd.
24 april 2025
Läraryrket är komplext och kräver båda djupa ämneskunskaper och förmåga att skapa en trygg och stödjande lärmiljö. Struktur, tydlighet, förutsägbarhet, engagemang och relationer och är viktiga ingredienser för ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet.
1 april 2025
Inom ramen för treåriga programmet Språkutvecklande förskola möts förskolepersonal och forskare för att observera, vässa och utveckla det språkutvecklande arbetet. Förskolepersonalen som testat ELSA-modellen vittnar om många insikter och aha-upplevelser.
26 mars 2025
Pedagogik, hållbarhet och delaktighet är ledord för kökspersonalen på Sjösättningens förskola.
21 mars 2025
Deltagandet i InnoCarnival med uppfinningen “Rocket-timer” har för klass 5A på Geijerskolan lett till både vinst i flera innovationstävlingar och, inte minst, bättre samarbete i klassen.
13 mars 2025
Den nya områdesateljén i Kroksbäck vill bejaka de estetiska uttrycken och fungera som en inspirationskälla för både besökande barn och pedagoger.
5 mars 2025
Transspråkande i klassrummet, där även flerspråkiga elevers förstaspråk används som en pedagogisk resurs, är en potentiellt värdefull resurs – men det krävs lärare som vågar bryta språknormer.
26 februari 2025
På Lekattens förskola får projekten ta tid och det är viktigt att våga stanna upp – ett arbetssätt och ett förhållningssätt som kräver lyhörda och närvarande pedagoger.
12 februari 2025
Positivt beteendestöd med modeller som PTR och check-in/check-out testas på Malmö International school efter utmaningar bland högstadieelever på skolan. Synsättet kräver både tålamod, ny- och omtänk.
4 februari 2025
Hur kan vi skapa en skola som stärker elevernas inre drivkraft och lust att lära? Forskning visar att bedömning kan både motivera och stressa.
29 januari 2025
Malmö latinskolas arbete kring judendomen rymmer både besök på judiskt kunskapscenter, reflektioner kring ondskans psykologi, hågkomstresor och elevernas egna utställningar och workshops.