Internationella kvinnodagen på Malmö delar

Den här veckan uppmärksammar Malmö delar “Internationella kvinnodagen” som infaller den 8 mars med resurser kring kvinnliga rättigheter och rösträtt.

Dessutom bjuder framsidan på resurser för lågstadiet i såväl NO som historia samt en resurs för Fysik 1 med begrepp översatt till arabiska som kan användas som studiestöd. 

Internationella kvinnodagen – om kvinnors rösträtt

Vill du göra dina elever uppmärksamma på varför dagen finns och få dem att tänka lite extra kring det där med jämställdhet med fokus på kvinnors rösträtt så kan du använda denna resurs som inspiration.

 Internationella kvinnodagen – film och lärarhandledning

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. En dag som handlar om lika rättigheter och jämställdhet. Men vad innebär det egentligen? I den här resursen får du som pedagog underlag för att diskutera rättigheter och jämställdhet. Resursen innehåller både en kort film om internationella kvinnodagen samt en lärarhandledning med diskussionsunderlag och länkar för vidare arbete.

Vatten, blandningar och lösningar

I det här arbetsområdet för lågstadiet kommer ni under fem lektioner att lära om vattnets olika former fast, flytande och gas samt övergångarna mellan dem, det vill säga förångning, kondensering, smältning och stelning. Ni kommer också att lära er om lösningar och blandningar och hur man kan separera deras beståndsdelarna genom avdunstning och filtrering.

Fysik 1. Sammanfattning och begreppsförklaring – översatt till arabiska

DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål) är ett komplement till ordinarie läromedel. Det förklarar och sammanfattar lärokursens viktiga begrepp och moment. Materialet vänder sig till lärare, studiehandledare och elever. Det kan användas såväl för självstudier, som för studiestöd på modersmål. Här finns länkar till studiematerial framtaget för gymnasiekursen Fysik 1 översatt till arabiska.

Forntiden för lågstadiet

Forntiden är ett lektionsmaterial som börjar i nutid, fortsätter i jägar- och samlarstenåldern, bondestenåldern, bronsåldern och järnåldern, för att avslutas i framtiden. Genom sagor och att bygga faktatexter jämför eleverna livet mellan förr och nu och kan på så sätt samtala om människors levnadsvillkor under olika tidsperioder. Övningarna knytes ihop med fysiska platser i staden, en vandring på Rosengård och en på Toftanäs.

Vi önskar er en fin vecka när vi går in i mars månad!

Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar