Kristian Ingers och Anna Singhateh med de animerade karaktärerna Selma och Adam. Foto: Daniel Levén.

Adam och Selma – en brygga mellan förskola och skola

Nu finns ett pedagogiskt stödmaterial för att underlätta övergången från förskola till skola. Materialet består av interaktiva filmer och vänder sig till direkt till barn, och till pedagoger som jobbar med barn, sista året i förskolan eller början av förskoleklass.

Hej Anna Singhateh, du är utvecklingssamordnare på Pedagogisk inspiration och har tillsammans med Kristian Ingers skapat ett pedagogiskt stödmaterial om att börja skolan som vänder sig direkt till barn och pedagoger!

Materialet har funnits tillgängligt sedan i mitten av mars, hur har responsen varit hittills?
– Den har varit fantastisk måste jag säga. Så himla roligt att höra att det är efterlängtat och att pedagoger både i förskolan och förskoleklassen säger att de kommer använda det. Vi har redan fått mail från pedagoger som använt de frilagda bilderna på Adam och Selma som finns att ladda ner, till att göra eget material. Verkligen superkul! Vi blir så glada om man hör av sig och berättar om hur det tas emot, men även om det kan utvecklas på något sätt.

Berätta lite om materialet och bakgrunden till det? 
– Vi på PI fick i uppdrag av den arbetsgrupp som jobbar med att se över övergången mellan förskola och skola, att ta fram ett pedagogiskt material om att börja skolan som vänder sig till barn. De hade identifierat att vi behövde material som vände sig direkt till barnen, eftersom det saknades ett samlat material. Vi började då med att omvärldsspana lite kring vad som finns i andra kommuner och i forskning, tidskrifter och bloggar. Vi tog hjälp av duktiga förskollärare och frågade barn i förskolan vad de funderar på inför skolstarten och vad de ville veta mera om. Barnens frågor och funderingar har sedan varit utgångspunkt i det material vi har skapat.

Hur kom ni på idén med två fiktiva karaktärer, Adam och Selma?
– Rörligt material brukar gå hem hos barn, och gör oss inte heller beroende av enskilda pedagogers tolkning av text, så vi bestämde tidigt att vi ville jobba med filmformatet. Eftersom vi hade en väldigt tight deadline insåg vi att det skulle bli svårt att hinna hitta lämpliga barn och få samtycke från vårdnadshavare, så vi började leka lite med tanken att skapa två fiktiva barn som sedan besöker ”riktiga” miljöer. Vi fick också inspiration från det material våra grymma kollegor tagit fram till Innocarnival där två barn guidar elever i innovationsprocesser. Så så föddes Adam och Selma!

Barnen blir ju delaktiga genom materialet och uppmanas utföra olika uppdrag, vad kan det vara för uppdrag?
– Ja precis, vi vill skapa delaktighet och nyfikenhet. Det kan vara allt från att gå på spionuppdrag eller skapa sin drömskola till att ta mat i så många färger som möjligt på sin lunchtallrik. Det ska bli kul att få höra om det hittas på några andra uppdrag på förskolorna!

Här hittar du materialet!