Inspirerande internationellt webinar om klimatundervisning

alt=””
Nyligen deltog över 50 personer från sex olika länder i ett internationellt webinar med fokus på de globala målen och i synnerhet klimatförändringar och hur vi kan göra dessa frågor mer greppbara i klassrummet. Webinariet leddes från Malmö utifrån att det ingick inom ramen för det Erasmus+ projekt som GRF ingår i som heter UNITY. Huvudtalare var klimatforskaren Dr. Paola Mercogliano från Italien.

Dr. Paola Mercogliano är en ledande forskare inom klimatvetenskap och chef för avdelningen för regionala klimatmodeller vid Euro-Mediterranean Center on Climate Change (CMCC). Hon har varit en drivande kraft i flera internationella projekt kring klimatanpassning och är särskilt engagerad i att utveckla metoder för att involvera samhället i klimatarbete. Hennes forskning är internationellt erkänd och hon är en aktiv deltagare i både vetenskapliga konferenser och arbeten som överbryggar gapet mellan forskning och praktisk handling.

Dr Paula Mercogliano gav lärare från olika delar av Europa en introduktion till de senaste rönen inom klimatforskningen och konkreta verktyg för att sedan i sin tur kunna förmedla dem till sina elever. Flera av deltagarna var pedagoger från Malmö, som redan hade jobbat en hel del med klimatundervisning. För dem var mycket av materialet bekant, men det fanns också nya infallsvinklar och idéer att hämta.

För andra var detta helt nya perspektiv och möjligheter. Trots att vi inte hade tid för diskussioner under webinariet, märktes det att många började fundera på hur de kunde tillämpa de nya insikterna i sin egen undervisning. Diskussionen har sedan fortsatt efter webinariet i Malmö. Då väcktes snabbt en tanke – vad händer om vi tar de lärdomar vi redan har, kombinerar dem med det nya materialet, och utvecklar en workshop? En workshop som inte bara inspirerar andra pedagoger, utan som också hjälper till att konkretisera klimatfrågorna i klassrummet.

Det handlar om att ge lärarna de verktyg de behöver för att göra undervisningen relevant och engagerande, samtidigt som vi gör eleverna mer delaktiga. Det som verkligen gör den här idén spännande är fokus på elevernas delaktighet. I Malmö är vi redo att ta nästa steg – vi vill skapa ett forum där eleverna inte bara lär sig om klimatförändringar, utan där de också blir aktiva ägare av sin kunskap. Målet är att ge dem en känsla av att de har både möjlighet och ansvar att påverka sin framtid. Det handlar om att göra dem till huvudpersonerna i sitt eget lärande. Ni känner igen denna inriktning från många andra insatser förutom UNITY såsom både InnoCarnival och FIRST Lego League.

Den här workshopen skulle kunna bli en viktig del av UNITY-projektet, som i grunden handlar om att engagera elever i hållbarhetsfrågor och skapa förändring genom skolans initiativ.

Om UNITY-projektet

UNITY-projektet syftar till att engagera elever i klimat- och hållbarhetsfrågor genom skolans initiativ och att skapa konkreta metoder för att göra eleverna delaktiga i sitt eget lärande. Genom samarbeten mellan skolor, företag och lokala samhällen vill projektet ge unga människor verktygen att aktivt bidra till en hållbar framtid. Läs mer om projektet här på dess hemsida: 

När eleverna får möjlighet att styra sin egen resa, får de inte bara större förståelse för klimatfrågor – de växer också som människor och samhällsmedborgare. Och det är precis den typen av lärande vi vill se inte bara i UNITY-projektet utan också i framtiden.