”Strukturen hjälper oss att problemlösa”
Att vända frånvaro till närvaro
Varannan tisdag träffas skolledning, skolpsykolog, specialpedagog, skolkurator, skolsköterska och elevkoordinator för att identifiera och följa upp elever i en problematisk skolfrånvaro. På mötet beslutas om anmälan till huvudman enligt 7 kap. 19 a § skollagen, frånvaroutredning och orosanmälan.
Data på individnivå analyseras och utifrån denna planeras och genomförs främjande och förebyggande insatser på grupp- och organisationsnivå.
Att gå från individ till organisation
Hösten 2023 inleddes ett samarbete med vikarierande EHT-psykolog Annika Dellholm där vi slumpmässigt valde ut ett större antal frånvaroutredningar som lästes och analyserades av skolans två elevkoordinatorer. Fokus låg på att identifiera faktorer som bidrar till att ge eleverna kraft att lämna hemmet och komma till skolan samt faktorer som får eleverna att stanna kvar hemma och stöter bort från skolan. Syftet är att skapa en nulägesbild av förklaringar till närvaro och frånvaro för just våra elever på Fågelbacksskolan.
Identifiera Push-pull mekanismer
Det vi såg i frånvaroutredningarna var bland annat att vårdnadshavares engagemang och samarbetsförmåga hade en positiv effekt för elevens kraft att lämna hemmet. Krafter som drar till skolan tycks vara nära och goda relationer med vuxna på skolan där kontakten mellan den vuxne och eleven är tät. Det som stöter bort från skolan kan vara kunskapsluckor, långa lektionspass, matsalsmiljön och svårigheter att hitta på Fågelbacksskolan. Faktorer som bidrar till att elever stannar hemma är bristande dagliga rutiner, psykisk ohälsa och att energin inte finns.
Utifrån analys och mönster i data landade vi in i aktiviteter ”Börja, sluta och fortsätta” med. Under slutet av vårterminen öppnade vi för möjligheten till check-in på morgonen, ett sätt för eleverna att starta dagen på skolan i lugn och ro tillsammans med en vuxen. Informationen vi fick utifrån frånvaroutredningarna gav oss också saker att undersöka vidare. En viktig del blev att samtala med våra elever och undersöka hur de uppfattar frågan om närvaro och frånvaro i skolan samt hur de uppfattar matsalsmiljön.
Prata med eleverna (referensgrupp)
Vårterminen 2024 var ordinarie EHT-psykolog Tove Nordström tillbaka och Annika och Tove krokade arm och planerade och genomförde fyra referenssamtal med eleverna på Fågelbacken.
Referensgrupperna bestod av elevrepresentanter från varje klass i varje årskurs samt elever ur elevrådets värdegrundsutskott. Eleverna bjöds in till samtalen genom ett ”Golden mail” där syftet med referenssamtalen var tydligt beskrivet. Under referenssamtalen användes push-pull bilden och resonemang fördes om varför man som ungdom går till skolan och vilka orsaker det kan finnas till att man inte gör det.
Analysera och jobba vidare
I slutet av vårterminen 2024 samlade vi bilden av frånvaro på Fågelbacksskolan genom att titta på den data som samlades in i samband med referenssamtalen och sammanställningen av push-pull faktorer i frånvaroutredningarna. Sammanställningen presenterades och bearbetades i elevhälsan där samtliga professioner och skolledning deltog.
Vårt gemensamma arbete har mynnat ut i att vi under det kommande läsåret, 24/25 behöver vidareutveckla vårt arbete genom flera olika nya insatser.
· Inför läsåret 24/25 har vi gjort SO-passen kortare, vi har gått från tre till fyra lektionspass/vecka.
· Under läsåret 24/25 kommer ”Check-in på morgonen” att utvärderas.
· Vi startade läsåret med en kort genomgång av vikten av tidiga insatser vid frånvaro för hela skolan där lärarna fick konkretisera vad de ska göra på individ- och gruppnivå för elever i risk för frånvaro. Arbetet följs upp under läsåret.
· Under läsåret testas psykologenhetens insatsprogram vid frånvaro.
· Under läsåret ska ett årshjul skapas där närvarofrämjande aktiviteter beskrivs.
· En gång på hösten bjuds föräldrar till skolan på temat ”Goda vanor och närvaro”. Skolsköterska, skolkurator, skolpsykolog och elevkoordinator beskriver vikten av sömn, kost, rörelse, bygga motståndskraft och genom diskussion synliggöra hur föräldrar kan stötta sina barn till goda vanor och närvaro.
Emelie Sonesson Björåsen, biträdande rektor
Tove Nordström, psykolog