Fokus denna vecka på Malmö delar: motivationsteorier

Motivation är en av nyckelfaktorerna för att skolarbetet ska fungera och för att eleverna ska nå sin fulla potential. Att som lärare kunna väcka, upprätthålla och förstärka motivationen hos eleverna är en av de viktigaste delarna av det pedagogiska uppdraget.

Men hur fungerar egentligen motivation och vilka verktyg kan pedagoger använda för att skapa en mer stödjande lärmiljö? Denna vecka sätter vi strålkastarljuset på två centrala teorier inom motivationsforskningen: Målorienteringsteorin och Medbestämmandeteorin.

Målorienteringsteorin

Varför engagerar sig vissa elever i skolarbetet medan andra inte gör det? Målorienteringsteorin pekar på två huvudsakliga drivkrafter:

  • Uppgiftsorientering (lärandeorientering): Eleven drivs av att utvecklas och lära sig för sin egen skull vilket ofta leder till mer hållbar motivation och långsiktigt lärande.
  • Prestationsorientering: Fokuset ligger på att visa vad man kan jämfört med andra. Denna typ av motivation kan vara mer sårbar för motgångar.

Genom att förstå dessa skillnader kan du som pedagog skapa en tryggare och mer stödjande lärmiljö.

Inre och yttre motivation enligt Medbestämmandeteorin

Inre och yttre motivation handlar inte om hur motiverade eleverna är utan om vilken sorts motivation de drivs av. Medbestämmandeteorin utforskar denna fråga och delar in motivationen i två kategorier:

  • Inre motivation: Eleven tycker att uppgiften är intressant eller rolig och drivs av glädjen i själva lärandet. Detta leder ofta till djupare kunskap och bättre resultat.
  • Yttre motivation: Handlar om att få en belöning eller att undvika en bestraffning.  

 Som pedagog kan du stärka elevernas motivation genom att:

  • Skapa utmanande men uppnåeliga mål.
  • Uppmuntra nyfikenhet och ett utforskande förhållningssätt.
  • Vara lyhörd för elevernas behov av autonomi och delaktighet i undervisningen.
  • Lyfta fram lärprocessen och insatsen snarare än bara resultatet.

Denna veckas resurser på Malmö delar erbjuder en djupare förståelse av dessa teorier och praktiska verktyg för att tillämpa dem i klassrummet. Vi hoppas att de kan ge inspiration till nya undervisningsmetoder som stärker elevernas motivation och lärande!

Välkommen att utforska vidare!

Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar