När klassrummet blir gränslöst – svenska lärare utforskar Metaverse

En person håller föredrag vid en projicerad presentation.
Denna vecka i Wien utforskar lärare från hela Europa just nu pontetialen med Metaverse för STEM-undervisning. De kommer att få praktisk träning för att ge dem de verktyg de behöver för att göra lärandet mer interaktivt och framtidsinriktat. Vi får höra mer från dem under veckan kring hur det går och hur de utvecklas som digitala pionjärer, redo att förändra klassrummen och inspirera till nya undervisningsmetoder.

Denna vecka har Wien förvandlats till en knutpunkt för innovation inom utbildning, då nästan 30 lärare från hela Europa, inklusive sex från Malmö (Lindängeskolan, Djupadalsskolan, Lorensborgskolan, Rådmanvångens skola, Västra skolan) har samlats för en intensiv M-STEM-utbildning. Detta initiativ är mer än bara en workshop – det är en djupdykning i möjligheterna med Metaverse för STEM-undervisning.

M-STEM handlar om att ge lärare de färdigheter och det självförtroende som behövs för att integrera digitala verktyg i undervisningen, vilket gör lärandet mer engagerande, interaktivt och framtidssäkert. Här i Wien utforskar lärarna inte bara Metaverse-programvara, utan de deltar också i praktiskt lärande för att förstå hur virtuella miljöer kan förbättra undervisningen i STEM-ämnen. De arbetar tillsammans för att skapa lektionsplaner och pedagogiskt material som bygger broar mellan traditionellt och digitalt lärande.

Men detta är bara början. När dessa lärare återvänder till Malmö tar de inte bara med sig ny kunskap – de blir ambassadörer som delar med sig av insikter, vägleder kollegor och hjälper till att forma framtidens digitala STEM-undervisning i sina skolor.

Energin och engagemanget här i Wien är ett bevis på kraften i samarbete och innovation. När dessa lärare förbereder sig för att ta med sina erfarenheter hem står en sak klart: framtidens STEM-utbildning byggs just nu, både i virtuella och verkliga klassrum.