Från plan till verklighet – Kraften i Erasmus+ Ackreditering i vardagen

Vi står nu mitt i en ny fas i vårt Erasmus-ackrediteringsarbete. Efter flera år av internationella aktiviteter, samarbeten och lärande har vi tillsammans i grundskolans konsortie nått väldigt långt. Vår Erasmusplan, som tidigare bestod av sju mål, är nu reviderad till fyra tydliga fokusområden. Det är ett av många tecken på att hur mycket vi åstadkommit och hur långt vi har kommit tillsammans– och det gör att vi nu kan rikta blicken mot det som är allra mest angeläget framåt.

 

Vi vill börja med att rikta ett varmt tack till alla er som varit med i ackrediteringens tidigare delar – ert arbete och engagemang har lagt grunden för allt vi nu kan bygga vidare på. Samtidigt vill vi säga ett stort välkommen till alla er som kliver in i årets ackreditering – ni blir en del av en gemenskap där vi lär, delar och växer tillsammans.

Och till er som ännu inte gått med: snart öppnar möjligheten för att gå med i ackrediteringen inför läsåret 2026/2027. Det är en chans att ge både elever och pedagoger nya perspektiv, skapa långsiktiga samarbeten och bli en del av ett nätverk som stärker och utvecklar vårt livslånga lärande.

 

Vad är ackrediteringen?

Erasmus+ ackreditering är vårt gemensamma verktyg för att bygga långsiktiga, hållbara och kvalitativa internationella samarbeten. Det är mer än en finansieringsmodell – det är en strategi för utveckling, väl förankrad i Varje Elevs Bästa Skola, i förvaltningens övergripande mål men också i EU:s horisontella prioriteringar och sist men inte minst i var verksamhets egna lokala åtagandeplaner.

Med ackrediteringen får vi struktur, riktning och trygghet i arbetet. Den säkerställer att våra internationella aktiviteter inte blir isolerade händelser, utan en del av skolans vardag och långsiktiga utveckling samtidigt som det blir ett gemensamt arbete inom förvaltningen tillsammans med de deltagande skolorna så att vi driver skolutvecklingen framåt gemensamt.

 

Vår Erasmusplan har reviderats från sju till fyra mål för att spegla de framsteg vi gjort och för att koncentrera arbetet där det ger störst effekt:

  • STEM – att stärka elevers intresse och kompetens inom naturvetenskap, teknik, ingenjörskap och matematik.
  • MIK (medie- och informationskunnighet) – att utveckla kritisk förmåga att värdera, använda och skapa information i en digital värld.
  • Internationalisering – att göra internationella perspektiv till en naturlig del av vardagen och skapa långsiktiga samarbeten.
  • Tillgängliga lärmiljöer – att säkerställa att alla elever får möjlighet att delta, utvecklas och lyckas.

Dessa mål är i sin tur nära sammanlänkade med Erasmus horisontella prioriteringar som är: inkludering och mångfald, hållbarhet, digitalisering samt delaktighet och demokrati.

 

Vad betyder det i praktiken?

  • För eleven: En chans att utveckla språk, samarbetsförmåga, kreativitet och framtidstro. Genom internationella samarbeten och eTwinning blir världen en del av lärandet.
  • För pedagogen: Möjlighet till kompetensutveckling, nya perspektiv och att inspireras av kollegor i Europa. Internationella erfarenheter stärker undervisningen och ger nya verktyg för klassrummet.
  • För rektorn: En långsiktig strategi som bidrar till skolans kvalitet, stabilitet och stolthet. Erasmus skapar struktur för att internationalisering blir en del av skolans profil.
  • För förvaltningen: En samlad utvecklingskraft som stärker hela skolorganisationen, förankrat i våra gemensamma mål. Erasmus blir en katalysator för innovation, inkludering och samarbete.
  • För vårt gemensamma arbete: Ackrediteringen skapar en möjlighet för oss att bygga kunskap, nätverk och förmågor som gör skillnad – lokalt, nationellt och internationellt.

Vi har redan åstadkommit mycket tillsammans – men resan har bara börjat. Det vi ser nu är bara början på en ännu större förändring. Med Erasmus-ackrediteringen i ryggen tar vi nästa steg mot framtidens skola: en skola där alla elever känner sig inkluderade, där lärmiljöerna är tillgängliga, där hållbarhet genomsyrar vardagen, där digitala verktyg öppnar nya möjligheter och där internationella samarbeten gör världen till en naturlig del av lärandet.

Det är här vi formar Varje Elevs Bästa Skola – inte som en vision långt bort, utan som något vi bygger steg för steg, tillsammans, varje dag. Erasmus-ackrediteringen handlar inte bara om projekt. Den handlar om människor, möten och framtidstro. Och tillsammans formar vi Varje Elevs Bästa Skola.