Digitaliseringens paradox – när skolan vill framåt, men står still
Vi vill börja med att rikta ett varmt tack till alla er som varit med i ackrediteringens tidigare delar – ert arbete och engagemang har lagt grunden för allt vi nu kan bygga vidare på. Samtidigt vill vi säga ett stort välkommen till alla er som kliver in i årets ackreditering – ni blir en del av en gemenskap där vi lär, delar och växer tillsammans.
Och till er som ännu inte gått med: snart öppnar möjligheten för att gå med i ackrediteringen inför läsåret 2026/2027. Det är en chans att ge både elever och pedagoger nya perspektiv, skapa långsiktiga samarbeten och bli en del av ett nätverk som stärker och utvecklar vårt livslånga lärande.
Vad är ackrediteringen?
Erasmus+ ackreditering är vårt gemensamma verktyg för att bygga långsiktiga, hållbara och kvalitativa internationella samarbeten. Det är mer än en finansieringsmodell – det är en strategi för utveckling, väl förankrad i Varje Elevs Bästa Skola, i förvaltningens övergripande mål men också i EU:s horisontella prioriteringar och sist men inte minst i var verksamhets egna lokala åtagandeplaner.
Med ackrediteringen får vi struktur, riktning och trygghet i arbetet. Den säkerställer att våra internationella aktiviteter inte blir isolerade händelser, utan en del av skolans vardag och långsiktiga utveckling samtidigt som det blir ett gemensamt arbete inom förvaltningen tillsammans med de deltagande skolorna så att vi driver skolutvecklingen framåt gemensamt.
Vår Erasmusplan har reviderats från sju till fyra mål för att spegla de framsteg vi gjort och för att koncentrera arbetet där det ger störst effekt:
Dessa mål är i sin tur nära sammanlänkade med Erasmus horisontella prioriteringar som är: inkludering och mångfald, hållbarhet, digitalisering samt delaktighet och demokrati.
Vad betyder det i praktiken?
Vi har redan åstadkommit mycket tillsammans – men resan har bara börjat. Det vi ser nu är bara början på en ännu större förändring. Med Erasmus-ackrediteringen i ryggen tar vi nästa steg mot framtidens skola: en skola där alla elever känner sig inkluderade, där lärmiljöerna är tillgängliga, där hållbarhet genomsyrar vardagen, där digitala verktyg öppnar nya möjligheter och där internationella samarbeten gör världen till en naturlig del av lärandet.
Det är här vi formar Varje Elevs Bästa Skola – inte som en vision långt bort, utan som något vi bygger steg för steg, tillsammans, varje dag. Erasmus-ackrediteringen handlar inte bara om projekt. Den handlar om människor, möten och framtidstro. Och tillsammans formar vi Varje Elevs Bästa Skola.