Språket får fart med ELSA-modellen – nytt stödmaterial på Malmö delar

I dag lanseras ett omfattande och forskningsbaserat stödmaterial på Malmö delar med fokus på språkutveckling i förskolan, men det är även användbart för grundskolans tidiga år. Materialet bygger på ELSA-modellen – Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner – som har visat sig vara framgångsrik i att stärka barns kommunikativa förmågor, ordförråd och begreppsförståelse.

Modellen gynnar ett systematiskt utvecklingsarbete och utgår från pedagogens egna handlingar och hur dessa påverkar barnens språkutveckling. Stödmaterialet ger en konkret guide i hur ELSA-modellen fungerar och håller pedagogerna i handen hela vägen – från kartläggning och observation till reflektion och förändring i praktiken.

Modellen har utvecklats av forskare och testats inom ramen för det nationella Ifous-programmet Språkutvecklande förskola, där flera förskolor i Malmö stad deltagit. Resultaten visar att pedagoger blir mer medvetna om sitt språkstödjande arbetssätt och sin roll som språkliga förebilder, något som fått tydliga effekter för barnens utveckling och lärande.

För alla pedagoger i förskolan och grundskolans tidiga år

Stödmaterialet riktar sig till alla pedagoger som arbetar med yngre barn och vill utveckla sitt språkutvecklande arbete. Det kan användas både för enskilt lärande och som underlag för kollegiala samtal i arbetslaget och det systematiska kvalitetsarbetet.

Informationsmöten nästa termin

Under nästa termin kommer digitala informationsmöten att hållas av förskoleförvaltningen för alla intresserade. Anmälan sker via evenemangskalendern på Malmö stads internwebb Komin. Håll utkik efter nya tillfällen!

Läs mer om ELSA-modellen här! (Länk till Komin)
Digital utbildning i ELSA-modellen på Malmö Delar här!