Äntligen utbildad instruktör- Tack Safe selfie academy för förtroendet!
Hej Olof Borjo! Du vann Malmö Pedagogpris i kategorin förskola 2024, vad betyder det för dig?
– Det betyder såklart mycket att få det erkännandet. Att det man gör varje dag gör skillnad och betyder något för andra känns oerhört betydelsefullt och fint! Samtidigt är jag medveten om att det är många duktiga pedagoger som aldrig blir nominerade och att detta pris inte betyder att jag är bäst. Men såklart är det en stor ära att få utmärkelsen och det var en väldigt känslosam dag när jag tog emot priset!
Hur har året varit för dig?
– Året har väl varit som alla andra år höll jag på att säga. Med höga toppar och ibland även djupa dalar när det känns tufft. Men med goda kollegor kommer man långt och där tror jag att arbetsmiljön spelar en avgörande roll. Trivs man och mår bra på sin arbetsplats är det lättare att göra ett bra jobb även när det känns tufft. Sen är det en spännande tid just nu när vi går in i ett nytt rektorsområde med ny rektor och nya förskolor. Det ser jag fram emot! Ska också bli spännande och intressant att se hur det kommer bli med de nya uppdragsbeskrivningarna för biträdande och förste, men det ligger framför oss.
Du fick utmärkelsen bland annat för din skicklighet i att anpassa utbildningen för barn med extra behov, hur har du jobbat vidare med det under året?
– Precis som tidigare så är jag en stark förespråkare av det relationella arbetet. I arbetet med barn i behov av särskilt stöd skulle jag säga att det är absolut nödvändigt att vi har en så öppen och rak dialog med vårdnadshavarna som möjligt. När vi kan lära av varandra och skapa en förståelse för våra olika sätt att se på barnet skapar vi också de bästa förutsättningarna för det enskilda barnet och dess utveckling. I det arbetet är det särskilt viktigt att vi är genuint nyfikna och verkligen reflekterar kring vad vi behöver göra som verksamhet för barnet och vad som kommer krävas för att lyckas med det. I det arbetet får man inte vara rädd för att be om hjälp. Både från specialpedagog eller psykolog inom förvaltningen men även ha ett samarbete med HAB/BUP om de är inkopplade.
Hur har ni använt prispengarna?
– Det har vi faktiskt inte gjort än. Men jag har funderingar på att beställa böcker kopplat till npf-diagnoser och lågaffektivt bemötande eftersom detta är ett område vi lyft på förskolan där vi behöver utöka vår kompetens.
Vilka andra sätt finns det att lyfta sina kollegor eller andra inspirerande pedagoger på?
– Mycket ligger i det dagliga arbetet. Att lyfta varandra och berömma varandra när vi tycker en eller flera kollegor gör något bra. Att uppmärksamma det lilla. Att inte bara tänka det utan att faktiskt säga det. Både till personen i fråga och inför andra. Sen behöver vi också strunta i jantelagen och våga sträcka på oss och säga att vi är bra, för tror man inte själv att man är duktig på det man gör kommer ingen annan göra det heller. Ibland har vi en förmåga att bara se det vi inte lyckas med istället för att se allt det vi faktiskt gör. Det behöver vi sluta med. Lyft dig själv och sen lyfter du andra!
Här kan du läsa vilka som är nominerade till årets pris.