Så får du eleverna att äga sitt lärande

Elev arbetar vid skolbänk med bärbar dator under lektion, fokus på digitalt lärande och studieteknik.
Foto: Sanna Dolck Wall/Malmö stad
Metakognition: tips på hur eleverna kan vara med och äga samt utveckla sitt eget lärande!

Det är nästan som att man hör klockan ticka, ens egen fot stampar rytmiskt på golvet. Ivrig över att få gå hem. Korridorerna blir tysta redan vid tre och ens egna klickande på tangentbordet blir alltför påtaglig. Jag hinner lite till. Där är säkert något jag har missat. Men det är snart dags att gå hem och det är det för oss alla. Några veckors ledighet tills det är dags att ta tag i tjurens horn igen. 

Glömskan

Målet är att när eleverna är tillbaka kommer de utvilade och taggade. Men det som de har pluggat terminen innan, som trots att så kort tid har gått, verkar vara långt borta på något sätt. Avlägset. Detta oroar mig! Elever pluggar till prov, sen glömmer de allt. Det de lär sig är strategierna kring hur man pluggar men kunskapen fäster inte och det blir endast information som susar förbi.

Vissa fuskar, de blir bra på det så de lär sig strategier för att fuska istället för att plugga. Detta skrämmer mig som lärare. All engagemang vi lägger som är menat att hjälpa eleverna lära sig nya saker, befästa kunskaper, blir inte lika meningsfulla när kunskapen inte fastnar, inte stannar kvar. Kunskaperna blir viktiga för provet, men inte för framtiden eller livet i stort.

Feedbackdokumentet

En klok kollega till mig berättade om ett feedbackdokument hon hade skapat för att synliggöra för eleverna vad de hade lärt sig och vad de behövde jobba med. Det var simpelt men genialiskt, metakognition på hög nivå, det var inte mycket som krävdes endast några olika rubriker på förmågorna i hennes ämne. Hennes ämne var engelska i åk. 7-9, precis som jag också undervisar i, men detta går att anpassa till olika ämnen och årskurser. 

Rubrikerna för engelska blev läsförståelse, hörförståelse, skriva och prata. Under förmågorna skrev eleverna hur det gick för dem, enkelt men så effektivt. Vid terminsslutet visste eleverna vad de hade gjort bra under terminen och vad de behövde jobba på. Det fanns på print och de ägde dokumentet, de skrev i dokumentet efterhand som de fick någon form av respons av sin lärare. Vid nästa terminsstart läste de samma dokument för att påminnas om vad de var bra på och var det behövdes rattas och skruvas. 

Ett exempel på hur rubrikerna kan se ut. Det går att anpassa rubriker efter ämne.

Exempel på feedbackdokument för engelska med rubriker för Listening och Reading samt kommentarer och procent.

Fokus på att träna

Jag blev inspirerad av detta och testade, eleverna skrev och de visste vad de var bra på och vad de skulle jobba på. Detta i sin tur gav ringar på vattnet. Deras styrkor synliggjordes och därmed ville de återproducera dem. I mitt fall ger jag dem alltid two stars and a wish när de gör en skriftlig eller muntlig produktion. I läs- och hörförståelse ger jag dem vilken procent de uppnådde på provet så att de kan se ifall procenten ökar med tiden eller inte. 

Two stars and a wish är det som ger mest effekt i feedbackdokumentet. Om en elev läser att de är duktiga på att beskriva detaljer i en berättelse, öste de på med detaljer nästa gång de skrev. Om en elev läser att de behöver öva på oregelbundna verb kanske de övar på just oregelbundna verb men jag har med tiden märkt att många elever struntar i att träna. De rycker lite på axlarna för det är jobbigt att jobba med något man tycker är svårt. Här krävs mycket uppmuntran från läraren samt att läraren tittar i elevens feedbackdokument med jämna mellanrum för att påminna eleven om vad hen behöver träna på.

Feedbackdokument för engelska med rubriker Writing och Speaking, exempel på kommentarer och uppgifter för elever.
Exempel på ”two stars and a wish” till muntliga och skriftliga produktioner.

För att göra det än tydligare för eleven lade jag till ytterligare en rubrik: Träna. Där lägger eleven till punkter i form av en checklista och kan bockas av när eleven känner att hen har lärt sig det som var utmanande.

Detta har jag märkt är nyckeln för att synliggöra sitt egna lärande för eleven. De blir stolta över bergen de lyckats bestiga och de blir påminda om vad de har lärt sig varje gång de öppnar dokumentet vilket ofta öppnas under terminens gång, mer specifikt, varje gång de har fått någon form av feedback, vilket är efter varje uppgift. Ibland skriver de in feedback de har fått av mig som lärare men ibland skriver de in feedback från andra elever under kamratrespons.

Checklista för engelska med punkter att öva på, exempelvis oregelbundna verb och meningsvariation.
Exempel på hur eleven tränar med hjälp av checklista.

Checklista på uppgifter

Jag är inne på mitt fjärde år av att använda mig av feedbackdokumentet och för varje läsår finslipas det en aning.

För varje nytt läsår har jag alltid haft någon eller några elever som har hög frånvaro. De missar uppgifter och när de kommer tillbaka känns det övermäktigt att ta igen hur duktiga eleverna än är i ämnet. Därmed skriver jag en checklista på allt som ska lämnas in första terminen i 7:an och efterhand som de lämnar in bockar eleverna av checklistan. Då kan de enkelt se om de har missat något. När de kommer tillbaka efter längre frånvaro kan vi tillsammans titta på checklistan för att se vad de ska prioritera.

Andra terminen i 7an och framåt skriver eleverna in uppgifter i checklistan efterhand som de vet att de har en ny uppgift att lämna in. Första terminen fungerar checklistan som en form av exempel och terminerna därefter förväntas de kunna fylla i själva.

Checklista för uppgifter och tester i engelska, med avbockade och kvarstående moment för höstterminen 2025.
Exempel på checklista med uppgifter.

Efter terminen vill eleven kunna klappa sig på axeln och se vilka framsteg hen har tagit. Då får de ett papper där jag som lärare har skrivit de två styrkor som har varit mest påtagliga under terminens gång samt vad det är som eleven behöver jobba mer på (two stars and a wish). På pappret står även terminsbetyget och eleven skriver sedan in det i feedbackdokumentet.

I och med jag har jobbat med dokumentet så pass mycket under terminens gång och de får tid att läsa sin feedback samt öva på det de behöver, får jag nästan inget ifrågasättande kring deras betyg. De förstår för de har ägt sitt lärande. Det är även först vid terminens slut som de ens får se ett betyg för fokus under hela terminen har varit på vilka kunskaper som har befästs och vilka förmågor de behöver träna på ytterligare. Därmed har de utvecklats!  

Samlad översikt över terminsbetyg och kommentarer i engelska, med styrkor och utvecklingsområden för elever.
Exempel på hur samlad feedback + betyg ser ut för hela terminen.

Terminsstart

Det mest troliga är att du läser detta under terminsstart och inte terminsslut, för väldigt få har den extra orken att gå in på Pedagogs Malmös blogg och vara nyfiken nog att klicka på en helt ny bloggare som skriver om något som man i ledigheten helst vill kunna skärma av. Ja, nästan glömma det för att sedan ta fram ur arkivet i början av vårterminen för att då minnas och fortsätta, istället för att börja om. Bygga på istället för att vara tomma blad.

Vi börjar terminen med att påminna eleverna om vad de kan innan nytt byggs på. Vi knyter trådar till det som redan finns så att tankekartan utökas och kunskapen har något att haka fast på. Vi gör kunskapen synlig för dem så de aldrig glömmer vad de har lyckats uppnå och vilka steg de har tagit för att ta sig framåt, inte bara för att klara ett prov utan för att klara livet i stort och kunna navigera genom det med kunskaperna som de har med sig i sin ryggsäck.