Upp- och apptäcktsfärd

Lila blommor i motljus.
Jag lämnar jobbet en solig hösteftermiddag med en välbunden bukett gula rosor i cykelkorgen. Med blivande florister i huset är det nästan oundvikligt. På fredagar rear de ut buketterna och jag tror inte att jag kan komma på någon enda anledning till att inte köpa med mig en hem.

alt=””Det finns en del otippade fördelar med att jobba på ett yrkesgymnasium alt=””som Värnhemsskolan. Några, som den goda maten, hade jag hört om innan jag började. Andra är glada överraskningar; som blommorna, brödet, klippningarna, take away- och delikatessbutikerna, skönhetsbehandlingarna och hästarna. Ute på Jägersro finns den del av skolan som erbjuder Naturbruksprogrammet med trav- och galoppinriktning. Båda sporterna har stor plats i mitt hjärta efter mina år med Jägersro trav & galopp som kund – då – när jag jobbade som copywriter.

Vita dukar

Ibland går jag med någon av kollegorna på upptäcktsfärd. Vi lämnar E-huset och tar oss via trappor och korridorer till hittills okända platser. Tredje veckan efter skolstart upptäcker vi en restaurang med vita dukar där eleverna serverar fantastiska luncher inklusive efterrätt (man betalar så klart, men inte mycket). Sånt får ju inte bli en vana, men alt=””frosseriet kompenseras kanske av alla steg man tar här under en arbetsdag? Vägg i vägg med oss på Barn- och fritidsavdelningen lagas det skolmat som är mycket godare än man är van vid. Redan klockan nio på morgonen smyger sig dofterna från Bistron in i vårt arbetsrum…

 iPaden – mitt viktigaste arbetsredskap

Och där sitter jag och försöker gissa vad det blir till lunch samtidigt som jag undersöker hur Sympler fungerar – appen som danska Politiken tipsade om på sin app-temasida för ett par lördagar sedan. Mitt främsta arbetsredskap på Barn- och fritidsprogrammet är iPaden. Alla mina elever har iPad och när de så småningom kommer ut i förskolorna alt=””kommer den att vara ett viktigt verktyg där också. Nästan varje vecka kommer det nya, spännande appar som fungerar jättebra med skapande verksamhet. Vi provar My Story eller Story Creator när vi gör godnattsagor. Vi spelar ukulele och sjunger barnvisor med appen Futulele. Stämningen i klassrummet är obetalbar när alla lyckas pricka in rätt ackord och hålla takten med den lugna, lite spröda ukuleleklangen till “En elefant balanserade”.

Från napp till app

Faktum är att det håller på att växa fram en hel rörelse kring iPaden i förskolan. Dessutom börjar det dyka upp lite forskningsresultat. För nu råder det inte längre något tvivel om att läsplattor och smartphones är en bra hjälp för eleverna, svaga som starka, oavsett ålder. Jag kom i kontakt med begreppet “app-glappet” på Skolverkets hemsida häromdagen. Det alt=””är forskning från USA som visar att det är påväg att bildas ett ännu större glapp mellan rika och fattiga elever i skolan, ett tydligt alt=””kunskapsglapp mellan barn i familjer som har råd att köpa läsplattor och bra inlärningsappar – och de som inte har det. Det får mig att tänka på vilka möjligheter det finns på en skola som den här. Ta bara en app som Skolstil. Den ljudar bokstäverna medan man skriver och slutar med att uttala hela ordet när man är klar (och trycker på enter). Den är inte bara något för skolbarn utan ett jättebra hjälpmedel för alla som vill lära sig läsa och prata svenska. Den, i kombination med Google Översätt, som är en gratisapp. iPad till alla, säger jag.

En app till middag

Cyklar hemåt, tryggt förvissad om att ICA:s app ICA Handla kommer att ge min överhettade hjärna några bra tips inför kvällen. Menyn på Värnhemsskolans elevrestaurang är svårslagen, särskilt de vita dukarna och den fina servicen, men kan jag misslyckas med ugnsrostad kyckling med timjan och grönsaker?