Bildspråk till salu

Forskare håller upp provrör med grön vätska.

Veckans film tar avstamp i de filmer som syns i TV varje dag – nämligen reklamfilmerna. Vad är det för bilder som används för att sälja produkterna? Ju större företag som ligger bakom reklamfilmen, desto större chans att det går att hitta bilder som motsvarar de som är med i filmen. Detta exempel öppnar ögonen för vad som visas och vad företag vill säga med bilderna och kan man börja fundera över detta blir det lättare att hitta ett kritiskt förhållningssätt till det bildspråk som används. Några exempel som lyfts fram är bl a personer i labbrockar med E-kolvar, landskapsbilder från Arktis och fält fyllda med vindturbiner. Energibolag lyfter gärna fram förnyelsebar energi i sina reklamfilmer, men det är enkelt att få reda på vilka energiformer de tjänar pengar på eller investerar i. Använd gärna statliga Vattenfall som utgångspunkt och diskutera hur bilden de ger av sig själv stämmer överens med den bild som andra kan få utifrån deras verksamhet.

Här är filmen, vilken är gjord helt utifrån arkivmaterial, och tanken med filmen är att få dig som tittare att reflektera över bilderna som syns i reklamfilm och varför vissa specifika ord återkommer i marknadsföringen. När man sett denna film kan man använda YouTube som källa för att hitta reklamfilmer som går att prata om.

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Vimeo. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer information

Tips på läsning med tanke på Vattenfalls olika kraftverk:
http://www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-for/klimat/Stall-om-Vattenfall/