Nytt på Malmö delar
Yucka Yucka Haw – oförglömlig sommarlek för barn och vuxna!
Vi har hämtat inspiration från en artikel i Lärarnas Tidning i juni 2005 som handlade om hur Kämpetorpsskolan i Älvsjö i södra Stockholm avslutar varje läsår med mastodontleken Yucka Yucka Haw. Läs om det här. Leken utgår från äventyrspedagogiken som handlar om ett spännande lärande, uteaktivitet och samarbete.
Vår version av Yucka Yucka Haw
Bakgrundshistorien till vår version av Yucka Yucka Haw är att ”Stormogulen” är försvunnen. Stormogulen är en mycket gammal nötknäckare som har funnits på torpet i alla tider. Med sin kraft beskyddar den Torpet från faror.
Leken inleds med att Stor-Torparen (morfar/farfar) hittar ett meddelande på ladugårdsväggen fastsatt med en dolk. Lappen är från Snapphanehövdingen i Göingeskogarna som meddelar att det är han som har tagit Stormogulen. Han skriver att Torpet kan få tillbaka sin beskyddare om torparbarnen kan få tag i sex viktiga nycklar från Skogsfolket och överlämna dem till honom.
Det är bara barn som kan komma över nycklar från Skogsfolket. När barnen har lyckats få tag i sex nycklar kommer Snapphanehövdingen ge anvisningar för hur bytet mellan nycklar och Stormogulen ska ske.
Skogsfolket
Barnen ger sig ut i skogen för att leta reda på Skogsfolket. De hittar snart en varelse från Skogsfolket. Det visar sig att de måste lösa ett problem genom att samarbeta för att få en nyckel. När barnen löst problemet och fått en nyckel vandrar de vidare för att leta upp ytterligare någon från skogsfolket.
Strider med fredlösa rövare
MEN från det att barnen har en första nyckel blir de överfallna av fredlösa rövare med svärd som också vill få tag i nycklarna. Därför är även barnen utrustade med svärd, (av träpinnar som de själva har tillverkat före leken). I bästa fall strider barnen så bra att rövarna faller till marken. I värsta fall blir barnen träffade av rövarnas tuschsvärd, (gjorda av elrör och isoleringstejp med en vattenlösning tuschpenna i spetsen). Rövarna lyckas dock aldrig få tag i nycklarna – för i den här leken är det barnen som är hjältarna.
En god häxa med helande kraft.
Om barnen blir sårade måste de avbryta jakten efter Skogsfolket och fler nycklar. Skogsfolket accepterar nämligen inte barn som har sårskador. Därför uppsöker barnen den goda häxan som snabbt kan hela deras skador. (Detta brukar vara barnens mormor/farmor som vi klätt ut till en god häxa och placerat i en skön trädgårdsstol med en god bok eller sommarpratare på radion.)
Innan häxan är villig att hjälpa barnen måste de tillbe henne genom att ståendes på knä buga sig tre gånger och vid varje bugning säga ”Yucka Yucka Haw” utan att skratta. När tuschsåren är omplåstrade (med plåster eller målartejp) och läkta med hjälp av helande brygd kan barnen leta vidare efter Skogsfolket. (Under tiden som barnen har varit upptagna av strid och besök hos häxan har den person som representerar Skogfolket letat upp en annan plats att sätta sig på med ett nytt problem i beredskap).
Stormogulen återbördas till Torpet
Efter ett par-tre timmars lek har barnen lyckats få tag i alla sex nycklarna, lagt dem i en burk på en plats som Snapphanehövdingen har anvisat. Där får de anvisningar om var de kan hitta Stormogulen som kan ställas tillbaka på spiselkransen i Torpet. Snapphanehövdingen har också lagt dit lite godsaker till barnen som tack för hjälpen!
Vi har haft tre barn med i leken som har samarbetat som ett lag. Är det fler barn kan man ha fler grupper som samlar ledtrådar till var ett visst föremål finns. Då kan det också vara bra att ha fler som representerar skogsfolket och som gömmer sig på olika platser. Sex nycklar/ledtrådar kräver sex problemlösnings- och samarbetsuppgifter. Detta går också att öka. Material för problemlösningsuppgifter har förberetts i förväg, se längre ner. Leken kan lika bra genomföras i en stadspark och kanske till och med fungera för ett barnkalas.
Text:
Charlotte Christoffersen
mamma, faster/moster, lärare, torpare
samt medarbetare på Centrum för Pedagogisk Inspiration och redaktör på PedagogMalmö
Foto:
Charlotte & Christian
Några exempel på problemlösnings- och samarbetsuppgifter som vi har använt oss av:
Komma ihåg saker som ligger i en låda.
Barnen får under en minut titta ner i en låda som innehåller ett antal små saker. Lådan täcks sedan med ett lock. Barnen ska sedan försöka komma ihåg alla saker som finns i lådan.
Fylla på vedförrådet vid vedspisen i huset.
Barnen ska transportera två korgar med ved från vedstacken in i boningshuset.
Leta upp naturföremål / naturbingo
T.ex. 3 stenar (knytnävestora), 3 stora blad (handstora), 3 kottar, 3 bitar mossa, 3 bitar bark, 3 bokollon, 3 hasselnötter, 3 blommor
Förflytta sig på tidningar.
6-10 dagstidningar. Barnen förflyttar sig från en punkt till en annan – de får bara trampa på tidningar. De får hjälpas åt att flytta tidningarna åt varandra.
Vattenkedja
Tre muggar. Barnen bildar en vattenkedja med varsin mugg. De ska transportera vattnet genom vattenkedjan från den ena hinken till den andra. 2 hinkar varan en är fylld med vatten.
Pussel
Barnen ska pussla ihop ett pussel
Bygga ett 1 meter högt torn
av t.ex. kaplastavlar, klossar, böcker eller andra lämpliga föremål.
Leta upp och fånga 6 olika insekter
Det kan vara skalbaggar, flugor, larver, fjärilar, sländor m.m.
Läs mer om Äventyrspedagogik:
Lärarnas Nyheter: Den vilda jakten på sommarlovet. Recept för Yucka Yucka Haw.
Pedagog Malmö: Äventyrspedagogik för språkande och lärande.
Luleå Tekniska Universitet: Äventyrspedagogik – Spännande lärande.
Lärarnas Nyheter: Matten grönskar i sagoskogen.
Lärarnas Nyheter: Kamratbanor bygger samarbete.
Lärarnas nyheter: Diktatorns syster måste räddas.
Göteborgs Posten: Lärande som ett äventyr.
Hela Götaland: Häxor och alver får gå i skola.
Äventyrspedagogik i Lunds kommun