AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Elever illustrerar bokkaraktärer för att öka läslust
I höst släpper författaren Ingrid Remvall sista delen i trilogin Prismagalaxen. Ingrid bjöd in barn och unga att illustrera e-boksutgåvan, ett erbjudande som Anna och hennes elever fastnade för.
– Karaktärerna och varelserna i Prismagalaxen har spännande och roliga namn och beskrivningar. Eleverna tyckte att det var en rolig uppgift. De har fått vara delaktiga utan att utlämna sig själva, säger Anna Cederpil, lärare i en klass 2 på Bäckagårdsskolan.
”Prismagalaxen – Den spruckna planeten”
Författaren Ingrid Remvalls bok Prismagalaxen – Den spruckna planeten kommer att släppas både som e-bok och som tryckt bok. I slutet av sommaren bjöd hon in alla barn och unga att rita varelser och karaktärer till boken. Alla som skickade in teckningar kommer att bli publicerade och får ett exemplar av e-boken. Tio personer får dessutom ett signerat exemplar av den tryckta boken.
– Vi har fått in drygt 700 fantastiska teckningar. Mitt förlag och jag hoppas att det här kommer att ge ännu en dimension till läsglädjen hos unga – att kunna läsa en bok där man själv har tagit del, säger Ingrid.
Hjälp att illustrera
Anna berättade för klassen att Ingrid ville ha deras hjälp för att illustrera den tredje delen i sin bokserie. Anna läste högt, utifrån författarens instruktioner, om bokens varelser och karaktärer. Till de mer lässtarka eleverna skrev hon även ut informationen.
– Det var väldigt spännande texter, men lite mastiga för eleverna att omsätta och komma ihåg. Barnen valde själva vilken karaktär de ville gestalta. De satte igång att måla med färgpennor, blyerts och tusch, utan att titta på de bilder som redan fanns till boken. Jag ville inte att barnen skulle bli låsta, utan få full frihet att fantisera själva, säger Anna.
Syftet med deltagandet är att ge barnen läsinspiration.
– Så här långt har det gett ökad läslust, just för att barnen är delaktiga. Det är spännande att alla deras bilder kommer att publiceras. Det är alster som de har gjort. Eleverna är sugna på boken och frågar ofta när den kommer, säger Anna.
Bilder och läsande
Anna och hennes elever jobbar mycket med bilder och text. Hon brukar till exempel skanna in bilder från högläsningsböcker och visa dem via en projektor medan hon läser.
– En del elever tyckte tidigare att bilderböcker bara är för små barn, som inte kan läsa. Men det behöver inte alls vara så, säger Anna.
Hon arbetar även med metoden ”Att skriva sig till läsning med dator” (ASL).
– Genom ASL sammankopplas bilder och texter som barnen skapar. Texten de skriver ska handla om bilden. Yngre barn skriver en kortare text till varje bild. När de kommer längre i utvecklingen blir texten längre och bilden fungerar mer sammanfattande.
Lite ont om tid
Anna berättar att hon hade ont om tid med arbetet kring Prismagalaxen.
– Det var ett skapande som vi kastade oss in i. Jag genomförde arbetet i helklass, med 28 elever. Maria Petersson arbetar som fritidspedagog och brukar skapa mycket med eleverna. Men hon var sjuk denna vecka. Maria är kreativ och brukar tillsammans med eleverna jobba mycket med bild och olika tekniker, säger Anna.
Hon tillägger att hon gärna hade gjort arbetet igen och haft haft lite längre tid på sig. I så fall hade hon organiserat de olika karaktärerna och punktat upp deras karaktärsdrag som de beskrivs.
Mystiska äventyr
Anna berättar att böckerna är spännande och fulla med mystiska äventyr. Hon menar att det är bra för elevernas glädje och skriv- och läsutveckling. De kommer att läsa boken i klassen när den kommer ut.
– Jag tror att eleverna kommer att tycka att det är häftigt att se sina bilder i e-boken. Kanske börjar vi redan nu med de två första delarna i serien. Det var jättekul att vi fick vara med, avslutar Anna.
Text och foto: Sara Arildsson