Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Birka – historielektion på plats
En bra historia har alltid fascinerat mig och det var så jag såg ämnet under skoltiden. Historien berättade något spännanden och roligt, något tragiskt och obegripligt. Det förflutna gav mig perspektiv på nuet och skapade förståelse för orsak och verkan.
Som lärare var det inte lika enkelt. Att förstå och känna in det förgångna är inte alltid lätt för unga elever. Hur ska man förstå hur det var för 1000 år sen när det kan vara klurigt att veta hur det var under mormor och morfars ungdom? Hur roligt och spännande jag än tyckte det var med historia var det ett ämne som krävde undervisning med känsla för sammanhang och konkretism för att eleverna skulle greppa.
I sommar har jag och sonen besökt Birka. Med vårterminens historielektioner om vikingatiden färskt i sonens minne kändes det som ett omväxlande utflyktsmål när strandbesök och frukostar i trädgården gör sitt bästa för att regna bort.
Birka, en av Skandinaviens första städer grundlades ute på ön Björkö i Mälaren där farlederna möttes, i mitten av 700-talet. Under större delen av vikingatiden var staden en betydelsefull plats för handel och utbyte av kunskap. Idag står den på Unescos världsarvslista.
På Björkö finns egentligen inte så mycket fysiskt att ta på som jag trodde, för att känna historiens vingslag. Birka som stad är ett minne blott, och existerar endast som fornlämning under jord. På ön finns dock uppbyggda vikingahus med tillhörande tomter som utgör öns vikingaby, en verksam smed för syns skull och några vikingaskepp som ligger förtöjda vid en brygga. Det finns ett museum med fornlämningar från ön och en museibutik där man kan köpa allt från kopior av fynd, träsvärd och sköldar till Tors honungskarameller och Frejas ingefära. Högt upp på en stenbelagd höjd med utsikt över Mälaren tornar Ansgarkorset. Korset restes till 1000-årsminnet av Ansgar, missionären som kom till Birka för att sprida kristendomen.
Birka är platsen i sig, naturen och vetskapen om att det en gång i tiden var en plats för liv och rörelse som lockar och pockar på den egna fantasin och inlevelseförmåga. I Birka på Björkö handlar det om att försöka se, känna, lukta, smaka och t.o.m. höra de förgångna. Under en timmes guidning runt öns åkrar och fält slår guiden hål på myten om vikingar som våldsamma barbarer och ber oss istället att föreställa sig ett sjudande stadsliv där handel och hantverk var i centrum.
När jag lyssnar till guiden och tittar mig runt på fälten som en gång var ett samhälle går tankarna osökt till historieämnet och vikten av förståelse genom att få känna, lukta, titta, smaka och höra. Historia är ett svårfångat ämne som kan vara nästintill omöjligt att ta på om undervisningen endast sker i klassrummet och genom boken, men, om eleverna får uppleva och skapa sammanhang, kan vara så spännande och bana väg för förståelse för nutiden och historieämnets viktiga ledord, orsak och konsekvens.
Birka må ligga långt ifrån Malmös skolor, och sannolikheten att som skolklass i Malmö kunna besöka platsen. Likaså är vikingatiden en liten del i ett omfattande centralt innehåll i Lgr11. Men det finns andra platser, i närområdet, på andra sidan stan, eller en bussfärd bort samt andra tidsperioder som kan levandegöras och få ett sammanhang genom ett besök där.
Text och foto: Marina Walker
Båtturer till Birka/Björkö avgår från flera olika städer och hållplatser runt Mälaren. Tre olika båtlinjer trafikerar Mälaren. Från Stockholm tar båtresan två timmar med fem stopp för ytterligare upphämtning av passagerare.