AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Herr Gårman – Här går man!
Vårt nya tema handlar om trafik. Vi ska lära oss att hitta och att berätta om någon trafikfarlig plats i vår närhet.
Vi ska också lära oss om hur vi kan uppträda på ett trafiksäkert sätt. Att ha cykelhjälm när vi cyklar till exempel.
Igår såg vi på toppenprogrammet Gatsmart (UR). Där fick vi bland annat lära oss om hur man ska göra när man går över gatan i trafik. Efter filmen pratade vi om hur man ska göra när man kommer till ett övergångsställe. Som vanligt visste flera kloka knoppar hur en sådan sak ska gå till. Vi sa det i kör flera gånger och alla fick träna på att säga det till en kompis.
”Jag ska titta åt vänster-höger-vänster.
Om det inte kommer en bil kan jag gå.”
Sedan fick alla i uppgift att skriva och berätta om hur man ska gå över gatan samt att färglägga en trafikbild.
Idag var det bedömningsdags.
Vi repeterade hur man ska göra när man går över på ett övergångsställe. Vi tittade i ”Kråke i trafiken” (en utmärkt bok att använda i trafiktemat) och berättade för varandra hur man ska göra.
Tillsammans formulerade vi en text om detta. Vi läste texten gemensamt flera gånger. Alla som ville fick läsa högt.
Sedan skrev vi av vår text i Trafikboken.
I trafikböckerna dokumenteras det mesta av arbetet i trafiktemat. Temat pågår under två veckor.
Dagens dokumentation. Sången om Herr Gårman lärde vi oss på musiken.
Sedan var det äntligen dags att praktisera vad vi lärt oss.
Klassrummet flyttade ut till denna perfekta rondell nära skolan. Här fanns gott om övergångsställen så att alla grupper kunde träna på samma gång.
Herr Gårman fanns på plats. Nu gällde det att se ifall barnen kunde omsätta orden till handling.
Vänster – höger – vänster…
… och ingen bil kommer. Då kan jag gå över.
Alla rosenknopparna levererade. Tryggt och säkert.
Guldstjärna!
Text och bild: Anna Duncanson