Kungshögsskolan: Workshop kring ett digitalt smörgåsbord

Två händer vilar på två datorer som står bredvid varandra och det ligger godispapper mellan datorern
7 september 2011: Denna gång var det dags för lärarna på Kungshögsskolan i Oxie att  ”proväta” av det Digitala Smörgåsbord som Joachim Thornström presenterade vid ett tidigare besök i våras.

Man sitter framför dator och samling av människor lyssnar på honom.

Många olika smårätter

Som vanligt är det så att var och en hittar sina favoriträtter som man kan applicera på sina ämnen och intresseområden. De rätter som provades på var Animoto, Glogster, Storybird, TodaysMeet, Google docs och Google Form,  (läs mer om dem längre ner.)

Man hukar sig ner bakom två män som sitter med datorer.
Joachim Thornström, TÄNK OM-konsult & IKT-samordnare i Ystad kommun.

Hoppa mellan moln i cyberspace

Gemensam nämnare för alla dessa smårätter, eller IT-verktyg, är att man jobbar online mot Internet. Det är detta som kallas för ”internet-molnet”. Man loggar in på den webbplats som erbjuder en molntjänst, arbetar direkt på webbplatsen och sparar också arbetet där ute i cyberspace.  Därmed är verktygen tillgängliga oberoende av vilken tid, plats och dator man vill fortsätta sitt arbete vid. Verktygen är enkla att använda och inga program behövs installeras på den egna datorn.  Detta gör verktygen till oerhört kraftfulla verktyg i skolarbetet.

Verktyg för samarbete och kreativitet

Användningen av dessa Internet-verktyg i skolan syftar framförallt till att

  • stimulera eleverna i deras skrivande,
  • ge eleverna utökade möjligheter till samarbete,
  • ge eleverna möjlighet att i olika former gestalta sådant de har lärt sig,
  • synliggöra det eleverna gör i skolarbetet.
Tecknad bild av uggla i träd.
”Arbetsbord” i Storybird.com med illustrationer av Irisz Agocs.

Utlåtanden

Men vad tyckte då pedagogerna om de olika rätterna. Här är några utlåtanden:

– Men oj så många olika konton man måste skapa och hur ska eleverna klara av att hålla reda på sina egna konton när man knappt klarar det själv?
– Så smart att man kan låta föräldrar välja tider till utvecklingssamtal med hjälp av Google Form!
– Så fantastiska bilder!  Det här tror jag kan stimulerar mina elever till att skriva!(Storybird)
– Titta så proffsig min film blev – och så enkelt det var!?  (Animoto)

Många intryck att bearbeta

Efter tre timmars workshop en torsdagskväll skingrades lärarna mätta och belåtna för lite nattsömn innan det var dags för en ny skoldag. Jag som skriver det här gissar att det dagen därpå var många sov sig igenom familjens fredagsmys framför TV:n – drömmandes om Animotos, Glogsters och Storybirds … hoppandes på små moln.

Artikel skriven av
Charlotte Christoffersen
it-pedagog, Centrum för Pedagogisk Inspiration

Dagens meny bestod av…

Animoto.com – Redigera egna filmer av videoklipp och foton online.
Glogster.com – Skapa egna digitala posters, te.x. för redovisning, presentationer, inbjudningar m..m
Storybird.com – Skriv egna sagor och välj mellan fantastiska akvarellmålningar gjorda av olika konstnärer.
TodaysMeet.com – en microblogg lämplig att användas för korta aktiviteter, brainstorming, samla in åsikter, diskutera.
Google Docs – samarbeta med andra i ett gemensamt dokument (text, kalkyl, presentation, ritningar, formulär) samtidigt med andra eller osynkront.
Goggle Form – En del av Google Docs. Här kan man skapa digitala frågeenkät för utvärderingar och eleverna kan göra egna undersökningar.